kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۶۴۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

زمستان سیاه در قاره سبز از اروپا اصرار از مدعیان اصلاحات انکار

باآنکه مقامات، رسانه و‌اندیشکده‌های اروپایی بارها اعتراف کرده‌اند پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن، اروپا در انتظار وحشتناک‌ترین زمستان خود قرار دارد اما پادوهای داخلی دشمن در‌ستیز با دیپلماسی هسته‌ای کشور، این واقعیت را انکار و بر رویه انفعالی و سازشی خود در برابر غرب اصرار می‌کنند.
 
 
 
سرویس سیاسی-
 
پس از گذشت حدود 200 روز از جنگ اوکراین و کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا، بسیاری از کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، نروژ، بلژیک و... به دلیل بحران‌هایی مانند مشکلات اقتصادی برآمده از اپیدمی کرونا، خشک‌سالی و از همه مهم‌تر بحران انرژی با تورم و رکود اقتصادی کم‌سابقه‌ای رو‌به‌رو شده‌اند.
  بازگشت اروپا به عصر تاریکی
«فایننشال تایمز» ماه گذشته به نقل از کارشناسان اقتصادی خود نوشت، تورم بالا، اختلال در عرضه انرژی و ترس از قطع انرژی آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا را به سمت یک طوفان بزرگ اقتصادی سوق می‌دهد. بر اساس این گزارش، تورم در انگلیس دو رقمی شده و میلیون‌ها نفر از وعده‌های غذایی خود کم کرده‌اند.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۶ کشور عضو اتحادیه اروپا هم با این وضعیت بحرانی (مشکلات اقتصادی ناشی از بحران انرژی، خشکسالی، کرونا و همچنین اعتراضات اجتماعی) دست‌وپنجه نرم می‌کنند تا جایی که روزنامه انگلیسی «دیلی میل» با اشاره به ناتوانی دولت‌های اروپایی در تأمین مواد غذایی، سوخت و انرژی از «بازگشت اروپا به عصر تاریکی» سخن گفته بود یا برخی رسانه‌های آلمانی خطاب به شهروندان توصیه کرده بودند که «وقتی به حمام می‌روید، برای صرفه‌جویی در انرژی همه جای بدنتان را نشویید!»
«دیلی اکسپرس» نیز اخیراً در گزارشی ضمن اشاره به بحران اقتصادی اروپا، از مردم انگلیس خواسته بود که دیگر به تاریخ بسته‌بندی‌های مواد غذایی توجه نکنند و اگر غذای کپک‌زده هم دیدند، آن را دور نریزند و بخورند!
تارنمای شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان هم در گزارشی به نقل از مقامات انگلیسی نوشته بود «مسئولان خدمات بهداشت ملی در انگلیس نسبت به این وضعیت که ممکن است میلیون‌ها نفر در انگلیس با فقر مواجه شوند هشدار داده و اعلام می‌کنند که بسیاری از مردم زمستان امسال باید بین وعده غذایی خود و یا گرم نگاه‌داشتن خانه‌هایشان در مواجهه با سرما یکی را انتخاب کنند که وضعیتی بسیار ناگوار است.»
یک روزنامه انگلیسی همین اوایل ماه جاری با اشاره به فاجعه انرژی در اروپا نوشته بود «انسان‌های زیادی خواهند مُرد و اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.» در آلمان و فرانسه هم پیش‌بینی شده قیمت برق و گاز 10 برابر خواهد شد. یا رویترز که به نقل از یک شهروند اروپایی نوشته بود: ««نمی‌دانم هزینه دیالیز را پرداخت کنم یا قبض‌های انرژی را. مجبورم کمتر دوش بگیرم، مدت زیادی است تلویزیون تماشا نکرده‌ام و فقط یک چراغ روشن می‌کنم.»(!)
همچنین بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر استراتژیک این کشور به دلیل طرح دولت مبنی بر آزاد‌سازی روزانه یک‌میلیون بشکه به کمترین مقدار طی ۳۷ سال گذشته رسیده است. این گزارش خاطرنشان می‌کند زمستان پیش‌رو، فصل سخت و سردی برای اروپا و شاید آمریکا خواهد بود.
همین اخیراً و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای، نخست‌وزیر بلژیک گفته بود «زمستان آتی برای تمام بخش‌های اروپا بسیار سخت خواهد بود. با افزایش قیمت انرژی، برخی از بخش‌ها با سختی‌های خطرناکی مواجه خواهند بود.»
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته بود «زمستان سختی در انتظار ماست و شش ماه آینده تعیین‌کننده خواهند بود.»
