کد خبر: ۲۴۹۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
معاون وزیر نفت خبر داد

توافق صادرات نفت ایران به ازبکستان در پی سفر رئیس‌جمهور به سمرقند

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت از صادرات نفت به ازبکستان و توسعه صادرات نفتی ایران در آسیای مرکزی خبر داد.

احمد اسدزاده در گفت‌وگو با رسانه ملی افزود: در سفر اخیر که با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت انجام شد و سفر قبلی که ما با یک هیئتی از وزارت نفت و برخی شرک‌های خصوصی نفتی گاز و پتروشیمی با ازبکستان داشتیم در مجموع پنج تفاهم‌نامه با ازبکستان امضا و یک نقشه راه کلی برای همکاری‌ها با این کشور تنظیم شد. وی با بیان اینکه پالایشگاه‌های ازبکستان با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند گفت: کشور ازبکستان
دارای دو پالایشگاه عمده نفتی است که این پالایشگاه‌ها ۲۳۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی دارند. اسدزاده ادامه داد: در مذاکرات اخیری که با ازبکستان داشتیم مقرر شد برای احیا و باز‌سازی این پالایشگاه‌ها، نفت ایران به پالایشگاه‌های این کشور صادر شود.وی درخصوص زمان اجرای تفاهمات گفت: در جلسه رؤسای جمهور مقرر شد در هفته آینده‌ای که نمایشگاه ایران پلاست در کشورمان برگزاری می‌شود هیئتی از ازبکستان به ایران سفر کنند و در قالب ۴ کارگروه، این موضوعات با جزئیات بیشتری دنبال شود کارگروه بالادستی و پایین دستی، نیروی انسانی و کارگروه تجارت این چهار کار گروه عمده‌ای است که مقرر شد از هفته آینده هیئت ازبکستانی بیایند و فرآیند پیگیری این توافقات را دنبال کنیم.