kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
معاون وزیر راه و شهر‌سازی:

خانه‌های ویلایی با مسکن بافت‌های فرسوده تهاتر می‌شود

 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر‌سازی با اشاره به اولویت وزارت راه و شهر‌سازی برای ساخت خانه‌های یک طبقه در کشور گفت: می‌توانیم مسکن یک طبقه ویلایی به صورت کلید به کلید با مسکن در بافت فرسوده تهاتر کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ‌هادی عباسی‌اصل با اشاره به اختیارات تفویض شده وزیر راه و شهر‌سازی در طرح نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: اولویت وزارت راه و شهر‌سازی یک طبقه‌‌سازی است. در بحث ساخت خانه‌های یک طبقه در مجموع هزینه پاگرد و آسانسور و سایر مشاعات کم شده و با وجود افزایش هزینه‌های زیر بنایی طی محاسبه انجام شده، در مجموع هزینه‌های مردم کاهش می‌یابد.
وی افزود: مدیران راه و شهر‌سازی استان‌ها برای ساخت مسکن یک طبقه اختیار دارند و این اختیارات در شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت ابلاغ شده و در شهرک‌های اطراف شیراز نیز پیشنهاد می‌کنیم مسکن به‌صورت یک طبقه ساخته شود.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر‌سازی با اشاره به جلسه شورای عالی مسکن با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در مورد تامین زمین در روستاها یادآور شد: در هر روستا 50 تا 100 قطعه زمین 500 متری به طرح‌ هادی از اراضی غیرکشاورزی الحاق خواهد شد.
عباسی اضافه کرد: مکان‌یابی اراضی 500 متری را بنیاد مسکن  در روستاها انجام دهد و برخی شرایط طرح نهضت ملی مسکن در روستاها برای متقاضیان برداشته شد تا از این طریق جذابیت ایجاد شود. همچنین مصوب شد در روستاها به افراد مجرد به شرط تأهل و تعهد بنیاد مسکن زمین به صورت اجاره‌ای با هزینه صفر اختصاص دهد.
او با تاکید بر این‌که خوابگاه نمی‌‌سازیم بلکه برای خانواده مسکن می‌‌سازیم،‌ اظهار کرد:‌ با توجه به الحاقات مصوب شده و استفاده از ظرفیت سازمان ملی زمین در بافت‌های فرسوده می‌توانیم مسکن یک طبقه ویلایی به صورت کلید به کلید تهاتر کنیم.
شهرهای جدید در مرحله تصویب
همچنین معاون وزیر راه و شهر‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا درباره احداث شهرهای جدید اظهار کرد: در حال حاضر سه شهر جدید مهرگان در استان قزوین، گلمان در آذربایجان غربی و تابناک در استان فارس، مراحل مصوبات هیئت دولت را سپری می‌کنند. البته همزمان طرح جامع، طرح تفصیلی و آماده‌‌سازی شهرهای مذکور را پیگیری می‌کنیم.
علیرضا جعفری با اشاره به طرح شهر جدید نیشتمان در کردستان گفت: امیدواریم با شروع فعالیت در شهرهایی که اخیرا مراحل تاسیس آنها سپری می‌شود بتوانیم ظرفیت‌های سکونتگاهی جدیدی را اضافه کنیم.
معاون وزیر راه و شهر‌سازی درباره جدیدترین وضعیت مراحل اجرای سه شهر جدید در استان تهران خبر داد: برای تهران سه شهر جدید خوارزمی، فردوس و اعتمادیه را داریم که طرح خوارزمی و فردوس آماده شده و در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان قرار گرفته است. ان‌شاءالله بعد از تصویب برای شورای عالی شهر‌سازی و معماری ارسال می‌شود و عملیات اجرایی آغاز می‌شود.
جعفری تصریح کرد: درخصوص «اعتمادیه» هم با توجه به بررسی‌هایی که باید در حوزه تقسیمات کشوری انجام شود منتظر تعیین تکلیف موضوع در منطقه غرب استان تهران هستیم. بعد از این‌که تکلیف این قضیه روشن شد کارهای مربوط به اعتمادیه را نیز دنبال می‌کنیم.