رئیس‌جمهور فرانسه در روز ملی فرانسه از «زمستان سخت» خبر داد و گفت «باید به‌طور جمعی، خویشتن‌دار باشیم و به‌گونه‌ای رفتار کنیم تا مصرف انرژی کمتری داشته باشیم تا زمستان سخت امسال را پشت سر بگذاریم».
در انگلیس هم وضعیت به حدی رسیده که بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور درباره نرخ بالای تورم و رشد سریع هزینه‌های زندگی و بهای انرژی در این کشور گفت: «ماه‌های آتی شرایط سخت و شاید بسیار دشوار خواهد بود» و قبوض انرژی «اشک درمی‌آورد».
در پی بحران فراگیر انرژی در اروپا، شرایط زندگی برای مردم این کشورها دشوار شده تا جایی که در آلمان و انگلیس... مردم به خیابان‌ها ریختند، کارمندان اعتصاب کردند و یا در ایتالیا، شهروندان قبوض انرژی را به آتش کشیدند.
همین دیروز 23 شهریورماه، «کریستین سلویو بوشوی» رئیس‌کمیته انرژی پارلمان اروپا در گفت‌وگو با شبکه الجزیره هشدار داد که به دلیل کمبود سوخت، اروپا زمستان بسیار سختی را در پیش‌رو خواهد داشت.
  اروپا و آمریکا: 
جهان به نفت ایران نیاز دارد
بر اساس همین واقعیات است که برخی مقامات و رسانه‌های غربی، ورود نفت ایران به بازار جهانی را کلید حل مشکلات آمریکا و اروپا عنوان کرده‌اند.
- «مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه چندی پیش در نشست جی هفت (در بایرن آلمان) خود را از میان جمعیت به بایدن رئیس‌جمهور آمریکا رساند و به او گفت که عربستان سعودی و امارات متحده عربی نمی‌توانند تولید نفت خود را افزایش دهند و ما به نفت ایران احتیاج داریم. همان موقع، رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند که فرانسه از کشورهای تولیدکننده نفت خواست تا تولید خود را به‌طور استثنایی افزایش دهند و مذاکرات را برای بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار برای غلبه بر بحران انرژی ادامه دهند. «فرانس اینفو» یکی از مقامات ریاست جمهوری فرانسه در حاشیه اجلاس G۷ در آلمان گفته بود: «گرهی برای باز کردن در صورت لزوم (بین آمریکا و ایران) وجود دارد تا نفت ایران و نفت ونزوئلا نیز بتوانند به بازار بازگردانده شوند.»
- «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا چندی پیش در مراسمی در «خانه بین‌المللی دانشجویان»(ISH) با بیان اینکه «برجام یک توافق بسیار کارآمد است و ایران فقط باید به آن بله بگوید.» گفته بود: «جهان به نفت ایران احتیاج دارد»
- خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» هم با اشاره به فراز و نشیب مذاکرات هسته‌ای ایران نوشته بود: «امیدهای بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ایران رنگ می‌بازد این در حالی است که دنیا بیش از هر زمان دیگر به نفت نیاز دارد.» این خبرگزاری 30 مرداد سال جاری نوشته بود: «نفت ایران در صورت توافق هسته‌ای سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها وارد بازارهای جهانی خواهد شد.... ایران ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ذخیره‌شده در خشکی و کشتی‌ها در آب‌های ساحلی خود دارد که می‌تواند به سمت بازار انرژی روانه کند»
- در همین راستا نشریه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی با عنوان «در بحبوحه تنش اوکراین، تجار نفت به روی یک توافق با ایران شرط‌بندی می‌کنند» نوشت: «بازارهای جهانی به گزارش‌هایی که از احیای توافق هسته‌ای با ایران و پیشرفت در مذاکرات سخن می‌گویند، واکنش (مثبت) نشان می‌دهند... درصورتی‌که توافقی حاصل شود و نفت ذخیره‌شده به بازار جهانی وارد شود، به‌سرعت قیمت نفت پایین خواهد آمد...در طول زمان جهان به نفت ایران نیاز خواهد داشت.»
  شبکه نیابتی غرب در داخل:
اروپا به نفت ما نیاز ندارد، فرصت سوزی نکنیم!
بااینکه در این دور از مذاکرات هسته‌ای، دست ایران پُر است و این آمریکا و اروپا هستند که برای حل بحران‌های غرب به احیای برجام نیازمندند اما عده‌ای از مدعیان اصلاحات که عوامل شبکه نیابتی غرب در داخل هستند ساز سازش کوک کرده و به شیپور آمریکایی‌ها در داخل تبدیل شده‌اند.
