عدالت آموزشی ثمره مهربانی جمعی در فصل آغاز مدارس
گروه گزارش
از ساعت چهارتا ساعت هشت شب بازار بودیم. در راه برگشت از بازار پسرم داخل ماشین خوابش برد. بعد هم با چه مکافاتی پسرم را با آن حجم زیاد لوازم خریداری شده، به داخل منزل بردم.
شبش هم روی لوازمالتحریرش برچسب زدم. تصمیم دارم شکلکهای کوچک و قشنگ بالای دفترش نقاشی کنم. خلاصه برای کلاس اولی شدن پسرم کلی ذوق داریم.
همینطور که داشتم کارای آمادهسازی وسایلش را انجام میدادم، یکهو پسرم صفحه گوشی تلفن همراهم را روبهرویم گرفت و گفت: «مامان! میتوانم چند تا دفتر و مدادم را به بچههای این جا اهدا کنم؟»
دقت کردم دیدم برای بچههای نقاط محروم، لوازمالتحریر خریداری میکنند. اشک در چشمانم آشیانه کرد، کبوتر شد و روی شانههای مهربانی جمعی نشست.
فردا به همان آدرس، یک کارتن دفتر فرستادیم و پسرم از همه روزها خوشحالتر بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۰۸/۱۱/۱۴۰۰ با صدور پیامی خطاب به فعالین این صنعت، مسیر دهساله رشد جریان نوشتافزار ایرانی اسلامی را اینگونه توصیف نمودند:
«بسمالله الرّحمن الرّحیم
نوشتافزار، در شمار کالاهای حیاتی برای امروز و فردای هر کشور است. تولید باکیفیت آن نیز برای کشور تولیدکننده، مایه افتخار است. از اینکه مجموعههایی در کشور ما بر این اقدام افتخارآفرین همت گماشته و گامهای موفقیتآمیز برداشتهاند، خرسندم و پایداری آنان در این راه را از خداوند متعال مسئلت میکنم. توفیقاتتان مستدام باد انشاءالله.»
در همین راستا، فعالین صنعت و جریان بنا بر تکلیف بر خود واجب دانستند تا جهت حفظ مسیر و رشد روزافزون و همزمان با شروع دهه دوم، در پاسخ به پیام رهبری در قالب عهدنامه نکاتی را مطرح کرده و بر استمرار و تداوم هر چه بیشتر این جریان تأکید کنند:
«با ابزار هنر و رسانه به جوانان این مرزوبوم نشان دهیم میتوانند همچون سالهای دفاع مقدس به نبرد با موانع اقتصاد و تولید بروند و با ورود به عرصه تولید و حمایت از رزمندگان اقتصادی، نهضت مردمی تولید را آغاز کرده و با حل یکبهیک مسائل، مقدمات جهش اقتصادی کشور را فراهم آورند. نیک میدانیم این همان نقشی است که باید حلقههای میانی در میانه میدان ایفا کنند.»
بازگشت ۱۵۰ کارگاه تولید نوشتافزار ایرانی
به چرخه تولید
با همکاری و مشارکت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام علاوهبر احیای زیستبوم نوشتافزار ایرانی، صادرات این محصولات نیز آغاز شده است.
هادی جوهری معاون تأمین نهادهها و مشارکتهای اقتصادی بنیاد برکت میگوید: «شتابدهنده کارآفرینی اجتماعی بهعنوان یکی از واحدهای مشارکتی بنیاد برکت توانسته است با حمایت از تولیدکنندگان لوازمالتحریر، علاوهبر احیای زیستبوم نوشتافزار ایرانی، صادرات محصولات را به کشورهای دیگر آغاز کند.»
وی خاطرنشان میکند: «سوریه بهعنوان اولین مقصد نوشتافزارهای ایرانی انتخاب و صادرات به این کشور آغاز شده است.»
جوهری تأکید دارد: «شتابدهنده کارآفرینی اجتماعی با مشارکت بنیاد برکت و باهدف تسهیلگری و توسعهگری در حوزه صنایع فرهنگی و بهویژه نوشتافزار ایرانی آغاز به کارکرده و علاوهبر اشتغالزایی در این حوزه، بر تولید محصولاتی که پیشازاین امکان ساختهشان در داخل کشور وجود نداشته، تمرکز کرده است.»
معاون مشارکتهای اقتصادی بنیاد برکت ادامه میدهد: «با بهرهگیری از شرکتهای دانشبنیان، تولید محصولاتی همچون مداد اتود و ماژیک نشانهزن (هایلایت) برای اولینبار در کشور آغاز شده است.»
