kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دیروز حمایت از شهردار زن‌کش اصلاح‌طلب امروز مرثیه‌سرایی برای مهسا امینی!

 

سرویس سیاسی ـ
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به قلم سخنگوی دولت قبل درباره حادثه تاسف‌بار فوت مرحومه مهسا امینی، نوشت: «مهسا و مهساها.‌‌‌.. و حوادث غمناكي از اين دست، مدتي است كه جامعه را متاثر كرده كه يا پس از مدتي فراموش مي‌شوند يا به ذهنيت جمعي جامعه كوچ مي‌كنند. اما سوابق تجربي نشان مي‌دهد اين اتفاقات، هيچ تغيير نگرشي در حوزه سياستگذاري فرهنگي و اجتماعي ايجاد نكرده‌اند در صورتي‌ كه در شرايط طبيعي و در يك دولت پاسخگو، اولين تبعات اتفاقاتي از اين دست بايد در تغيير رويكرد كارگزاران سياسي و سياستگذاران رخ دهد...»
گفتنی است، جدا از اینکه نگارنده این سطور توضیح نمی‌دهد که در طی 8 سال تسلط بر قدرت و همه امور اجرایی کشور چه تغییر نگرشی در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت، مرثیه‌سرایی برای فوت مرحومه امینی درحالی است که جناب سخنگوی دولت تدبیر و امید در جریان پرونده زن‌کشی محمد‌علی نجفی از چهره‌های اصلاح‌طلب نسبت به رعایت حقوق شهردار قاتل ابراز نگرانی کرده بود.
همچنین در جریان شیوع کرونا که روزانه جان 700 نفر از هموطنانمان را می‌گرفت و هزاران خانواده را داغ‌دار می‌کرد، از سوی همین دولتمردان تدبیر و امید به دروغ عنوان شد بدون برجام و عدم تصویب لوایح FATF امکان واردات واکسن وجود ندارد که روی کار آمدن دولت سیزدهم به فاصله چند ماه و شکستن رکورد واردات واکسن بدون برجام وFATF جلوه دیگری بر بطلان ادعاهای این جماعت شد.
فرصت‌های بی‌نظیر عضویت ایران در شانگهای
روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت: «عضویت‭ ‬در‭ ‬شانگهای‭ ‬فرصت‌های‭ ‬بیشمار‭ ‬اقتصادی‭ ‬را‭ ‬نصیب‭ ‬کشور‭ ‬خواهد‭ ‬کرد‭.‬ از‭ ‬آنجایی‭ ‬که‭ ‬کشورهای‭ ‬عضو‭ ‬سازمان‭ ‬همکاری‭ ‬شانگهای‭ ‬بزرگ‌ترین‭ ‬تولیدکنندگان‭ ‬و‭ ‬مصرف‌کنندگان‭ ‬انرژی‭ ‬در‭ ‬جهان‭ ‬هستند،‭ ‬بنابراین‭ ‬مهم‌ترین‭ ‬مزیت‭ ‬تجاری‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬سازمان‭ ‬همکاری‭ ‬شانگهای‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬چهارمین‭ ‬کشور‭ ‬مهم‭ ‬جهان‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬ذخایر‭ ‬نفتی‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬دومین‭ ‬کشور‭ ‬مهم‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬منابع‭ ‬گاز‭ ‬از‭ ‬مزایای‭ ‬عضویت‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬سازمان‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭.‬ ضمنا‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬پیوستن‭ ‬به‭ ‬سازمان‭ ‬همکاری‭ ‬شانگهای‭ ‬می‌تواند‭ ‬تاثیر‭ ‬تحریم‌ها‭ ‬را‭ ‬کمرنگ‭ ‬کند. ‬موقعیت‭ ‬جغرافیایی‭ ‬خاص‭ ‬ایران‭ ‬که‭ ‬چهارراه‭ ‬جهان‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬مرکز‭ ‬ارتباطی‭ ‬و‭ ‬ترانزیتی‭ ‬مهم‭ ‬و‭ ‬حیاتی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬سازمان‭ ‬معرفی‭ ‬می‌کند،‭ ‬بنابراین‭ ‬ترانزیت‭ ‬کالا‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬بهره‌گیری‭ ‬از‭ ‬کریدور‭ ‬شمال‭ ‬به‭ ‬جنوب‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬کوتاه‭ ‬شدن‭ ‬مسیرها‭ ‬می‌تواند‭ ‬برای‭ ‬کشورهای‭ ‬عضو‭ ‬این‭ ‬سازمان‭ ‬ پر‭ ‬اهمیت‭ ‬تلقی‭ ‬شود. ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دیگر‭ ‬عضویت‭ ‬چین‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬سازمان‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬اختلاف‭ ‬بزرگ‌ترین‭ ‬مصرف‌کننده‭ ‬و‭ ‬تولیدکننده‭ ‬محصولات‭ ‬پتروشیمی‭ ‬در‭ ‬جهان‭ ‬است،‭ ‬عضویت‭ ‬و‭ ‬حضور‭ ‬موثر‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬سازمان‭ ‬همکاری‭ ‬شانگهای‭ ‬می‌تواند‭ ‬شرایط‭ ‬و‭ ‬فرصت‭ ‬مهمی‭ ‬برای‭ ‬سرمایه‌گذاری‭ ‬چین‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬پتروشیمی‭ ‬ایران‭ ‬باشد... ‬پیوستن‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬سازمان‭ ‬شانگهای‭ ‬و‭ ‬حذف‭ ‬تعرفه‌ها‭ ‬باعث‭ ‬افزایش‭ ‬رفاه‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬تجارت‭ ‬در‭ ‬بلوک‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬شانگهای‭ ‬می‌شود‭.‬ بنابراین‭ ‬می‌توان‭ ‬عضویت‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬شانگهای‭ ‬را‭ ‬همگرایی‭ ‬مفید‭ ‬تلقی‭ ‬کرد.»