در شرایطی که خود اروپایی‌ها می‌گویند زمستان سختی در انتظار آن‌هاست و به نفت ایران نیاز داریم، مدعیان اصلاحات اما با برجسته‌‌سازی کلیدواژه‌هایی مانند «سراب زمستانی» و یا «فرصت‌سوزی» می‌گویند که اروپایی‌ها به نفت ایران نیاز ندارند و باید هرچه زودتر با کوتاه آمدن از مواضع و شروط اصلی خود با طرف‌های غربی توافق کنیم!
- عباس. ع، فعال سیاسی اصلاح‌طلب چند روز پیش در روزنامه اعتماد نوشت: «یک گروه بسیار کوچک، ولی پرنفوذ و البته غیرمسئول در ساختار قدرت وجود دارند [بخوانید منتقدان برجام روحانی] که... «مدتی است که در کنار مخالفت گاه‌وبیگاه خود با برجام مسیر جدیدی را ریل‌گذاری کرده‌اند. مسیری که می‌توان آن را سراب زمستانی نامید. هدف آنان این است که با به تأخیر ‌انداختن توافق برجام، مدعی شوند که توافق بهتری در زمستان در انتظار ایران است و این سرابی بیش نیست.»
او با طرح اینکه «اروپا مشکل نفت ندارد که با آزاد کردن نفت ایران حل شود.» نوشت: «اروپایی‌ها به مسائل خودشان بهتر از ما واقف هستند و اگر چنین خطری آنان را تهدید کند و توان تأثیرگذاری داشته باشند، حتماً اکنون آن را انجام می‌دهند و نمی‌گذارند برای زمستان.»
- فیاض، ز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیگری است که در گفت‌وگویی اظهار کرده: «اروپایی‌ها با اقدام‌های روسیه یا مواضعی که اتخاذ می‌کنند، زمین‌گیر نمی‌شوند. در این میان هم گره زدن برجام به این موضوع و تأکید بر تبعات فصل زمستان و مسائل حاشیه‌ای آن کردن چندان به نفع ما نیست و اصولاً نباید این مسئله را به برجام و اصل مذاکرات گره زد.»
او گفته است: «تمام کشورهای اروپایی هم آب‌وهوای سرد ندارند و درنهایت هوای آنها به پائیز شبیه است تا یک زمستان سرد مانند سوئد، نروژ یا روسیه. به همین جهت راه‌هایی برای قاره سبز وجود خواهد داشت تا از این وضعیت عبور کند.»
- کورش. الف نیز که عنوان «دیپلمات پیشین» را یدک می‌کشد، طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است: «حتی اگر به تعبیر آقای مرندی در زمستان پیش‌رو اروپا به‌طور کامل فلج شود، نه‌تنها نقشی در مذاکرات ندارد که بتواند امتیازی به ما بدهد، بلکه برخلاف تصور ایشان، جنگ اوکراین وابستگی امنیتی و انرژی اروپا به آمریکا را بسیار بیشتر کرده است.»
- روزنامه زنجیره‌ای «هم‌میهن» هم در صفحه اول خود با تیتر درشت «زمستان اروپا یا خزان برجام؟» نوشت: «با فرارسیدن فصل سرما، ایران در مقایسه با اروپا فرصت‌های بیشتری از دست خواهد داد»! و «این ایران است که به فروش گاز به اروپا نیاز دارد اما نیاز اروپا به گاز ایران یک نیاز ضروری و حیاتی نیست.»
- جاوید، ق هم در مطلبی در روزنامه شرق با عنوان «زمستان سرد اروپا و خواب آشفته مخالفان توافق» نوشت: «زمستان سرد اروپا و خواب آشفته امتیاز بیشتر دستاویزی برای تحقق جلوگیری از توافق هسته‌ای است که سال‌هاست از منابع مختلف رسانه‌ای آن را فریاد می‌زنند.» یکی از سایت‌های مدعی اصلاح‌طلبی هم این تیتر را انتخاب کرد «زمستان سخت اروپا، دلخوشک اشتباه در مذاکرات احیای برجام»!
- حمیدرضا. ج از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای گفت: «در میان تندروهای ایران یک افسانه شکل گرفته که گویی زمستان سختی در انتظار اروپا است. لذا اگر ایران دو ماه صبر کند، اشک اروپا درخواهد آمد و به ایران در احیای برجام بیشتر امتیاز می‌دهند. درصورتی‌که تلقی زمستان سخت برای اروپا ناشی از نشناختن اروپا از سوی تندروها در ایران است.»
