kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۸۱۶
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰

پهپادهای ایرانی که برجک آمریکا را در اوکراین زدند(خبر ویژه)

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد: پهپادهای ایرانی فروخته‌ شده به روسیه، آسیب‌های جدی و خسارات قابل ‌توجه به نیروهای اوکراینی وارد کرده است.


روزنامه آمریکایی به نقل از فرماندهان اوکراینی‌ می‌نویسد: پهپادهای انتحاری ایران آسیب‌های جدی به نیروهای اوکراینی وارد کرده‌اند. نیروهای روسیه با به‌کارگیری پهپادهای شاهد۱۳۶ در شمال شرقی منطقه خارکیف توانسته‌اند موضع نیروهای اوکراینی را مورد هدف قرار بدهند و آسیب‌های جدی به آنها وارد کنند.
به گفته سرهنگ رودیون کولاگین فرمانده تیپ ۹۲ توپخانه مکانیزه اوکراین، پهپادهای شاهد۱۳۶ ساخت ایران که در روسیه به نام ژرانیوم ۲ شناخته می‌شوند، در منطقه عملیاتی شمال شرقی خارکیف مواضع نیروهای اوکراینی را هدف قرار داده و چهار هویتزر و دو خودروی زرهی BTR را منهدم کرده‌اند.
طبق ادعای سرهنگ کولاگین، نیروهای روسیه پیش از اینکه از پهپادهای شاهد۱۳۶ به‌صورت گسترده استفاده کنند، توانسته بودند در یک پرواز آزمایشی یک هویتزر ۱۵۵ میلی‌متری آمریکایی را مورد اصابت قرار بدهند.
به گفته سرهنگ کولاگین، روسیه تلاش می‌کند نبود توان آتش توپخانه‌ای در برخی مناطق را با استفاده از پهپادهای ایرانی جبران کنند.
از سوی دیگر، به اعتقاد اسکات کرینو، بنیانگذار و مدیر اجرایی شرکت مشاوره راهبردی Red Six Solutions LLC، پهپادهای شاهد۱۳۶ می‌توانند وزنه‌ای سنگین و توانمند به نیروهای روسی در برابر سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته‌ای مانند سامانه موشکی هیمارس که در اختیار اوکراین است، ارائه کنند.
کرینو خاطرنشان کرد که ورود شاهد۱۳۶ به میدان نبرد در اوکراین برنامه‌های عملیاتی کی‌یف را بدون شک تغییر خواهد داد چرا که وسعت این میدان، دفاع در برابر پهپادهای ایرانی را سخت می‌کند.
یادآور می‌شود در اوکراین عملا این آمریکا و ناتو هستند که با روسیه می‌جنگند.
این نکته هم گفتنی است که آمریکایی‌ها تا چند سال قبل، توانمندی‌های موشکی و پهپادی ایران را انکار می‌کردند و تصویر‌‌سازی فتوشاپی می‌نامیدند! آنها همچنین ادعا کرده بودند ایران را تحریم تسلیحاتی می‌کنند تا نتواند تسلیحات وارد کند اما اکنون چالش‌شان صادرات تسلیحات پیشرفته ایرانی است که یک قلم آن (پهپادها) طبق گزارش پنتاگون برتری 70 ساله آمریکا پس از جنگ جهانی دوم را به چالش کشیده است.