kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
زائران از مراجعه به مرز خسروی خودداری کنند

آخرین توصیه‌های مسئولان به زوار برای انجام مناسب راهپیمایی اربعین

تعداد قابل توجهی از مردم کشورمان در روزهای اخیر جهت شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) عازم مرزهای کشور شده‌اند و این آمار نسبت به وضعیت ورود زائران به کشور صعودی است. رئیس‌ستاد اربعین، سخنگوی ستاد ملی کرونا و سازمان حج و زیارت نکاتی درباره مراجعه زائران به مرزها و لزوم ثبت‌نام در سامانه سماح، رعایت نکات بهداشتی و امنیتی و همچنین جزئیات خدمات بیمه اربعین اعلام کرده‌اند که در گزارش زیر می‌خوانید.
 
 
 
سرویس اجتماعی- 
 
سیدمجید میراحمدی، رئیس‌ستاد اربعین در گفت‌وگوی تلویزیونی روز چهارشنبه(16 شهریورماه) درباره آخرین وضعیت تردد زائران اربعین اظهار داشت: در سامانه سماح 2 میلیون و 900 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از یک میلیون 100 هزار نفر عازم شده‌اند. البته روند بازگشت زائران آغاز شده اما روند کندی دارد.
به گزارش فارس، وی گفت: مسیرهای عبور و مرور از وضعیت خوبی برخوردارند و شرایط خوبی برای زائران فراهم  شده است،‌ اما با توجه به دلیل ازدحام جمعیت و افزایش دما از زائران می‌خواهیم که حداکثر شش روز در عراق بمانند.
رئیس‌ستاد اربعین درباره پایانه‌های مرزی توضیح داد: آن چیزی که باعث نگرانی ما شده عدم آمادگی طرف عراقی برای پذیرش زائران و ایجاد تراکم و ازدحام در برخی پایانه‌های مرزی است و با توجه به اینکه دمای هوا حتی بیش از 50 درجه هست، ازدحام جمعیت می‌تواند مخاطراتی را متوجه زائران 
کند.
رئیس‌ستاد اربعین با توصیه نسبت به اینکه زائران حسینی از مراجعه به مرز خسروی خودداری کنند، گفت: از زائران می‌خواهیم که از مراجعه به مرز خسروی بکاهند تا این مشکل از سوی طرف عراقی حل شود؛ در مورد سایر مرزها هم مشکل خاصی وجود ندارد.
میراحمدی تصریح کرد: در مرز مهران با تراکم و ازدحام مواجهیم و گرمای بالای 50 درجه به ما اجازه نمی‌دهد که بتوانیم این جمعیت را به طور ساکن نگه داریم. ورود به سرزمین عراق از سوی طرف عراقی به کندی صورت می‌گیرد. مقامات ایرانی در حال مذاکره با مقامات عراقی هستند تا میزان آمادگی‌ها را ارتقا دهند تامسائل حل شود.
وی درباره خروج اتباع خارجی جهت سفر اربعین گفت: با توجه به همه تلاش‌هایی که از سوی مقامات ایرانی شده، متاسفانه توافق لازم صورت نگرفته است. از اتباع خارجی می‌خواهیم به مرزهای ما مراجعه نکنند تا توافق لازم صورت بگیرد و در صورت توافق اطلاع‌رسانی می‌شود.
رئیس‌ستاد اربعین در مورد تردد کامیون‌های مواکب گفت: با وجود تاخیر 72 ساعته دولت عراق در پذیرش موکب داران و کامیون‌ها، مشکل بخش اعظمی از موکب‌داران حل شده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان امشب همه موکب‌داران به داخل عراق وارد می‌شوند.
توصیه‌های سخنگوی ستاد ملی کرونا 
به راهپیمایان اربعین
به گزارش وبدا، سخنگوی ستاد ملی کرونا با اشاره به گرمی هوا توصیه کرد: تا آنجایی که می‌شود در ساعات وسط روز پیاده‌روی نکنید. شب‌ها، صبح‌گاهان و عصرها ساعات مناسب‌تری برای پیاده‌روی هستند.
 وی افزود: پس از مقداری پیاده‌روی حتماً کمی استراحت کنید. نوشیدن آب خنک بهداشتی را فراموش نکنید. سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای یا بیماری‌های مزمن دارند، بیماران قلبی و کلیوی و بیماران دیابتی و فشارخون بالا بهتر است پیاده‌روی نکنند.
