kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
گزارش شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از عملکرد یکساله دولت:

دولت سیزدهم اهل فرافکنی و بهانه‌تراشی نبوده است

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گزارش خود از عملکرد یک‌ساله دولت آیت‌الله رئیسی در حوزه‌های مختلف را منتشر کرد.
 
بخش‌هایی از گزارش مذکور در ادامه می‌آید:
دولت سیزدهم تنها دولت مختص تهرانی‌ها نبود. گواه این گزاره، انجام ۳۱ سفر استانی و 50 سفر به شهرستان‌های رئیس‌جمهور همراه با اعضای کابینه دولت طی ۵۳ هفته گذشته است.
پرکاری و خستگی‌ناپذیری دولت به‌ویژه شخص آیت‌الله رئیسی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.
چند ساعت پس از بازگشت آیت‌الله رئیسی از سفر روسیه، شاهد سفر وی به مناطق زلزله‌زده کرمان بودیم. همچنین حضور ایشان در ساعت 6 بامداد در فرودگاه مهرآباد جهت سفر به آبادان و بررسی میدانی حادثه متروپل در حالی صورت پذیرفت که هواپیمای ایشان ساعت دو و سی دقیقه بامداد از یک سفر استانی به تهران رسیده بود.
برجسته نمودن و در دست گرفتن شعارهای انقلاب همچون عدالت‌طلبی، حمایت از محرومان و مستضعفان، خدمت بی‌منت به مردم، پرهیز از تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری، استکبارستیزی و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض از جمله ویژگی‌های برجسته دولت آیت‌الله رئیسی است. رئیس‌جمهور محترم قطعا به این ایمان و باور قلبی رسیده‌اند که هرجا توفیقی داشته‌اند در گرو پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های نظام اسلامی بوده و ناکارآمدی‌ها و بن‌بست‌های احتمالی به‌دلیل دورشدن از این شعارها خواهد بود.
دولت سیزدهم را باید دولت مسئولیت‌پذیر دانست. این دولت تاکنون اهل فرافکنی و بهانه‌تراشی نبوده و بهانه‌هایی چون اختیار نداریم و یا نمی‌گذارند، را بر زبان نیاورده است.
در روزهایی که آیت‌الله رئیسی کار خود را آغاز کرد، تلفات روزانه کرونا از مرز 700 نفر گذشته بود و مشکل واکسن در کشور بیداد می‌کرد. در تیرماه 1400، رئیس‌جمهور منتخب جلسه‌ای با وزیران دولت دوازدهم برگزار کرد. چند تن از وزرا طی سخنانی اعلام کردند به‌دلیل تحریم‌ها و عدم پیوستن به FATF امکان خرید و واردات واکسن وجود ندارد. همچنین یکی از وزرای اقتصادی هم اعلام کرد در صورتی که کشوری هم حاضر به فروش واکسن به ایران شود، ارز لازم برای این خرید را هم در اختیار نداریم. اما همت تیم آقای رئیسی باعث شد ظرف 100 روز، میزان واردات واکسن وارداتی 6 برابر کل دولت دوازدهم شود و آمار تلفات مبتلایان کرونا به شدت نزولی شود.
هم‌اکنون جزو 20 کشور اول دنیا در تزریق واکسن بوده و در حال صادرات واکسن به دیگر کشورها هستیم.
حمایت بیمه‌ای از 6 میلیون نفر افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی به‌صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه بیمه روستایی، شناسایی و معرفی مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال، تجهیز 79 بیمارستان با بیش از 8100 تخت و احداث حدود 55 مرکز درمانی در مناطق محروم با رویکرد توزیع عادلانه خدمات سلامت و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات‌پرستاری که به قانون به مدت ۱۵ سال مسکوت و بر زمین مانده بود، از دستاوردهای یک‌ساله وزارت بهداشت بوده است.
مدیران دولت انقلابی، اعتماد بیش از حد دولت روحانی به غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا را عامل مشکلات کشور می‌دانند و با بررسی دلایل ناکارآمدی دولت قبل در سیاست خارجی، اولویت وزارت خارجه را بر «ارتباط با همسایگان» یا «سیاست همسایگی» و «توازن در روابط با کشورها» تغییر دادند.
افزایش حدود ۵۰ درصدی تجارت خارجی، تسهیل تجارت فرامرزی و حمایت مستمر از آن، افزایش تجارت با کشور‌های همسایه، توجه به تسهیل فرآیند کاری گمرکات، بهبود شرایط بازارچه‌های مرزی، افزایش همکاری‌های اقتصادی با سایر کشور‌ها در اقصی‌نقاط دنیا از جمله دستاورد‌های دولت در حوزه تجارت خارجی است.
جلوگیری از قطعی گاز و برق در استان‌های شمالی در فصل سرما (از طریق امضا و اجرای قرارداد سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان و...)، ارتقای توان تولید به میزان ۶۰۰۰ مگاوات، عبور مدیریت‌شده از روزهای گرم تابستان بدون اعمال خاموشی و قطع برق واحدهای مسکونی و تجاری هستند و اعمال محدودیت در برق صنایع با کمترین چالش و با بیشترین هماهنگی با واحدهای صنعتی، اصلاح تدریجی تعرفه‌های آب، برق، گاز با رویکرد تشویق کم‌مصرف‌ها و سوق دادن پرمصرف‌ها به اصلاح الگوی مصرف از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه برق و گاز بوده است.
اجرای طرح‌های مصوب در شورای عالی آب همچون اجرای سریع طرح آبرسانی غدیر در خوزستان، اتمام طرح آبرسانی به همدان، شهرکرد، آبیک و یزد، فعال کردن راهکارهایی مانند چاه‌های ژرف، آب‌شیرین‌کن‌ها و دیپلماسی آب با همسایگان از مهم‌ترین راهکارهای موجود برای حل چالش تنش‌های آبی بوده است.
طرح رتبه‌بندی معلمان، حضوری کردن آموزش در مدارس و تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌های دو ساله دوران کرونا، تولید ۶۹۸۹ محتوای الکترونیکی در بستر شبکه ملی رشد، توسعه ۱۴۲۰ مدرسه از راه دور در داخل کشور و ۵ مدرسه خارج از کشور و پوشش تحصیلی ۱۲۷ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در مدارس با آموزش از راه دور، از جمله اقدامات قابل توجه این وزارتخانه بوده است.