جالب‌توجه آنکه رسانه‌های اپوزیسیون و معاند هم همین اظهارات مدعیان اصلاحات را پژواک می‌کنند گو آنکه بین اصلاح‌طلبان تندرو و شبکه‌های معاند، نوعی هماهنگی و تقسیم‌کار صورت گرفته است.
شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» در برنامه‌ای تلویزیونی با حضور چند از فعالان ضدانقلاب به بررسی و پاسخ این سؤال پرداخت که «آیا زمستان سرد اروپا قرار است با نفت ایران گرم شود؟» در این شبکه با طرح موضوعاتی مانند اینکه «اگر امروز توافق اتمی حاصل شود، حداقل پنج سال زمان برای واردات گاز طبیعی از ایران لازم است» و... همان اظهارات و استدلالات غلط مدعیان اصلاحات مبنی بر اینکه «اروپا به نفت ایران نیاز ندارد» تکرار شد.
«ایندیپندنت فارسی» هم در گزارشی با عنوان «زمستان اروپا؛ امید حکومت ایران برای امتیاز گرفتن از غرب» نوشت: «توافق احیای برجام تأثیری در معادلات انرژی اروپا طی زمستان پیش‌رو ندارد.»
بی‌بی‌سی فارسی هم در مطلبی با عنوان «بحران انرژی؛ زمستان سخت برای اروپا، ایران، یا هر دو؟» همان تراوشات ذهنی و غلط مدعیان اصلاحات را منتشر کرد.
  مذاکرات هسته‌ای 
و برگ‌های برنده جمهوری اسلامی ایران
نزدیک به 9 ماه است که دور جدید مذاکرات هسته‌ای در دولت سیزدهم آغاز شده است. بااین‌حال همچنان مذاکرات هسته‌ای بین ایران و طرف‌های غربی، بی‌نتیجه بوده و خروجی موردنظر جمهوری اسلامی ایران (لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی، ارائه تضمین از سوی طرف‌های مقابل و حل‌وفصل مسائل پادمانی) را در پی نداشته و تنها دلیل آن، رویکرد غیرسازنده اروپا و آمریکا در قبال ایران بوده است.
طرف‌های غربی طی 9 ماه گذشته با سیاست «پلیس خوب، پلیس بد» و توسل به شگردهای روانی و تبلیغاتی سعی کرده‌اند ضمن شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت (خروج آمریکا از برجام و بی‌عملی اروپا) و همچنین تشدید فشار (تهدید و تحریم) علیه ایران، از لغو تحریم‌های ظالمانه فرار کرده و توپ را در زمین ایران بیندازند.
بااین‌حال، جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی از موقعیت ممتازی برخوردار است؛ دولت سیزدهم با تغییر ریل دیپلماسی توانسته است بدون برجام و بدون FATF صادرات نفتی و غیرنفتی کشور را افزایش دهد و با تمرکز بر دیپلماسی منطقه‌ای و اقتصادی، روابط اقتصادی با کشورها را چند برابر کرده و با شرکای راهبردی خود مانند روسیه، چین و ونزوئلا و... برنامه‌های همکاری بلندمدت را پیش ببرد.
خود غربی‌ها هم بارها اعتراف کرده‌اند تیغ تحریم‌ها کند شده و آمریکا در کارزار فشار حداکثری علیه ایران شکست ‌خورده است.
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر و در شرایطی که غرب با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای رو‌به‌روست، برگ‌های برنده‌ای در مذاکرات هسته‌ای دارد؛ برخورداری از «ذخایر نفتی و گازی»، «توسعه ذخایر هسته‌ای»، «همراهی چین، روسیه و دیپلماسی منطقه‌ای که در دولت سیزدهم دنبال می‌شود»، «وحدت و انسجام ملی»، «قدرت بازدارندگی»، «نقش محوری در جبهه مقاومت» و «تجربه ۴۴ ساله در قبال تحریم‌ها.»
بر اساس همین واقعیات است که می‌توان گفت، گزینه مقاومت و در پیش گرفتن سیاست صبر و انتظار و عقب‌نشینی نکردن از شروط اصلی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای، یگانه راهی است که می‌توان به آن امید داشت.
در پایان از دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور این انتظار می‌رود در برابر جریانی که مانع استیفای حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای هستند، با تکیه‌بر قوانین موضوعه کشور بایستند چه آنکه همین جریان در برهه‌ای که واکسیناسیون و ایمن‌‌سازی همگانی ضروری و حیاتی‌ترین مسئله کشور بود، با سیاسی کردن آن (مخالفت با واردات واکسن از چین و روسیه) خسارات بسیاری را به کشور و مردم ایران وارد آوردند.