واردات برخی قطعههای خودرو با وجود تولید داخلی
محمدرضا نجفیمنش در گفتوگو با خبرگزاری فارس؛ درباره وضعیت پرداختی خودروسازان به قطعهسازان اظهار داشت: اگر چه عرضه خودرو توسط خودروسازان افزایش یافته اما پرداختی خودروسازان به قطعهسازان کمتر شده است. رئیس هیئت مدیره انجمن همگن قطعهسازان کشور افزود: هر زمان که عرضه خودروسازان افزایش مییابد، پرداختی معوقات قطعهسازان نیز کمتر میشود زیرا با عرضه بیشتر؛ خودروسازان بیشتر متضرر میشوند و برای جبران ضرر بدهی قطعهسازان را پرداخت نمیکنند. در حال حاضر زیان انباشته خودروسازان نزدیک به 120 هزار میلیارد تومان است. نجفیمنش با بیان اینکه آمار جدید از میزان بدهی خودروسازان به قطعهسازان هنوز احصاء نشده است، گفت: بدهی خودروسازان به قطعهسازان بیش از 47 هزار میلیارد تومان است، ضمن اینکه حدود 25 هزار میلیارد تومان خودروسازان برای پرداخت بدهی معوق خود به قطعهسازان از بانکها وام دریافت کردهاند که این مبالغ را نیز باید به بانکها بپردازند. وی با انتقاد از واردات برخی قطعات خودرو، تصریح کرد: با وجود اینکه تاکیدات فراوانی نسبت به داخلیسازی و تولید داخلی میشود اما برخلاف انتظار مشابه قطعات خودرویی که در داخل ساخته میشود نیز وارد میشود. رئیس هیئت مدیره انجمن همگن قطعهسازان کشور گفت: 25 میلیون دلار لنت ترمز در سه ماهه ابتدای امسال وارد کشور شده و این در حالی است که 64 لنت ساز رسمی در کشور وجود دارد که با توجه به واردات کالاهای تولیدی در انبارهایشان مانده است. نجفیمنش با اشاره به اینکه واردات لنت ترمز به صورت رسمی و با ثبت سفارش انجام میشود، افزود: از یک طرف تاکید به داخلیسازی و دانش بنیان شدن تولید میشود و از طرف دیگر مشابه کالای تولید داخل وارد میشود. وی اظهار داشت: لنت ترمز در لیست کارتابل فنی قرار دارد؛ به این معنا که مسئولان وزارت صمت می توانند در رابطه با واردات آن برحسب شرایط تصمیم بگیرند. بنابراین واردات آن ممنوع نیست و تصمیمگیری در رابطه با واردات این کالا به استانها تفویض شده است.