kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۹۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴
برای مقابله با انحصارگری اسنپ و تپسی صورت می‌گیرد

ورود شورای رقابت به انحصار تاکسی‌های اینترنتی

به‌دنبال شکایت مردم از قیمت‌گذاری انحصاری شرکت‌های تاکسی اینترنتی به‌ویژه اسنپ، شورای رقابت به موضوع وجود انحصار در این بازار ورود کرد.

شورای رقابت براساس مفاد ماده ۶۲ فصل نهم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، برای بررسی رویه ضدرقابتی و سوءاستفاده از انحصار، به حوزه بازار تاکسی‌های اینترنتی ورود کرد.
در همین زمینه، «محمود دودانگه» نایب‌رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با عنایت به اینکه در بازار تاکسی‌های اینترنتی، بازیگران کمی در بازار حضور دارند و سهم بازاری عمده در اختیار دو بازیگر اصلی است، این موضوع می‌تواند مصداق بازار انحصاری باشد و شورای رقابت به آن ورود کند.
وی بیان‌ داشت: موضوع دیگر مطروحه، درخواست شرکت فرابورس از شورای رقابت برای بررسی وضعیت انحصار یکی از تاکسی‌های اینترنتی دارای سهم عمده بازار است. پیرو ضوابط بورس ایران و تصمیمات هیئت‌مدیره آن، شرکت‌های استارتاپی برای ورود به بورس/ فرابورس، باید از منظر انحصاری بررسی شوند.
دودانگه خاطرنشان‌ کرد: بر همین اساس شرکت فرابورس طی مکاتبه‌ای، از شورای رقابت خواست وضعیت انحصار این تاکسی اینترنتی را با توجه به قوانین مرتبط با فصل نهم اصل ۴۴ قانونی اساسی تحت عنوان تسهیل رقابت و منع انحصار، بررسی و اعلام کند.
گفتنی است، تاکسی‌های اینترنتی که کار خود را در کشور از حدود ۷ سال قبل آغاز کردند در سال‌های ابتدایی جذابیت زیادی برای کاربران ایجاد کردند مثلا استفاده از بستر فناوری و کرایه منصفانه رفته‌رفته باعث شد هر روز به تعداد کاربران سرویس هوشمند حمل‌ونقل کشور افزوده شود و به موازات همین استقبال، آژانس‌های خودرو رو به تعطیلی رفتند. اما این روند منصفانه، خیلی ادامه‌دار نبود و از حدود ۲ سال قبل، تاکسی‌های اینترنتی فعال در کشور مانند اسنپ و تپسی، با افزایش کرایه و کاهش برخی خدمات به سمتی حرکت کردند که نارضایتی مردم را به‌دنبال دارد. با توجه به کرایه‌های نسبتا بالایی که این تاکسی‌ها دریافت می‌کنند، گاهی مردم را در خیابان می‌گذارند و تا زمانی که کرایه با افزایش همراه نشود، مسافری را نمی‌پذیرند. این روند نشان می‌دهد انحصارگری اسنپ و تپسی به عاملی برای زورگویی آنها به مردم تبدیل شده است و لذا شکستن این انحصار و ورود دیگر تاکسی‌های اینترنتی به بازار مذکور امری ضروری است.