 شیراوژن یاد آور شد: استفاده از کلاه در زمان پیاده‌روی احتمال گرمازدگی را کمتر می‌کند. نوزادان و کودکان شیرخوار ممکن است در هوای گرم بیشتر آسیب ببینند، اگر ناچار بودید این عزیزان را همراه ببرید، با حساسیت مراقب تشنگی و تابش آفتاب و گرمازدگی آنها باشید.
 سخنگوی ستاد ملی کرونا در ادامه بر تزریق نوبت یادآور واکسن پس از ۶ماه از واکسن قبلی تاکید و اظهار امیدواری کرد یک سفر پیاده‌روی اربعین باشکوه، با خاطرات خوش معنوی و حال خوب، روزی ملت شریف ایران شود.
اعلام جزئیات خدمات بیمه اربعین
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سازمان حج و زیارت با توجه به فوت سه زائر ایرانی در عراق در روزهای گذشته، به زائرانی که قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را دارند، توصیه کرد: حتماً در سامانه «سماح» ثبت‌نام کنند تا از خدمات بیمه اربعین با نرخ مناسب بهره‌مند شوند.
به گفته وحید اسکندری، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان حج و زیارت، هزینه بیمه اربعین امسال ۱۸هزار تومان است که تعهدات لازم را در قبال زائران بر عهده‌دارد. این اقدام برای تسهیل در امور خدمات‌رسانی زائران اربعین درنظر گرفتن شده است.
تعهدات و شرایط بیمه اربعین طبق اطلاعاتی که حمیدرضا محمدی، مدیرکل نظارت عتبات عالیات در سازمان حج و زیارت در اختیار ایسنا قرار داده، به این شرح است:
پرداخت هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال بیمار یا مصدوم از عراق یا شهرهای ایران به شهر محل زائر بیمه‌شده از محل، تعهدات بستری بیمارستانی و اعمال جراحی و تا سقف تعهدات آن.
پوشش بیمه‌ای در مسیرهای رفت هوایی از ساعت صفر بامداد تاریخ بلیت پرواز و در مسیرهای رفت زمینی از فاصله ۵۰ کیلومتری مرزها آغاز و در طول مدت اقامت در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مسیرهای منتهی به آنها ادامه خواهد داشت و در ساعت ۲۴ روز بعد از ورود به کشور خاتمه می‌یابد.
درصورتی‌که هر یک از بیمه‌شدگان تا ساعت ۲۴ روز سوم ورود به کشور به بیماری کرونا مبتلا شده (مشروط به ارائه نتیجه تست PCR مثبت از مراکز درمانی معتبر) و نیاز به دریافت خدمات درمانی داشته باشند تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار دارند.
مدت پوشش بیماری هر یک از بیمه‌شدگان در کشور عراق حداکثر ۳۰ روز با لحاظ مدت اعتبار قرارداد است که معیار محاسبه شروع پوشش بیمه‌ای در خاک عراق مهر ورود اداره گذرنامه است.
در صورت ایجاد هرگونه خسارت برای هر یک از بیمه‌شدگان باید حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز از تاریخ انقضاء قرارداد مراتب بیمه‌گر اعلام و متعاقب آن مدارک و مستندات مربوطه ارسال شود.
پرداخت هزینه‌های درمانی سرپایی و پاراکلینیکی هر یک از بیمه‌شدگان تا سقف ۵۰ میلیون ریال (پنج میلیون تومان).
 پرداخت غرامت فوت به هر علت (عمر زمانی) هر یک از بیمه‌شدگان ۵۰۰ میلیون ریال (پنجاه میلیون تومان).
پرداخت غرامت فوت ناشی از حادثه هر یک از بیمه‌شدگان ۳ میلیارد ریال (سیصد میلیون ریال).
پرداخت غرامت نقص عضو یا از کارافتادگی دائم کلی یا جزئی بر اثر حادثه هر یک از بیمه‌شدگان تا سقف ۳ میلیارد ریال (سیصد میلیون تومان). 
پرداخت هزینه‌های درمانی جراحی و بستری بیمارستانی بر اثر بیماری و یا حادثه برای هر یک از بیمه‌شدگان تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال (پنجاه میلیون تومان).
شماره تلفن ۸۹۴۳-۰۲۱ (داخلی ۲) تماس در ایران و ۶۶۱۲-۰۰۹۶۴ تماس در عراق برای دریافت اطلاعات و خدمات بیمه اعلام شده است.