kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام:

حذف ارز 4200 موجب افزایش استفاده از نهاده‌های دامی داخلی می‌شود

 

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دام به‌صرفه نیست و باید به‌سمت استفاده از نهاده‌های داخلی برویم.
مجید جعفری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم درباره مزایای حذف ارز 4200 تومانی در بحث نهاده‌های دام و طیور اظهار داشت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دام به‌صرفه نیست و راهی جز استفاده از نهاده‌های دامی داخلی و استفاده از ضایعات باقی‌مانده محصولات کشاورزی برای تولید خوراک دام نداریم.
او به بالا بودن قیمت تمام شده دام و طیور در کشور اشاره و تصریح کرد: بعد از حذف ارز 4200 و افزایش هزینه‌های تولید و گران شدن محصولات پروتئینی، میزان جوجه‌ریزی کاهش یافته و باعث شده است میزان تقاضا برای خوراک دام کاهش یابد؛ به‌طوری که کارخانجات خوراک دام به‌طور متوسط با 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. با توجه به اینکه کارخانجات با ظرفیت پایینی کار می‌کنند قیمت تمام‌شده آنها بالاست و امکان رقابت کم است.
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان افزود: راه‌حل رونق تولید در صنعت دام و طیور و کارخانجات خوراک، پرداخت کالابرگ برای بالا بردن مصرف و صادرات محصولات پروتئینی است. ضمن اینکه مقرر شده صادرات خوراک دام و طیور آزاد شود. با وجود اینکه ارز 4200 تومانی واردات نهاده‌های دامی برداشته شده اما هنوز صادرات خوراک دام آزاد نشده و درگیر روند اداری است.
جعفری درباره اقدامات برای جایگزینی نهاده‌های قابل تولید در داخل و ضایعات کشاورزی به‌جای نهاده‌های وارداتی در تولید خوراک دام و طیور، اظهار داشت: با توجه به اینکه تا اوایل سال جاری نهاده‌های دامی(ذرت، کنجاله سویا و جو) با ارز دولتی به کشور وارد می‌شد تولید داخلی این محصولات در کشور صرفه نداشت.
او تصریح کرد: راه‌اندازی تولید نهاده‌های دامی و استفاده از ضایعات کشاورزی در تولید خوراک دام و طیور زمانبر است و نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و بررسی‌های علمی، تحقیقاتی و تجربی دارد. جایگزینی نهاده‌های جدید در خوراک دام ممکن است ضریب تبدیل آن را تغییر دهد اما در نهایت به‌طور قطع باید به‌سمت استفاده از نهاده‌های داخلی در تولید خوراک برویم؛ زیرا واردات نهاده‌ها صرفه اقتصادی ندارد و قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد.
گفتنی است، در کنار استفاده از نهاده‌های دام و طیور داخلی، برخی توافقات خارجی هم می‌تواند به تامین این کالا کمک کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، چند روز پیش حسین دماوندی‌نژاد؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور، اظهار داشت: 24 تا 27 میلیون تن ظرفیت تولید خوراک دام وجود دارد و توافقاتی با مقامات ارشد روسیه و اوکراین برای صادرات نهاده‌های دامی این کشورها از طریق ایران منعقد شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم خوراک دام این کشورها را از ایران به کشورهای دیگر صادر کنیم که توافقات اولیه آن توسط مسئولین و مقامات دو کشور انجام شده است.