kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
کیهان بررسی کرد

ادعاهای تکراری اروپا برای پمپاژ فشار علیه ایران

همزمان با شکل گرفتن دور جدیدی از فشارها علیه ایران، تروئیکای اروپا هم فعال شده تا تکه‌ دیگری از پازل فشار علیه جمهوری اسلامی ایران را تکمیل کند.

 

سرویس سیاسی-

سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه‌ای ادعاهای خود درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران را تکرار کردند.
سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای ادعاهای خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند.
به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه آلمان، در بیانیه مشترک این سه کشور آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دیگر اعضای این توافق و ایالات‌متحده از ماه‌آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت با ایران درباره احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکره کردیم.»
در این بیانیه آمده است: «اوایل ماه آگوست بعد از یک سال و نیم مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام متونی را ارائه کردند که بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی و بازگشت آمریکا به توافق را میسر می‌کند.»
این بیانیه می‌افزاید: «در این بسته نهایی، هماهنگ‌کننده تغییراتی ایجاد کرد که ما را به منتهای انعطاف‌پذیری قابل انجام رساند. متأسفانه انتخاب ایران این بود که این فرصت حیاتی دیپلماتیک را مغتنم نشمرد. ایران در عوض به تداوم برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیه غیرنظامی ملموس ادامه داد.»
این سه کشور اروپایی که در تمام طول اجرای برجام تعهدات خود را نادیده گرفته بودند، ادعا کردند: «هنگامی‌که در حال نزدیک‌تر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام‌شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است.»
در این بیانیه با تکرار تلاش‌ها برای‌انداختن توپ در زمین ایران نوشته شده: «این درخواست اخیر تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند.»
در ادامه بیانیه ادعاهای تروئیکای اروپایی آمده است: «در ماه ژوئن، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رأی اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را تصویب کرده و از ایران خواست که اقدامات فوری برای پاسخ دادن به سؤالات بی‌جواب آژانس انجام دهد. سه ماه بعد، طبق تأیید مدیرکل آژانس در جدیدترین گزارش خود، ایران هیچ گامی در این زمینه برنداشته است.»
سه کشور اروپایی عضو برجام افزودند: «موضع ما روشن و استوار است. ایران باید به‌طور کامل و بدون تأخیر و با حسن نیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. بر عهده ایران است که پاسخ‌های فنی موثقی را به سؤالات آژانس درباره محل تمامی مواد هسته‌ای در قلمرو خود فراهم کند. برجام به هیچ شکلی نمی‌تواند برای رها شدن ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی استفاده شود که برای رژیم جهانی عدم گسترش تسلیحات اتمی ضروری هستند.»
در خاتمه این اتهام‌زنی‌های یک‌جانبه آمده است: «نظر به ناتوانی ایران در رسیدن به جمع‌بندی درباره توافق روی میز، با شرکای بین‌المللی خود درباره بهترین شیوه رسیدگی به تداوم تشدید برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری با آژانس در زمینه توافق پادمانی مشورت خواهیم کرد.»
بیانیه تروئیکای اروپا؛
تکه‌ای از پازل فشار علیه ایران
بیانیه ضدایرانی تروئیکای اروپایی در حالی منتشر می‌شود که از یک‌سو لابی صهیونیستی پس از پاسخ ایران به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا، به تشدید لفاظی و اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداخته و از سوی دیگر آژانس انرژی اتمی چند روز پیش در گزارشی تکراری و سیاسی با زیر پا گذاشتن اصول بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری خود، بیانیه‌ای یکسویه و جانبدارانه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر کرد.
همچنین همزمان با شکل گرفتن دور جدیدی از فشارها علیه ایران، شورای همکاری خلیج‌فارس با صدور بیانیه‌ای به اتهام‌پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت. از سوی دیگر آمریکا هم طی یکی دو روز گذشته در دو نوبت، چهار شرکت و یک فرد ایرانی را و همچنین وزارت اطلاعات و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد.
اکنون نیز تروئیکای اروپا هم فعال شده تا تکه‌ای دیگری از پازل فشار علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.
گفتنی است پس از پاسخ ایران به پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا مبنی بر پافشاری بر مطالبات اصلی (ضرورت رفع تحریم‌ها، راستی آزمایی، اخذ تضمین و رفع ادعاهای پادمانی آژانس) مقامات آمریکایی با رویکردی غیرسازنده، پاسخ ایران را ناامیدکننده و غیرمنطقی خواندند و سعی کردند با مقصرنمایی و‌ انداختن توپ در زمین ایران، از لغو تحریم‌های ظالمانه فرار کنند. تشدید فشارها و اتهام‌پراکنی‌های اخیر مثلث عبری، عربی و غربی علیه جمهوری اسلامی در همین بستر ارزیابی می‌شود و حاکی از ناکامی نظام سلطه در قبال مقاومت تیم دیپلماسی کشورمان است.
