kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
سازمان راهداری خبر داد

خلف وعده دستگاه‌های دولتی در تخصیص اتوبوس برای اربعین

مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری از خلف وعده دستگاه‌های دولتی در تخصیص اتوبوس برای اربعین انتقاد کرد.

داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت اعزام زوار اربعین به پایانه‌های مرزی از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای، اظهار داشت: تا 10 شهریور امسال بهسازی جاده‌ها و آماده‌سازی پایانه‌های مرزی به پایان رسید و کارگاه‌های جاده‌ای هم جمع شد. در حال حاضر شاهد حضور گسترده زوار اربعین در پایانه‌های مرزی و پایانه‌های مسافری کشور هستیم قرار بود طرح جابه‌جایی زوار اربعین در بخش حمل و نقل جاده‌ای از 15 شهریور آغاز شود اما به دلیل استقبال گسترده زوار از 11 شهریور این طرح آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر جابه‌جایی مسافر در پایانه‌های مرزی به صورت روان انجام می شود، افزود:‌ هشت هزار دستگاه ناوگان مسافری عمومی برای جابه‌جایی زوار اربعین در نظر گرفته شد. انتظار داشتیم دستگاه‌های دولتی و نهادهای دیگر هم ناوگان در اختیار خود را برای جابه‌جایی زوار اربعین اختصاص دهند که متأسفانه استقبال نکردند.
مدیرکل دفتر مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: ما گلایه جدی از آنها داریم، اما تلاش کردیم چهار هزار دستگاه سواری کرایه پلاک عمومی و پنج هزار دستگاه ناوگان ون و مینی‌بوس مناسب نیز برای این ایام اختصاص دهیم. بنابراین روزانه سه هزار دستگاه اتوبوس برای مسیرهای منتهی به مرزهای اربعین در این ایام اختصاص یافته است.
باقرجوان اضافه کرد: در 24 ساعت شبانه‌روز امکان جابه‌جایی زوار فراهم شده است. هر ساعت 3300 نفر جابه‌جایی زائر داریم و تأمین بلیت هم به صورت اینترنتی و همچنین حضور در پایانه ها انجام می‌شود.
او تأکید کرد: برای اینکه بدانیم زوار در سفر برگشت، ‌چه ساعتی به مرزهای کشور خصوصا مرز مهران می‌رسند تأکید شده است هر زائر هنگام برگشت با تلفن همراه خود نام مرزی را که قرار است به آن وارد شود را به شماره 2000141 پیامک کند تا ما برنامه‌ریزی برای تخصیص ناوگان اختصاص دهیم و زوار در سفر برگشت در پایانه‌های مرزی معطل نمانند. همچنین زوار گلایه‌های خود را درباره شرکت‌های تعاونی یا هر موضوع دیگر به شماره تلفن 141 بفرستند قطعا پاسخ خواهیم داد همچنین در این پیامک نوع شکایت، نام مبدأ و نام مقصد قید شود.
مشکل خرید بلیت به‌صورت اینترنتی حل شد
در همین حال معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه فروش بلیت اتوبوس به پایانه‌های مرزی از 11 شهریور آغاز شده است اظهار کرد: 2400 شرکت حمل و نقل در این بخش وجود دارد که اقدام به جابه‌جایی مسافران در حوزه بین شهری جاده‌ای می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «شهریار افندی‌زاده» از حل مشکل خرید بلیت به‌صورت اینترنتی خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال تقاضای سفر پنج میلیون نفری به سمت کربلا و عراق داشته باشیم که این تقاضای سفر شامل تا شش درصد در بخش هوایی و ریلی و 94 درصد بخش جاده‌ای است. بر این اساس یک میلیون و 500 هزار نفر از طریق اتوبوس جابه‌جا می شوند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: 60 درصد ناوگان موجود به سمت پایانه‌های مرزی برای جابه‌جایی زائران حرکت خواهند کرد. از سوی دیگر به مدیران شرکت‌های حمل‌ونقلی اعلام کرده‌ایم که در صورت نیاز متقاضیان، سفر‌های برنامه‌ای را به سمت سفرهای فوق‌العاده تغییر دهند. اجازه داده شد که 50 درصد فروش، اینترنتی باشد و تمامی شرکت‌ها بارگذاری را انجام دهند و ما توانسته‌ایم 180 سرویس به سمت پایانه‌ها هدایت کنیم.
شهریار افندی‌زاده با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی به تمام ایرلاین‌ها دستور داده فروش از طریق سایت باشد و دفاتر فروش بلیت را انجام نمی‌دهند، گفت: در حمل‌ونقل جاده‌ای اگر مسافری تا 23 شهریور از هر شش پایانه مرزی به کشور بازگردد نه تنها مشمول افزایش 75 درصدی بلیت نمی‌شود بلکه 50 درصد کاهش نرخ بلیت نسبت به قیمت فعلی هم شامل حال آنها می‌شود.
او یادآور شد: در بخش ریلی هم افزایش قیمت نداشته‌ایم و بلیت‌های مسیر کربلا هم فعلاً امسال به صورت کاروانی فروخته خواهد شد.
فروش 10 هزار بلیت پرواز اربعین در روز اول عرضه
همچنین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره پروازهای اربعین و عرضه بلیت پروازهای اربعین و انتقال زوار به نجف و بغداد نیز اظهار داشت: ما میانگین جابه‌جایی ۱۰۰ هزار زائر را در نظر گرفته‌ایم. در روز اول عرضه بلیت پروازهای اربعین ۱۰ هزار بلیت فروخته شد. سهمیه خاصی برای هیچ ارگان و نهادی در نظر نگرفتیم و تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد ارائه خدمات به زوار به صورت مناسب انجام شود.
محمد محمدی‌بخش افزود: امسال قیمت بلیت برای مسیر رفت و برگشت پرواز اربعین شش میلیون تومان تعیین کردیم که دو و نیم میلیون تومان آن را فرودگاه‌های عراق دریافت می‌کنند. همچنین تاکید کردیم که عرضه بلیت صرفاً از طریق شرکت‌های هواپیمایی و سایت آنها انجام شود تا اگر مشکلی رخ داد شرکت‌ها به ما پاسخگو باشند. روز اول سایت برخی شرکت‌ها دچار مشکلاتی شدند اما به مرور رفع شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: زوار توجه کنند که عرضه بلیت به صورت پلکانی انجام می‌شود و روزهای آینده هم بلیت موجود است. ضمن آنکه تیم بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری از روز اول نظارت‌ها را انجام می‌دهد.
محمدی‌بخش با بیان اینکه فروش دلاری بلیت هواپیما نداریم گفت: این موضوع زمانی رخ داد که اتباع سایر کشورها در مبدا بلیت را به صورت دلاری خریداری کرده بودند در حال حاضر با توجه به ابلاغ وزیر راه فروش بلیت دلاری نداریم. البته در این باره سه شرکت هواپیمایی و چند آژانس متخلف به مقام قضایی معرفی شدند.