kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۹۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸

تکرار ادعاهای برجامی اروپا برای مقصرنمایی ایران

اروپایی‌ها که بارها اعلام کرده‌اند با آمریکا در قبال ایران وحدت نظر دارند در صدد آن هستند تا با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و به انحراف بردن بی‌عملی و فریبکاری خود در قبال برجام، جای بدهکار و طلبکار را عوض کرده و ایران را مقصر بن‌بست شکل گرفته در برجام معرفی کنند.

 

سرویس سیاسی-

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه‌شنبه طی یک نشست خبری در نیویورک مدعی شد که متن پیشنهادی این اتحادیه برای حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، بهترین راه است.
وی در این نشست خبری در نیویورک که بعد از نشست غیررسمی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، مدعی شد: «پاسخ‌های ایران، هیچ کمکی به حاصل‌شدن نتیجه [در مذاکرات وین] نمی‌کند.» بر اساس گزارش «اسپوتنیک»، وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس و تلاش‌ها برای افزایش فشار بر ایران، گفت: «هیچ چیز جدیدی در پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد و من انتظار ندارم در این هفته اتفاق جدیدی رخ دهد.» این مقام اروپایی درباره پیش‌نویس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق در مذاکرات وین، ادعا کرد: «پیشنهاد من برای احیای توافق هسته‌ای ایران روی میز باقی خواهد ماند و راه‌حلی بهتر از آن نمی‌بینم.»
بورل که چند هفته‌ای است رویکرد دیپلماتیک را کنار گذاشته و نقش پلیس بد در مذاکرات با ایران را از فرانسه هم شدیدتر اجرا می‌کند، مدعی شد: «ما هنوز به دستیابی به یک نتیجه نهایی در مورد توافق هسته‌ای ایران نزدیک هستیم و باید ببینیم که در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.»
به نوشته اسپوتنیک، وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز اظهار داشت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره کمک نظامی بیشتر به اوکراین گفت‌وگو کردند.
بورل پیش از این نیز در مصاحبه‌ای، ضمن ادعای بی‌فایده بودن دیدار با رئیس‌جمهور ایران در نیویورک برای حصول توافق در موضوع مذاکرات وین، مدعی شد که از نظر او احتمال هیچ پیشرفتی در این‌خصوص نیست.
بورل بامداد سه‌شنبه در مصاحبه با نشریه «پالتیکو» مدعی شد که حتی دیدارهای هفته پیش‌رو در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز نمی‌تواند پیشرفتی در مذاکرات و احتمال حصول توافق در موضوع هسته‌ای ایران حاصل کند.
وی با ادعای اینکه اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر در تلاش برای مجاب کردن همه طرف‌ها جهت طی کردن آخرین گام‌ها برای «احیای توافق هسته‌ای ایران» بوده، گفت از نظر او احتمال هیچ پیشرفت بزرگی در این‌خصوص و مذاکرات وین وجود ندارد.
فرانسه: آمریکا و اروپا
موضع واحدی در قبال ایران دارند
روز دوشنبه نیز، وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات رفع تحریم‌های وین اظهارنظر کرد و گفت پیشنهاد بهتری به ایران برای احیای توافق هسته‌ای ارائه نخواهد شد.
کاترین کولونا که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک صحبت می‌کرد گفت: «پیشنهاد بهتری روی میز نخواهد بود و بر عهده ایران است که تصمیم‌های درست را بگیرد.»
خبرگزاری فرانسه به نقل از «کاترین کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه نوشت، آمریکا و شرکای اروپایی موضع یکسانی درخصوص حل‌وفصل تحقیقات آژانس درخصوص ادعای یافت شدن ذرات اورانیوم در سه سایت در ایران دارند.
ایران روند مذاکرات را
به عقب برده است!
روز یکشنبه هم سفیر فرانسه در آمریکا در اظهاراتی طلبکارانه مدعی شده که مواضع اخیر ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها، روند مذاکرات را به عقب برده است.
«فیلیپ اتین» سفیر فرانسه در آمریکا در گفت‌‌وگو با وبگاه «المانتیور» مدعی شد که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده خود همکاری کند.
وی گفت: «برای ما قابل قبول نیست که به آژانس بین‌المللی اتمی که متولی این مسائل است و ایران باید با آن همکاری کند، فشار بیاوریم.»
اظهارات غیرسازنده اروپایی‌ها درباره مواجهه ایران با طرف‌های غربی در حالی است که هفته گذشته
(چهارشنبه 23 شهریور) سه کشور اروپایی عضو برجام و آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ مشترکی را علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران صادر کردند.
جالب توجه آنکه همزمان با این مواضع و بیانیه‌های سریالی، آمریکایی‌ها طی 10 روز گذشته دو بار جمهوری اسلامی ایران ر ا تحریم کرده‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا
18 شهریور ماه ضمن اتهام‌زنی‌های
بی‌پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمله سایبری به آلبانی، از تحریم
10 فرد و 2 شرکت مرتبط با حملات سایبری خرابکارانه ایران خبر داد و اعلام کرد که وزیر و وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرده است.
همین دو روز پیش
(دوشنبه 28 شهریور) وزارت بازرگانی آمریکا از قرار گرفتن نام سه فروند هواپیمای تحت کنترل خطوط هوایی ایران در فهرست سیاه این وزارتخانه خبر داد و اعلام کرد: اداره امنیت و صنعت وزارت بازرگانی آمریکا اقدام به شناسایی چند هواپیمای تحت کنترل شرکت‌های هواپیمایی ماهان، فارس‌ایر قشم و ایران‌ایر کرده که با نقض قوانین صادرات وضع‌شده علیه صادرات مواد حساس به مسکو اقدام به ارسال کالاهایی از جمله قطعات الکترونیکی به روسیه کرده‌اند.
اروپایی‌ها که بارها اعلام کرده‌اند با آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران وحدت نظر دارند، در صدد آن هستند تا با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و به انحراف بردن بی‌عملی و فریبکاری خود در قبال برجام، جای بدهکار و طلبکار را عوض کرده
و جمهوری اسلامی ایران را مقصر بن بست شکل گرفته در برجام معرفی کنند.
اروپا که در کنار رژیم صهیونیستی نقش پلیس بد مذاکرات را بر عهده گرفته‌اند در تلاشند تا با سیاست مقصرنمایی ایران، وارد آوردن فشار و تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات احیای برجام، تیم مذاکره‌کننده و مسئولان حوزه دیپلماسی کشور را وادار به عقب‌نشینی کنند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، همچنان بر شروط و مطالبات اصلی خود (راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین درخصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس) پایداری نموده و اعلام کرده است که آمریکایی‌ها باید این تضمین را بدهند که احیای برجام برای ملت ایران منافع اقتصادی داشته باشد.
اولیانوف: تلاش‌ها برای‌ انداختن تمام تقصیرها گردن ایران
منصفانه و عادلانه نیست
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «اتهام‌زنی و گرفتن انگشت اتهام [به سمت ایران] گویا به نشانه‌ای برای به بن‌بست خوردن مذاکرات وین تبدیل شده است. اگر چنین چیزی هم باشد (بن‌بست در مذاکرات)، معلول عوامل متعددی است.»
وی با اشاره به اتهام‌زنی‌های بورل علیه تهران، توضیح داد: «تلاش‌ها برای ‌انداختن تمام تقصیرها گردن ایران، منصفانه و عادلانه نیست. مذاکرات، بیش‌ازحد بر وضعیت سیاسی داخل یکی از طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات (آمریکا) وابسته شده
است.»