مدعیان اصلاحات تا پیش از این، عضویت ایران در شانگهای را کم‌ارزش، بی‌فایده، ناممکن و مشروط به برجام وFATF جا می‌زدند، اکنون این عضویت را مهم و فرصتی طلایی ارزیابی می‌کنند.
آنها روز شنبه هم در بازتاب خبر عضویت دائم ایران در این سازمان، تیترهایی مانند «شکست طلسم عضویت دائم ایران در شانگهای» و یا «فرصت طلایی شانگهای برای ایران» را انتخاب کردند.
اصلاح‌طلبان که به نساختن خانه افتخار می‌کردند
نگران مسکن مردم شدند!
روزنامه شرق در گزارشی به موضوع مسکن پرداخته و نوشته است: «فعالان بازار مسکن می‌گویند که بازار مسکن با وضعیت پیچیده و کم‌سابقه‌ای مواجه شده است. آنها می‌گویند که هزینه‌های تولید مسکن رشد خیره‌کننده داشته و در مقابل قدرت خرید مردم سقوط کرده است. از آن سمت فعالان این بازار هیچ چشم‌انداز و تصوری نسبت به آینده اقتصاد کشور ندارند و سردرگم هستند. بنا به گفته سازندگان مسکن قیمت نهاده‌های ساختمانی امسال حدود ۵۵ درصد رشد داشته و دستمزد کارگران که حدود ۳۰ درصد هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز را تشکیل می‌دهد، با رشد بی‌سابقه ۵۷ درصدی روبه‌رو بوده است.»
در جای دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «کاهش شدید ساخت‌وساز مسکن، موضوعی است که پیش‌از‌این و در تیر ماه امسال محمد مرتضوی، رئیس‌کانون انبوه‌سازان، به آن اشاره کرده و به ایسنا گفته است که تولید مسکن در شهر تهران به حدود دو هزار واحد در ماه رسیده که کمترین میزان در ۱۸ سال اخیر محسوب می‌شود. او تأکید کرده است که از دلایل اصلی این مسئله افزایش قیمت تمام‌شده، نبود سیاست‌های تشویقی، رشد هزینه صدور پروانه، مالیات و دستمزد است و اوضاع به گونه‌ای شده که در بازار مسکنِ بسیاری از مناطق کشور با نرخ‌های کمتر از قیمت‌های تمام‌شده ساخت مواجه شده‌ایم.»
رویکرد اصلاح‌طلبان را در موضوع مسکن چه باید نامید؟! آنها در طول 8 سالی که قوه مجریه و دولت را در اختیار داشتند، عرصه مسکن را رها کردند. این طیف حتی پروژه‌های نیمه‌تمام از قبل مانده را نیز به پایان نرساندند؛ مواردی مانند پروژه‌های نیمه کاره مسکن مهر که برخی از آنها حتی تا 80 درصد پیشرفت داشته و تنها 20 درصد تا اتمام آنها و تحویل به مردم فاصله داشت.
قریب 5 سال نخست از 8 سال دولت اصلاح‌طلبان (دولت قبل) وزارت راه و شهر‌سازی در اختیار یکی از اصلاح‌طلبان به نام عباس آخوندی بود. او با این روش و منش که دولت نباید خانه بسازد ساخت مسکن را تعطیل کرد و پس از چندسالی که تخم جهش بی‌سابقه قیمت مسکن را (با نساختن خانه) کاشت، از وزارت راه و شهر‌سازی استعفا کرد و بلافاصله پس از کناره‌گیری در مصاحبه‌ای گفت که به این موضوع که در سال‌های تصدی وزارت راه و شهر‌سازی حتی یک خانه هم نساخته افتخار می‌کند؛ و تامل‌برانگیزتر آنکه روزنامه‌های زنجیره‌ای از قبیل همین شرق آن حرف را با آب و تاب منتشر کردند. آن زمان این جماعت هیچ نقد و اعتراضی درباره مسکن نداشتند و اکنون که بذر افزایش سرسام آور قیمت مسکن جوانه زده و هر روز تنومندتر می‌شود دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند.
جماعت اصلاح‌طلب و شخص عباس آخوندی هم در این دنیا و هم در جهان دیگر باید پاسخگوی خانواده‌های کم‌درآمدی باشند که زیر بار افزایش بسیار زیاد قیمت مسکن و متعاقب آن اجاره بها نفسی برایشان باقی نمانده است.
دروغ‌بافی با برجام
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز طی مصاحبه‌ای نوشت: «برجام به ایران کمک کرد که بتواند مراحل عضویت در این پیمان را با موفقیت پشت‌سر بگذارد. از ‌‌‌‌‌‌آنجایی که هنوز برجام موضوعیت خود را دارد، کمک می‌کند که عضویت ایران در این پیمان دچار مشکل نشود. به‌عبارتی دیگر می‌توان گفت که برخلاف آنچه که برخی از مدعیان می‌گویند، برجام یکی از کلیدهای عضویت در شانگهای بوده است.»
برجام باک هواپیمای ظریف در مونیخ را پر نکرد، خود وزیر خارجه سابق هم تحریم شد، تحریم‌ها هم دو برابر. خسارت محض یکی از کلیدهای عضویت ایران در شانگهای بوده؟!