kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
تشکر مراکز صنعتی از وزارت نیرو

پایان تابستان گرم بدون حتی یک روز قطعی برق

تابستان امسال با تدبیر دولت رئیسی بدون خاموشی سپری شد و حالا انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در نامه‌ای به وزیر نیرو تعامل مثبت و سازنده در تأمین برق کارخانه‌های سیمان را عامل ثبات و تعادل تولید و بازار سیمان در تابستان امسال ذکر کرد و از تلاش‌های به‌عمل آمده در این راستا تقدیر کرد.

با تدبیر دولت سیزدهم در مدیرت مصرف و افزایش توان تولید برق کشور، برخلاف تجربه سال‌های اخیر، تابستانی بدون خاموشی را پشت‌سر گذاشتیم. در همین رابطه فعالان صنعتی از جمله تولیدکنندگان سیمان از اقدامات دولت و وزارت نیرو در این زمینه خرسند هستند.
در نامه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خطاب به وزیر نیرو آمده است: تأمین برق کارخانه‌های سیمان در زمان پیک مصرف در سال جاری موجب شد صنعت سیمان کشور بتواند برابر توافقی که صورت پذیرفت هر ماه بالغ بر پنج میلیون تن سیمان تولید و از طریق بورس کالا به بازار عرضه نماید و از این جهت نه‌تنها کمبود سیمان در بازار رخ نداد، بلکه شاهد کاهش التهابات بازار و متعادل شدن قیمت‌های سیمان نیز بودیم، این اقدام نشان داد تعامل فی‌مابین تأمین‌کننده انرژی با مصرف‌کننده تا چه حد می‌تواند در ثبات روند تولید و توزیع مؤثر واقع گردد.
انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اضافه کرد: لذا انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به‌نمایی نمایندگی از کارخانجات سیمان کشور نهایت قدردانی و سپاس خویش را از آن مقام محترم تقدیم می‌نماید و امید دارد تا در آینده نیز این تعامل و تفاهم که قطعاً به نفع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هست، همچنان ادامه یابد.
بنابر این گزارش با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق صنایع، برخی سودجویان تلاش کردند این برنامه‌ها را دستاویز ایجاد التهاب و افزایش قیمت‌ها در بازار قرار دهند که با تعامل مثبت وزارت نیرو و انجمن صنفی کارفرمایان سیمان این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و تعادل در بازار حکمفرما شد.
تابستان داغ بدون خاموشی
در حالی که فصل تابستان در سال‌های گذشته با کلید واژه «خاموشی‌های پیاپی» همراه شده بود اما دولت سیزدهم با اقداماتی که طی یک سال گذشته انجام داد موفق شد زمینه گذر بدون خاموشی از تابستان سال 1401 را فراهم کند.
خاموشی‌‌ها در دولت روحانی در مقاطع زمانی مختلف رخ داد و به جایی رسید که حتی شاهد قطعی برق بخش خانگی به صورت چهار الی 10 ساعت در روز بودیم.
بسیاری از صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی و صنایع بزرگ کشور نیز شرایط بسیار دشواری را در آخرین سال دولت قبل پشت سر گذاشتند، برای مثال حتی برق بزرگ‌ترین واحدهای فولاد‌‌سازی کشور نیز در برخی بازه‌های زمانی به‌طور کامل و بدون برنامه اعلام شده قطع می‌شد تا وضعیت شبکه پایدار باقی بماند.
با توجه به تجربه تابستان سال گذشته، مردم امسال هم انتظار خاموشی را می‌کشیدند به‌ویژه اینکه یکی از گرم‌ترین تابستان‌های یک دهه گذشته و رشد دما را شاهد بودیم. با این وجود، شرایط تامین برق به هیچ عنوان مشابه سال گذشته به پیش نرفت. بخش خانگی با وجود افزایش دما و مصرف بیشتر نسبت به سال قبل، خاموشی ناشی از ناترازی را تجربه نکرد.
نکته قابل توجه اینکه در بخش صنایع هم کلیه برنامه‌های مدیریت مصرف در قالب برنامه از پیش تعیین شده انجام شد. به این معنا که امکان کاهش آثار منفی ناشی از مدیریت مصرف با اقداماتی نظیر تغییر شیفت و همپوشانی زمان برنامه مدیریت مصرف با برنامه تعمیرات تابستانی وجود داشته باشد.
یکی از فعالان صنعتی باقرآباد تهران هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به تجربه تلخ سال گذشته مبنی بر قطعی غیرقابل پیش‌بینی برق و آسیب به دستگاه‌های گران‌قیمت و توقف تولید، اظهار کرد که امسال در تعامل وزارت نیرو با صنایع، در ازای توقف تولید در ساعات گرم روز، امکان تامین برق در شیفت‌های شب و همچنین جمعه‌ها برای صنایع فراهم شد که با استقبال گسترده فعالان صنعتی مواجه شد و نه دستگاهی آسیب دید و نه تولید متوقف شد.
افزایش ظرفیت تولید
از سوی دیگر عملکرد دولت روحانی در صنعت برق براساس آمار به نوعی بدترین عملکرد در بین دولت‌های پس از انقلاب بود. براساس آمار وزارت نیرو، ‌از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1399 ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط 23 درصد افزایش یافت که در بین دولت‌های پس از انقلاب، به‌نوعی بدترین عملکرد محسوب می‌شود. به گزارش فارس، کم‌کاری دولت گذشته در توسعه ظرفیت تولید برق کشور، سبب شد که پس از دو دهه مجدداً خاموشی‌ها به مردم تحمیل شود، اما دولت سیزدهم در همین یک سال در زمینه تولید برق، افزایش 6 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی را در دستورکار قرار داد و دررابطه‌با مدیریت مصرف، اقداماتی نظیر تغییر شیفت و همپوشانی زمان برنامه مدیریت مصرف با برنامه تعمیرات تابستانی و کنترل پرمصرف‌ها با ابزارهای تعرفه‌ای را دنبال کرد و به ‌این ‌ترتیب کوچک‌ترین خاموشی ایجاد نشد و برق پایدار برای همه مشترکان تأمین شد.
زمستان بدون خاموشی
با ادامه روند فعلی، امید می‌رود زمستان امسال هم تجربه دولت قبل تکراز نشود و زمستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم. علی‌اکبر محرابیان هفته گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وزارت نفت در چارچوب برنامه‌ای که ما برای تامین برق زمستان داریم، طی یک برنامه‌ریزی خوب مانند سال گذشته کار را مدیریت می‌کند و امیدواریم با همان تجربه موفقی که در زمستان سال گذشته در همکاری تنگاتنگی که با وزارت نفت داشتیم زمستان را به خوبی مدیریت کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد مشکلی برای تامین برق زمستان وجود نداشته باشد.