کنعانی، تحریم چندباره وزارت
و وزیر اطلاعات را شدیداً محکوم کرد
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه) ۱۹ شهریورماه اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم چندباره وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزیر این وزارتخانه را شدیداً محکوم کرد.
کنعانی با بیان اینکه این برچسب جدید تحریمی نیز همچون تحریم‌های غیرقانونی قبلی آمریکا علیه وزارت اطلاعات، هرگز نخواهد توانست کوچک‌ترین خللی در عزم خدمتگزاران امنیت مردم ایران در این نهاد سرافراز ایجاد کند، افزود: اعلام حمایت فوری آمریکا از اتهام واهی دولت آلبانی به جمهوری اسلامی ایران و اقدام سریع بعدی واشنگتن در تحریم مجدد و مکرر وزارت و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با توسل به همان اتهام واهی و اثبات نشده، به‌خوبی گویای آن است که طراح این سناریو نه دولت آلبانی، بلکه دولت آمریکاست و تیرانا قربانی سناریوی طراحی‌شده واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آمریکا سال‌هاست که میزبانی از یک فرقه نشان‌دار تروریستی را بر دولت و ملت آلبانی تحمیل کرده و ضمن حمایت همه‌جانبه، آنها را در حوزه سایبری آموزش داده و مجهز کرده است و این سازمان جنایت‌پیشه کماکان به‌عنوان یکی از ابزارهای آمریکا در اجرای اقدامات تروریستی، حملات سایبری و جنگ روانی علیه دولت و ملت ایران ایفای نقش کرده و می‌کند.
کنعانی تأکید کرد: میزبانی دولت آلبانی از فرقه‌ای تروریستی و اقدام دولت آمریکا در حمایت و استفاده ابزاری از فرقه‌ای که دستش به خون بیش از ۱۷ هزار دولتمرد و شهروند ایرانی آلوده است، مصداق بارز حمایت سازمان‌یافته از تروریست‌ها علیه دولت و ملت ایران است و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل از تمامی ظرفیت‌ها برای احقاق حقوق مردم ایران و دفاع از خود در برابر این توطئه‌های شوم استفاده خواهد کرد.
دیدار وزرای خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره ایران و روسیه
وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با تأکید بر اهمیت تداوم کمک نظامی به اوکراین، درباره آنچه که «چالش‌های ایران» خواندند، گفت‌وگو کردند.
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با «کاترین کولونا» همتای فرانسوی، «آنالنا بائربوک» همتای آلمان و «جیمز کلِوِرلی» همتای انگلیسی خود دیدار کرد.
طی این دیدار که در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل انجام شد، بلینکن درباره سفر از پیش اعلام‌نشده اخیر خود به کی‌یف و گفت‌وگوهایش با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گزارشی ارائه کرد.
وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای درباره این دیدار نوشت: «بلینکن، بائربوک، کولونا و کلورلی همچنین درباره «چالش‌های ایران» و «تعهد آنها برای همکاری جهت رفع آن» صحبت کردند.»
وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌ازاین نیز گفته بود توافق با ایران باید پیشبرد امنیت ملی کشورش را درپی داشته باشد و الزامات حداقلی واشنگتن را برآورده کند
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بلینکن در نشست خبری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم با ایران گفت: «در طول هفته‌های گذشته برخی شکاف‌ها را پر کردیم.»
وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «ایران از برخی درخواست‌های خارج و غیرمرتبط با خود برجام کوتاه آمد، با این حال ما قرار نیست توافقی حاصل کنیم که الزامات حداقلی ما را برآورده نکند.»
بلینکن درباره پاسخ ایران به پیشنهادات اخیر بروکسل برای حصول توافق گفت: «واشنگتن فقط در صورتی وارد توافق می‌شود که موجب پیشبرد امنیت ملی ما شود اما آنچه شاهد بوده‌ایم به نظر می‌رسد که ما را به عقب ببرد و نه روبه‌جلو».
مرندی: بدون پایان یافتن اتهامات بی‌اساس غرب، هر توافقی شکست خواهد خورد
یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که باید اتهامات بی‌اساس غرب علیه تهران پایان یابد.
محمد مرندی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، از رفتار کشورهای غربی علیه تهران به‌شدت انتقاد کرد.
شبکه العربی قطر به نقل از مرندی گزارش داد که ایران، طرفی نبوده است که توافق هسته‌ای را نقض کند و از آن خارج شود.
وی با بیان اینکه تروئیکای اروپایی، مطیع سیاست‌های کاخ سفید هستند، تصریح کرد: ایران به‌خوبی می‌داند که بدون یک توافق محکم و پایان بخشیدن به اتهامات بی‌اساس غرب، هر توافقی شکست خواهد خورد.
مرندی در پایان خطاب به تروئیکای اروپایی تأکید کرد که برای حصول توافق، باید از خود جرأت نشان دهند.
او چندی پیش به العربی گفت: «آمریکا باید به ایران اطمینان دهد که تاریخ گذشته خود را تکرار نخواهد کرد، زیرا این واشنگتن بود که با نقض تعهدات خود، برجام را پاره کرد. بایدن هم سیاست ترامپ را ادامه می‌دهد و ما اجازه نمی‌دهیم گذشته تکرار شود.»
مرندی افزود: «صحبت از پاسخ سازنده برای آنها به این معنی است که ما شرایط آنها را بپذیریم و برای ما به معنای توافق متعادل و قوی است.» او همچنین تأکید کرد که اگر دولت آمریکا صادق باشد، می‌توان ظرف دو یا سه روز به توافق رسید.