kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

جشنواره ونیز؛ اعتبار بر باد رفته و شکست در دو بازی(اخبار ادبی و هنری)

هفتادونهمین جشنواره فیلم ونیز در حالی به کار خود پایان داد که طبق روند رو به زوال جشنواره‌های غربی، باز هم حاشیه‌های سیاسی بر جنبه‌های هنری این جشنواره غلبه یافتند، البته این‌بار سینماگران ایرانی کمتر وارد نمایش طراحی‌شده در این جشنواره شدند.

یکی از حواشی جشنواره‌هایی چون کن و ونیز حضور پادوهای رسانه‌‌های وابسته به سرویس‌های جاسوسی است که در نشست‌های خبری فیلمسازان ایرانی حاضر می‌شوند و به‌جای پرسش درباره فیلم‌ها سعی می‌کنند از سینماگران ایرانی علیه کشور خودشان حرف بکشند. سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره فیلم ونیز به این ترفند پی برده بودند و حاضر به سخن گفتن علیه ایران نشدند و این باعث عصبانیت پادوهای رسانه‌های بیگانه شد و آنها در شبکه‌های اجتماعی به سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره ونیز توهین کردند که چرا حاضر به وطن‌فروشی نشدند.
حتی برگزاری کارناوال سیاسی تحت عنوان حمایت از سینماگران زندانی در ایران نیز با بی‌تفاوتی سینماگران کشورمان مواجه شد. به‌گونه‌ای که خبرنگار رسانه دولتی آمریکا، با ناراحتی در توئیتر نوشت: «هیچ‌یک از انبوه سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره ونیز در مراسم فرش قرمز ویژه فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی که در حمایت از فیلمسازان زندانی در ایران برگزار شد، شرکت نکردند.» این‌گونه بود که این‌بار هر چند در جشنواره ونیز فیلم‌هایی علیه ایران به نمایش درآمد، اما در زمینه بهره‌کشی از هنرمندان کشورمان در حاشیه این جشنواره، نیز شکست خورد.
هر چند که در ادامه حمایت از فیلم‌های ضدایرانی در چنین جشنواره‌هایی، جشنواره ونیز 2022 هم جایزه ویژه خود را به فیلم جدید جعفر پناهی داد تا بار دیگر اثبات شود جشنواره‌های غربی، اعتبار هنری خود را از دست داده‌اند. چنان‌که برخی از خبرنگاران و منتقدان ایرانی حاضر در جشنواره ونیز اذعان کردند که فیلم اخیر پناهی نیز مانند آثار اخیر وی، تصاویر به هم چسبیده هستند و اصلا نام و نشان یک فیلم سینمایی به معنای واقعی کلمه را ندارند. هر چند که برخی از رسانه‌های غربی با انتشار نقدهای سفارشی، مطالب اغراق‌آمیزی را درباره این اثر منتشر کردند.