kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸

تصمیم جدید وزارت کشاورزی برای مقابله با مرغداران متخلف

 
 
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهادکشاورزی از تصمیم جدید برای مقابله با مرغداران متخلف خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسعود امراللهی با ارسال نامه‌ای به رؤسای جهاد کشاورزی استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، کرمانشاه و تهران با موضوع نظارت برمرغداری‌های بالای ۴۳ روز نوشت: برخورد با مرغدارانی که مرغ بالای ۴۳ روز را به کشتارگاه نفرستند. حسب دستور صادره برای جلوگیری از افزایش قیمت و تأمین گوشت مرغ مورد نیاز در بازار استان‌ها، مقتضی است دستور فرمایید مدیران بازرسی طی یک اقدام ضرب‌الاجل با همکاری معاونت امور دام، معاونت بازرگانی و حراست استان‌ها، لیست کلیه مرغداری‌هایی که بیش از ۴۳ روز از زمان جوجه روزی آنها می‌گذرد استخراج ‌نمایید.
او افزود: چنانکه این مرغداری‌ها از کشتار مرغ ممانعت به عمل آورند با بهره‌گیری از ظرفیت پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی و با هماهنگی دادستانی استان‌ها با مراجعه به این مرغداری‌ها در صورت عدم ارسال مرغ به کشتارگاه‌ها و احراز تخلف، برخورد جدی اعمال شود و پرونده متخلفین به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شود.
گفتنی است، بنابر این گزارش قیمت مرغ در روز‌های اخیر افزایش یافته است نرخ این محصول در برخی از فروشگاه‌ها بالاتر از نرخ مصوب هر کیلوگرم ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
وضعیت تولید مرغ و ماهی
همچنین حبیب اسدالله‌نژاد؛ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی سه روز پیش در گفت‌و‌گو با ایرنا ادعای برخی مبنی بر کاهش ۴۵ درصدی تولید گوشت مرغ از ابتدای سال تاکنون را تکذیب کرد و افزود: طبق آمارهای موجود در شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش تولید را نشان داد که البته به همان نسبت مصرف هم کاهش یافته است.
او با بیان اینکه کاهش ۴۵ درصدی تولید گوشت مرغ در مقایسه با فروردین ماه سال ۱۴۰۰ کذب است، ادامه ‌داد: به نظر می‌رسد در شهریورماه نزدیک به ۹۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شود و تولید به میزان گذشته بازگردد.
لازم به یادآوری است که طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی سالانه بین دو میلیون و 500 تا دو میلیون و 700 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود.
همچنین درباره بازار ماهی هم آرش نبی‌زاده؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: قیمت کنونی هر کیلوگرم قزل‌آلا سرمزرعه ۶۹ تا ۷۱ هزار تومان است، درحالی‌که قیمت تمام شده بدون احتساب سود تولیدکننده به ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان رسیده. علی‌رغم آنکه قیمت ماهی سرمزرعه و عمده‌فروشی کمتر از نرخ تمام شده است، اما قیمت برای مصرف‌کننده بالاست. درحالی‌که اختلاف عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است.
او افزود: با توجه به افت تقاضا و نبود کشش بازار پیش‌بینی می‌شود که قیمت قزل‌آلا تغییری نداشته باشد. هر چند طبق سنوات گذشته قیمت ماهی از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان افزایش می‌یابد. خیلی از مزارع با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که اگر حمایتی از تولیدکنندگان انجام نشود، ۸۰ درصد مزارعی که در سیل اخیر از تولید خارج شدند، دیگر نتوانند به فعالیت ادامه دهند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی ادامه داد: امسال برآورد می‌شود که تولید قزل‌آلا به ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تن برسد که این‌ میزان نسبت به سه سال گذشته افت ۴۰ درصدی تولید را نشان می‌دهد.