kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۸۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران:

خرید ۷ میلیون تن گندم از کشاورزان عامل امنیت غذایی در کشور شد

 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت:‌ خرید تضمینی بیش از هفت میلیون تن گندم، و تکمیل ذخایر استراتژیک مورد نیاز، کشورمان را به لحاظ امنیّت غذایی در شرایط مطمئن قرار داده است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران‌، سیّد سعید راد با اعلام اینکه امسال خرید تضمینی بیش از هفت میلیون تن گندم از کشاورزان، تأمین سایر کالاهای اساسی به میزان کافی و تکمیل ذخایر استراتژیک مورد نیاز، کشورمان را به لحاظ امنیّت پایدار غذایی در شرایط مطمئن قرار داده است، گفت: این موفقیت بزرگ، محصول دسترنج کشاورزان عزیز و حاصل تلاش مدافعان امنیت غذایی کشور است.
  او با تأکید بر اینکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز به اتفاق آرا بر این عملکرد مهر تأیید زده و از آن به عنوان اتفاقی مهم و موفقیتی بزرگ نام برده‌اند، افزود: امروز عواملی همچون تغییرات اقلیمی، تحولات بین‌المللی و نوسانات اقتصادی، موضوع تأمین امنیت پایدار غذایی را بیش از هر زمان دیگری در کانون توجهات جهانی قرار داده است و در کشور ما نیز این مهم از طریق تولید و تأمین کالای اساسی به عنوان پیش‌نیاز استقلال و خودکفایی کشور از اهمیّت و ضرورت مضاعف برخوردار است.
 مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزایش میزان خرید تضمینی گندم به وزن بیش از هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال جاری و رشد ۵8 درصدی آن نسبت به سال گذشته و انجام فرآیندهای بعد از آن تا تبدیل شدن به نان و سایر محصولات مصرفی را دستاوردی ارزشمند دانست و گفت: این اتفاق افتخارآمیز با از خودگذشتگی و پشتکار مثال‌زدنی مدافعان امنیت غذایی در اقصی نقاط کشور رقم خورده است.
 راد با استناد به آمارهای مقایسه‌ای و گزارش‌های تخصصی در مورد روند رو به رشد مؤلفه‌هایی که نشان‌دهنده افزایش ذخایر استراتژیک و ارتقای امنیت پایدار غذایی کشور در سال جاری است، افزود: پایداری خودکفایی در تولید گندم و تأمین امنیت غذایی کشور، هدف بزرگی است که در سال جدید زراعی در صدد دست‌یابی به آن هستیم.
پرداخت 82 درصد مطالبان گندمکاران
همچنین رئیس ‌بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره قیمت جدید خرید تضمینی گندم اظهار داشت: صبح امروز در سالن اجلاس سران پیش از شروع مراسم سال زراعی جدید با رئیس‌جمهور جلسه‌ای در این زمینه داریم. همچنین امروز بعدازظهر نیز جلسه دیگری توسط اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک برگزار می‌شود.
عطاالله‌ هاشمی افزود: در نهایت تا روز سه شنبه ۱۵ شهریورماه قیمت گندم نهایی و در هفته جاری توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام می‌شود.
رئیس ‌بنیاد ملی گندمکاران درباره اینکه پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران برای قیمت گندم چه قدر بوده است؟ گفت: رویکرد شورای قیمت‌گذاری بر این مبناست که قیمت‌ها چندان دستخوش تغییرات نشود اما کشاورز یارانه کاشت، بیمه و نهاده دریافت کند. البته قیمت نیز به صورت پایه تغییراتی خواهد داشت.
هاشمی با اشاره به اینکه تا صبح دیروز هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد، اظهار داشت: فصل برداشت گندم حدوداً تا اواخر مهرماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که میزان خرید تضمینی به حدود هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۲ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، گفت: ۱۸ درصد مطالبات مانده که ۱۵ درصد آن مربوط به استان‌های سردسیر و شمال غرب کشور است که کشت جدید گندم از ۲۰ تا ۲۵ شهریور ماه در این استان‌ها آغاز می‌شود. بنابراین لازم است که هرچه سریع‌تر مطالبات آنها پرداخت شود تا در کشت جدید دچار مشکل نشود. مسئولان مربوطه قول دادند در هفته جاری پرداخت خوبی انجام شود تا کشاورزان این مناطق دچار مشکل نشوند.