kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
سخنگوی دولت:

معطل‌کردن ظرفیت داخلی کشور با تکیه بر توان خارجی اشتباهی راهبردی بود

سخنگوی دولت گفت: افتتاح طرح آبرسانی غدیر پس از سال‌ها این پیام را داشت که سال‌ها نگه‌داشتن ظرفیت داخلی کشور به انتظار توان خارجی یک اشتباه راهبردی بوده است.


علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت دیروز (سه‌شنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران از پیش‌بینی حضور 5 میلیون نفر زائر در مراسم اربعین حسینی خبر داد و گفت: دولت در این راستا سعی کرده زیرساخت‌های کشور را فعال کند؛ ۱۰ فرودگاه در کشور برای این سفر آماده شده است و به منظور تسهیل تردد مرزهای زمینی به ۶ مرز افزایش پیدا کرد و همچنین قطار تهران، کربلا هم فعال شده است. البته این ظرفیت‌ها باز هم با حجم انبوه زوار همخوانی ندارد و ممکن است با مشکلات و سختی‌هایی همراه باشد.
سخنگوی دولت اضافه کرد: درخصوص بیمه اربعین تلاش شد که مبلغ بیمه سفر افزایش پیدا نکند اما خدمات سفر اعم از درمان و بستری و... ۲۵ درصد افزایش داشته است و با همکاری‌های صورت گرفته ویزا حذف شده و بخشی از هزینه‌ها کاهش یافته است.
بهادری جهرمی افزود: تسهیلات پنج میلیون تومانی برای سرپرست‌های خانوار و سه میلیون تومان برای زوار انفرادی در نظر گرفته شده است که به‌صورت صددرصد برخط قابلیت دریافت دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مردم، مربوط به حوزه ارتباطات بود، اظهار کرد: بیش از ۳۰ کابل سیار برای فراهم شدن آنتن‌دهی بهتر در نظر گرفته شده است و بالنی هم برای اعطای اینترنت رایگان در مرز مهران جای‌گذاری خواهد شد که از شنبه انجام می‌شود. اعطای اینترنت رایگان در بخش‌هایی از مسیر پیاده‌روی اربعین با همکاری دو کشور تعبیه شده است.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تماس رایگان صوتی با تلفن‌های ثابت و سیار کشور برای زوار فراهم خواهد شد. پیام‌رسان «بله»، برای اعلام وضعیت و موقعیت زائرین بدون نیاز به اینترنت نیز فعال شده است. یکی از شرکت‌ها نیز امکان اشتراک‌گذاری وسیله نقلیه را برای زائرین فراهم کرده است تا زوار بتوانند با هم به مرز رفت و برگشت داشته باشند و اسنپ، تپسی، ماکسیم هم با همین خدمات فعال شدند و پزشکی آنلاین برای زوار نیز فراهم خواهد شد. در حوزه فناوری نوین، اقدامات خوبی برای تسهیل امور زائران تعبیه شده است.
بهادری جهرمی گفت: درخواست ما از مردم همراهی و همکاری است، زیرا با این حجم سفر طبیعتاً نواقص و مشکلاتی وجود خواهد داشت و امکانات کافی نخواهد بود در صورتی که طبق دستورات رئیس‌جمهور همه دستگاه‌ها موظف شدند همه امکانات خود را در این مسیر به کار بگیرند.
تکمیل عملیات اجرایی کریدور تجاری شرق و غرب
در دولت سیزدهم
بهادری جهرمی در رابطه با تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون حمل‌ونقل و تأثیر آن بر اقتصاد و برنامه دولت برای تسریع تاکید مقام معظم رهبری، بیان کرد: یکی از سیاست‌های دولت تقویت و توسعه مسیرهای تجاری بوده و اقدامات بسیار خوبی در این راستا صورت گرفته است و مسیرهایی هم تا حدودی فعال شدند.
وی اضافه کرد: راه‌آهن رشت و آستارا در مسیر تحقق و اجرایی شدن قرار دارد و بیش از ۴۰ کیلومتر آن در حال اجرا است و ما بقی آن در حال تأمین راه و مسیر است. ان‌شاءالله وزیر راه پایان شهریورماه سفری به آذربایجان خواهند داشت که یکی از محورهای اصلی آن پیگیری مسیر مورد اشاره است.
سخنگوی دولت در رابطه با مذاکرات گفت: گفت‌وگوها در زمینه توافق ادامه دارد، اما طرف مقابل باید از زیاده‌خواهی دست بردارد. تضمین‌ها باید اطمینان‌آور باشد و راستی‌آزمایی‌های علمی و عملی صورت گیرد و ادعاهای سیاسی درباره پادمان هم باید بسته شود.
دولت
هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد
سخنگوی دولت در رابطه با موضع دولت برای بازداشت یکی از منسوبین وزارت راه، افزود: رئیس‌جمهور بارها گفتند دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد و یکی از برنامه‌های دولت این بود که مسیر برخورد با فساد را به قوه مجریه بیاورد. اگر ما موفق نشویم مسیر مقابله با فساد را به قوه مجریه بازگردانیم، مسیر درست و قابل قبول پیش نخواهد رفت.
بهادری جهرمی تاکید کرد: بسیاری از اقدامات صورت گرفته که رسانه‌ای نشده است، اما این خبر با توجه به اینکه از سوی نهادهای نظارتی در قوه مجریه انجام شده بود، رسانه‌ای شده است. طبیعتاً نهادهای نظارتی مبتنی بر گزارش‌ها اغماض نمی‌کنند و بلافاصله وارد می‌شوند زیرا پیشگیری برای آنها اولویت دارد به همین دلیل است که اصولاً رسانه‌ای نمی‌شود.
وی در رابطه با اینکه آیا دولت ممکن است فردی را به جای رستم قاسمی به‌دلیل وضعیت جسمانی‌ای که دارد، جایگزین کند؟ خاطرنشان کرد: او دارد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این هفته در وزارت راه و شهر‌سازی انتصاب جدیدی صورت گرفته است و ما امیدوار هستیم بتوانیم همچنان از وی کمک بگیریم.
دولت به‌صورت جدی
پیگیر ساخت مسکن است
سخنگوی دولت در رابطه با راهکار دولت برای تحقق سریع‌تر وعده ساخت مسکن و ورود به بحث اجاره‌بها، گفت: دولت برای جبران کسری‌های مسکن گذشته و عقب‌ماندگی‌های این زمینه بسیار جدی است و آن را به‌صورت فرابخشی مطالبه و پیگیری می‌کند. جلسه‌ای از دولت نیست که در آن بحث مسکن مطرح نشود. تا کمبود موجود جبران نشود، موضوع اجاره‌بها نیز برطرف نخواهد شد.