kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
سالانه به دلیل کمبود هواپیما رخ می‌دهد

سود 12هزارمیلیارد تومانی 3 شرکت هواپیمایی خارجی از سفر ایرانی‌ها!

 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: ۳ شرکت هواپیمایی خارجی سالانه ۱۲هزار میلیارد تومان از نبود ناوگان در شرکت‌های داخلی سود می‌برند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید حمیدرضا سیدی درباره حجم سرمایه‌گذاری در سطح فرودگاه‌های کشور تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌ها گفت: در حال حاضر یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در دست کار است که ۶۰۰ میلیارد تومان آن به فرودگاه مهرآباد مربوط می‌شود.
وی میزان مطالبات شرکت فرودگاه‌ها را حدود دو هزار میلیارد تومان دانست که بخش اعظم آن به سه شرکت هواپیمایی بزرگ کشور برمی‌گردد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران و معاون وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که باید کف تعداد ناوگان هوایی کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما برسد تا فرودگاه‌های کشور فعال شوند، تاکید کرد: طبق اسناد بالادستی و برنامه‌های بلندمدت، تا سال ۱۴۰۴ تعداد ناوگان هوایی کشورمان باید به ۵۵۰ فروند برسد و فرودگاه‌ها هم بر اساس همان برنامه‌های دو دهه گذشته، امروز توان پذیرش این تعداد هواپیما را دارند که امروز این برنامه‌ها به آرزو تبدیل شده است.
سیدی افزود: امروز ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه ایرانی تنها نصیب سه شرکت هواپیمایی خارجی امارات، قطر ایرویز و ترکیش ایرلاین می‌شود در حالی که اگر تنها ۴۰ فروند هواپیمای دوربرد وارد ناوگان هوایی کشورمان شود، امکان جبران هشت هزار میلیارد تومان از این رقم را داریم و این درآمدها نصیب ایرلاین‌های داخلی خواهد شد.
وی ادامه داد: در حالی که برنامه‌های کلان در عملیات با چنین تغییرات و انحرافات ۱۸۰ درجه‌ای به اجرا می‌رسد چگونه می‌توان برنامه‌های میان مدت و ۵ ساله را مدیریت کرد؟ این موضوع بسیار مهمی است که در تدوین برنامه هفتم توسعه باید به آن توجه شود.
معاون وزیر راه و شهر‌سازی با اشاره به موضوع اختیارات برای توسعه فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: یکی از مشکلات صنعت هوانوردی تصمیمات آنی است برای نمونه در حالی که در سال ۹۵ شرکت فرودگاه‌ها آماده اجرای توسعه فرودگاه چابهار بود، با یک تصمیم آنی در دستگاه دیگر این فرودگاه به منطقه آزاد چابهار واگذار شد و توسعه آن متوقف ماند.
سیدی با بیان اینکه فرودگاه امام خمینی(ره) در سال ۹۵ با تصویب مجلس از ذیل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خارج شد و تحت نظارت مستقیم وزیر راه و شهر‌سازی قرار گرفت افزود: قرار بود این فرودگاه به عنوان یکی از شرکت‌های اقماری شرکت فرودگاه‌ها فعالیت کند اما نهایتاً به این نتیجه رسیدند که این شرکت از هر نظر مستقل بوده و تنها تحت نظارت مستقیم شخص وزیر راه باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ ارگان در مدیریت و اداره فرودگاه‌ها دخیل هستند و باید به مدیریت یکپارچه در مجموعه فرودگاهی برسیم، بیان کرد: طبق بند «ج» ماده ۲۸ قانون برنامه چهارم توسعه قرار شد مدیریت یکپارچه فرودگاهی اعمال شده و هم دستگاه‌های دخیل در فرودگاه‌ها، تحت نظارت مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها باشند؛ اما نهایتاً این قانون اجرا نشد؛ لذا مقرر شد مدیریت یکپارچه فرودگاهی با مدیریت تعاملی جایگزین شود؛ چون به این نتیجه رسیدیم که بدون تعامل بین دستگاه‌ها امکان مدیریت یکپارچه در فرودگاه‌ها وجود ندارد.
معاون وزیر راه و شهر‌سازی افزود: فرودگاه مهرآباد ۱۷۰۰ هکتار مساحت دارد و طبق قانون احداث این فرودگاه، همه محدوده این مجموعه فرودگاهی باید تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌ها باشد؛ اما امروز تنها یک دهم این وسعت معادل ۱۷۰ هکتار در مدیریت فرودگاه بین‌المللی مهرآباد قرار دارد؛ اساساً قرار بر این بود مهرآباد به فرودگاه بین‌المللی و برتر خاورمیانه تبدیل شود.