kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
شینهوا گزارش داد

5 میلیون معتاد در افغانستان میراث شوم 20 سال اشغالگری آمریکا

در نتیجه حمله آمریکا به افغانستان و اشغال آن، کاشت خشخاش و تولید مواد مخدر در این کشور افزایش ده‌ها برابری یافت و ۵ میلیون معتاد از میراث ۲۰ سال حضور اشغالگران در افغانستان است. این بخشی از گزارش خبرگزاری رسمی چین است.

20 سال اشغال افغانستان توسط آمریکا جدای از این که صد‌ها هزار کشته و مجروح در این کشور به جای گذاشت و افغانستان را به ویرانه‌ای بیش تبدیل نکرد؛ این اشغالگری موجب افزایش شدید کشت مواد مخدر در این کشور نیز شد که ثمره آن میلیون‌ها معتادی است که در گوشه و کنار آن به شکل نا مناسبی زندگی می‌کنند. خبرگزاری چینی «شینهوا» در گزارشی در همین زمینه نوشته: هروئین یک مشکل بزرگ در افغانستان است. به گفته مردم محلی، پس از حمله آمریکا به افغانستان، کشاورزان مشتاقانه کشت خشخاش و فرآوری هروئین را درست بیخ گوش نیروهای خارجی و جنگ سالاران منطقه از سر گرفتند. این همکاری توضیح می‌دهد چگونه این کشور می‌تواند در طول حضور حدود 150 هزار نیروی بین‌المللی به سرکردگی آمریکا به بزرگ‌ترین تولید‌کننده مواد مخدر تبدیل شود. تعداد معتادان به مواد مخدر نیز در سایه حضور نیروهای خارجی افزایش یافت و تنها بر رنج مردم فقیر افغان افزود. بر اساس این گزارش میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌های رودخانه آلوده کابل خوابیده‌اند.«نجیب الله جامی»
استاد دانشگاه کابل و تحلیلگر سیاسی درباره میراث آمریکا در افغانستان می‌گوید: ملموس‌ترین میراث 20 سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون‌ها معتاد و انزوای کشور نیست. بر اساس این گزارش چندی پیش «عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست‌وزیر طالبان با ارائه آمار درباره شیوع اعتیاد در افغانستان گفته بود: اشغالگران پنج میلیون نفر از مردم کشور ما که یک میلیون نفر آنها زن و کودک هستند را به مواد مخدر معتاد کردند.
به گزارش تسنیم بر اساس آمارهای دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در افغانستان، میزان زمین‌های زیر کشت خشخاش در سال 2001 در افغانستان حدود 8 هزار هکتار بود اما پس از حمله آمریکا به افغانستان سیر صعودی تولید مواد مخدر در این کشور نه تنها متوقف نشد، بلکه سرعت شگفت انگیزی گرفت و در سال 2017 زمین‌های زیر کشت خشخاش به 224 هزار هکتار افزایش یافت.