kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰

جلسه شورای حکام آژانس درباره ایران بدون قطعنامه پایان یافت

یک دیپلمات ارشد روس اعلام کرد جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بدون صدور قطعنامه پایان یافت.
 
 
 
«میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در شهر وین اعلام کرد، جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بدون صدور قطعنامه پایان یافت.
او در پیامی توئیتری نوشت: «بحث بر سر راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در دور فعلی نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان یافت.»
این دیپلمات روس افزود: «هیچ قطعنامه یا تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشد. فقط تبادل دیدگاه صورت گرفت.»
 آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران
 اعمال کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا دیروز چهارشنبه اعلام کرد اسامی ۱۰ فرد و دو نهاد رو به‌دلیل آنچه نقش‌آفرینی در انجام «اقدامات مخرب سایبری» خوانده شده در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
۱۰ فردی که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند همگی تبعه ایران هستند. شرکت افکار سیستم یزد و شرکت ناجی تکنولوژی هوشمند فاطر نیز دو شرکتی هستند که در ایران ثبت شده‌اند و در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ۱۰ فرد و دو نهاد را به‌دلیل نقش آنها در انجام اقدامات مخرب سایبری از جمله فعالیت‌های باج‌افزاری در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.»
 دیپلمات‌های اروپایی: 
بن‌بست در مذاکرات احیای برجام
 تا بعد از انتخابات آبان ماه آمریکا
پولیتیکو نوشت: به گفته دیپلمات‌های اروپایی، به نظر می‌رسد مذاکرات احیای برجام تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات‌متحده در 8 نوامبر در شرایط بن‌بست باشد.
در ادامه این مطلب آمده است: یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «این محتمل‌ترین سناریو است.» این دیپلمات همچنین گفت که در حال حاضر، مذاکرات بیشتر بر سر پیش‌نویس توافقنامه «به پایان رسیده است.» بنابراین بعید است که واکنش ایالات‌متحده به آخرین خواسته‌های ایران، موجب تغییرات بیشتری در پیش‌نویس شود.
براساس قوانین ایالات‌متحده، کنگره باید پس از یک دوره بررسی 30 روزه، درباره هرگونه توافق جدید با ایران رأی‌گیری کند. به گفته دیپلمات‌های اروپایی، در بحبوحه یک مبارزات انتخاباتی داغ در واشنگتن، تصمیم به انجام چنین رأی‌گیری و بحث‌برانگیزی در چنین شرایطی بسیار بعید است.
گفتنی است «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات‌متحده روز دوشنبه گفت که با توجه به پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا، دستیابی به توافق برای احیای برجام در آینده نزدیک نامحتمل است.
 مقام‌های آمریکایی: واشنگتن تلاش‌ها 
برای احیای برجام را تعلیق نمی‌کند
با این حال، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد که دولت بایدن هیچ تصمیمی برای تعلیق تلاش‌ها برای دستیابی به توافق با ایران درباره موضوع هسته‌ای نگرفته است.
براساس گفته این مقام‌های آمریکایی، مشغول‌بودن دولت بایدن در موضوعات داخلی سبب شده تا زمان کمی برای دستیابی به توافق نهایی با ایران باقی بگذارد.
این مقام‌ها مدعی شدند که آمریکا و اروپا خوش‌بین نیستند که احیای توافق هسته‌ای پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره حاصل شود.
 تنها مانع پیش روی توافق در وین 
از نظر امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) ۲۳ شهریورماه در صفحه اینستاگرامش درباره گفت‌وگوی تلفنی‌اش با وزیر امور خارجه عمان نوشت: امروز با آقای بدر ابوسعیدی وزیر خارجه عمان به صورت تلفنی گفت‌وگو کردم. در این گفت‌وگوی تلفنی درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها به آقای بدر ابوسعیدی گفتم ایران و باقی طرف‌های مذاکره طی چند ماه گذشته تلاش زیادی برای رسیدن به نقطه توافق انجام داده‌اند، ایران همواره به روند گفت‌وگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها پایبند بوده است و تنها مانع پیش روی توافق در شرایط حاضر، عدم واقع‌بینی و نداشتن اراده لازم از سوی آمریکا است. 
امیرعبداللهیان اضافه کرد: از سوی دیگر، در شرایطی که فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب توافق باقی نمانده، شاهد تلاش برای صدور بیانیه غیرسازنده در نشست جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم که هیچ سودی نخواهد داشت. 
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: همان‌طور که همیشه تأکید کردم، ایران اراده کافی و حُسن‌نیت لازم برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار را بارها از خود نشان داده و تغییری در مواضع ایران به وجود نیامده است. 
امیرعبداللهیان اضافه کرد: وزیر خارجه عمان هم با تأکید بر اهمیت رسیدن به توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، ضمن قدردانی از نقش سازنده تهران در روند مذاکرات، بر ضرورت تلاش جهت نتیجه گیری مثبت از ماه‌ها مذاکره، تأکید کرد.
 تاکید امیرعبداللهیان
 بر رسیدن به یک توافق قوی و پایدار
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، در گفت‌وگوی تلفنی با جفری اونیاما، همتای نیجریه‌ای خود، درخصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه ایران و نیجریه و نیز تحولات بین‌المللی به تبادل‌نظر پرداخت.
رئیس دستگاه دیپلماسی در بخشی از این گفت‌وگو با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، بر پایبندی کشورمان به تداوم گفت‌وگو‌ها با طرف‌های مقابل و اراده کشورمان برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار تاکید
 کرد.
امیرعبداللهیان با ابراز امیدواری به اینکه آژانس وظیفه خود را در قالب فنی و به دور از سیاسی‌کاری دنبال کند، تصریح کرد: توافق در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی دست‌یافتنی است.