kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۳۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
مقامات عراقی پیش‌بینی کردند

بزرگ‌ترین مراسم اربعین تاریخ، امسال رقم خواهد خورد

 

سخنگوی آستان مقدس حسینی(ع)، پیش‌بینی کرده که اربعین امسال، بزرگ‌ترین مراسم در طول تاریخ عراق رقم بخورد. دو روز پیش اعلام شد 20 میلیون زائر وارد کربلا شده و بعضا بازگشته‌اند.
پس از دو سال محرومیت بسیاری از دوستداران اهل بیت‌(ع) از زیارت اربعین حسینی‌(ع) و پیاده‌روی این مراسم، آن هم به علت همه‌گیری کووید-19، حالا دوباره این فرصت دست داده است که شیعیان و محبان اهل بیت‌(ع) امسال این مراسم که شاید بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی جهان باشد را باشکوه‌تر از همیشه برگزار کنند، باشد که مقبول درگاه احدیت قرار گیرد. اربعین شهادت حضرت سید الشهداء‌(ع) و یارانش امسال مصادف است با روز شنبه 26 شهریور (20 صفر 1444 هجری قمری) است. «علی شبر» سخنگوی عتبه حسینی‌(ع)، روز یکشنبه پیش‌بینی کرد که مراسم اربعین امسال، بزرگ‌ترین مراسم در طول تاریخ عراق باشد. وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «اوج مراسم اربعین از امروز (یکشنبه) آغاز شده به طوری که شمار زیادی از زائران به همراه خیل عظیمی از زائران با پای پیاده عراقی و شمار زیادی از زائران کشورهای دیگر وارد [کربلا معلی] شده‌اند.» آن‌طور که فارس نوشته، وی همچنین با اشاره به تدارک آستان قدسی حسینی‌(ع)، در بعد امنیتی و بهداشتی و پشتیبانی لجستیکی و زیرساختی با بازگشایی راه‌ها برای تسهیل تردد زائران درباره هماهنگی‌ درخصوص زائران ایرانی گفت که هماهنگی‌های لازم برای ورود زائران ایرانی طی دو روز اخیر صورت گرفته و اتوبوس‌های مورد نیاز برای بازگشت آنها به مهران تأمین شده است. گفتنی است، کانال تلگرامی صابرین نیوز روز شنبه به نقل از یک منبع آگاه در تولیت آستان مقدس حضرت امام حسین‌(ع) گزارش داده بود، شمار زائرانی که در ایام اربعین وارد استان کربلا شده‌اند تا کنون به حدود 20 میلیون نفر رسیده است. از این رو، پیش‌بینی این‌که امسال بزرگ‌ترین مراسم اربعین رقم خواهد خورد دور از ذهن نخواهد بود.
دستورات صدر برای مراسم اربعین
در این میان «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق دیروز طی پستی در توئیتر خطاب به «دوستداران اصلاح امور و کسانی که علیه ظلم و فساد انقلاب کردند»، خواستار حرکت به سمت کربلای معلی شد و ده شرط را برای این حرکت تعیین کرد؛ از جمله آن‌که زائرین بدون پرچم‌های خاص متعلق به یک گروه یا طرف یا اردوگاه یا حزب و حتی طائفه‌ خاص حرکت کنند که امام حسین، امامِ اسلام، انسانیت و اصلاح است؛ یا این‌که عدم پوشیدن کفن یا هر لباسی که شما را از سایر زائران متمایز کند و... او همچنین با صدور پیامی نسبت به هر گونه «آزار کلامی و فیزیکی» نسبت به زائران اربعین، «به ویژه برادران ایرانی» هشدار داد و چنین رفتارهایی را «غیرقابل قبول و حرام» دانست.
قدرت‌نمایی شیعی
رسانه آمریکایی «صدای آمریکا» اما با خشم از این گردهمایی بی‌نظیر نوشته: «مقامات حکومت ایران با بسیج خدمات و امکانات و تهییج مردم از طریق رسانه‌ها تلاش کردند شیعیان ایران، افغانستان و پاکستان را تا مرزهای غربی و جنوبی ایران مشایعت کرده و از آنجا راهی کربلا و نجف کنند.» این رسانه افزود که «جمهوری اسلامی برای نمایش قدرت شیعی» چنین می‌کند. گفتنی است آنچه چند سالی است در راهپیمایی‌های اربعین رخ می‌دهد و حیرت جهانیان را برمی‌انگیزد، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، کم از معجزه ندارد. درست است که راهپیمایی اربعین، یک سنت قدیمی است اما تاریخ هیچ‌گاه و در هیچ برهه‌ای تجمع انسانی با این عظمت به خود ندیده است. تجمعی که در آن، نه کسی گرسنه می‌ماند، نه بدون سرپناه می‌ماند و نه مختص یک دین یا آئین خاصی است. یک بار دیگر دقت کنید. در یک تجمع بالای 20 میلیون نفری یک نفر گرسنه و بی‌سرپناه نمی‌ماند! و مختص فقط شیعیان هم نیست. برادران اهل سنت، مسیحیان، زرتشتی‌ها و حتی بودائیان، در این بزرگ‌ترین تجمع تاریخ بشری مشارکت می‌کنند! در این تجمع، مردم برای «فداکاری» رقابت می‌کنند و برخی برای ارائه خدمت به دیگری، التماس کرده و‌گریه می‌کنند! این خدمات گاهی به‌اندازه ماساژ دادن پای یک زائر، دوختن جوراب او یا دادن یک استکان چای یا آب است و آنچه حقیقتا در این رویداد معجزه‌گونِ قرن بیست و یکمی اهمیت ندارد، «نفع شخصی» و «منفعت جویی» است و همه به فکر «نفع دیگری» هستند. و این دقیقا همان راز خشم صداهایی است که از آمریکا در می‌آید!