جوهری در تشریح اقدامات دیگر شتابدهنده کارآفرینی اجتماعی میگوید: «این شتابدهنده باهدف ایجاد اشتغال در حوزههای خانگی و کارگاهی، ۱۵۰ کارگاه تولید نوشتافزار ایرانی را مورد حمایت قرار داده و باعث احیا و به چرخه تولید بازگشتن این کارگاهها شده است.»
وی تصریح میکند: «شتابدهنده کارآفرینی اجتماعی علاوهبر تولید نوشتافزار و لوازمالتحریر ایرانی، بر صادرات محصولات نیز تمرکز جدی داشته و کشور سوریه بهعنوان اولین هدف انتخاب شده است.»
جوهری تأکید دارد: «عملکرد این واحد مشارکتی بنیاد برکت در حوزه صادرات نوشتافزار و لوازمالتحریر ایرانی به سوریه باعث شد تا در میان برترین شرکتهای صادراتی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)قرار بگیرد.»
به گفته معاون مشارکتهای اقتصادی بنیاد برکت، علاوهبر سوریه کشورهای دیگری از جمله عراق، افغانستان، عمان و روسیه نیز بهعنوان مقاصد صادراتی لوازمالتحریر ایرانی هدفگذاری شدهاند.
وی با اشاره به مشکلات و موانع بر سر راه صادرات نوشتافزار ایرانی اظهار میدارد: «وجود رقبای جدی در این حوزه از جمله چین و هند که قطب تولید لوازمالتحریر در دنیا هستند و به کشورهای مختلف از جمله ایران صادرات دارند، حضور و رقابت در این عرصه را بسیار دشوار کرده است.»
جوهری یادآور میشود: «یکی از مشکلات بر سر راه صنایع فرهنگی و به طور مشخص نوشتافزار ایرانی خلأ سیستم توزیع مناسب است و شتابدهنده کارآفرینی اجتماعی علاوهبر سرمایهگذاری، تأمین مالی و اخذ تسهیلات برای کسبوکارهای فعال در این حوزه، در زمینه توزیع و صادرات محصولات نیز مشارکت جدی داشته است.»
معاون مشارکتهای اقتصادی بنیاد برکت در پایان میگوید: «شتابدهنده کارآفرینی اجتماعی به شکل مستقیم در فرآیند تولید نوشتافزار ایرانی مشارکت نمیکند و بر تسهیلگری در این حوزه متمرکز است.»
از تولید لوازمتحریر ایرانی حمایت میکنیم
یوسف نوری وزیر آموزشوپرورش میگوید: «باید تلاش کنیم با حمایت از تولیدات داخلی در حوزه لوازمالتحریر، تأثیرات فرهنگی کالاهای غربی بر روی کودکان را خنثینماییم.»
وی ادامه میدهد: «بر کسی پوشیده نیست که تصاویر و نمادهای گوناگون بر روی لوازمالتحریر اثرات
فرهنگی- تربیتی فراوانی در ذهن دانشآموزان دارد.»
نوری پیشنهاد میدهد: «با محوریت قرارگاه جهادی «عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر» و با مشارکت مجموعههای تولیدکننده لوازمالتحریر داخلی، مانند: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خیرین، گروههای مردمی و جهادی و سایر نهادهای حاکمیتی و با کمکگرفتن از بستر شبکه دانشآموزی شاد، نیازمندیهای دانشآموزان بیبضاعت و مناطق محروم و کمبرخوردار را شناسایی و با مشارکت و حمایت مردم، خیرین و دستگاههای مرتبط، بستههای لوازمالتحریر و نوشتافزار را به این دانشآموزان و بازماندگان از تحصیل اهدا کنیم.»
وزیر آموزشوپرورش با تقدیر از تلاشها و خلاقیتهای مجموعه تولیدکنندگان نوشتافزار ایرانی- اسلامی، توضیح میدهد: «از طراحی و اجرای یک نشان اعتمادساز بر روی لوازمالتحریر استقبال میکنیم تا ضمن حمایت از کالاهای تولید داخل، دانشآموزان و خانوادهها را از کیفیت لوازمالتحریر مطلع کنیم و همه بدانند که تولیدات با این نشان، قابلاعتماد و دارای پیوست فرهنگی است.»
حمیدرضا خانمحمدی مشاور وزیر آموزشوپرورش و مسئول قرارگاه جهادی «عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر» با بیان اهداف قرارگاه در حوزه حمایت از دانشآموزان مناطق کمبرخوردار، آمادگی کامل این قرارگاه را برای حمایت از مجمع نوشتافزار و تولیدات داخلی اعلام و از برنامههای تنظیمگری و تسهیلگری قرارگاه، بین مجموعههای فعال در این حوزه خبر میدهد.
وی میگوید: «هنرستانها در مناطق کمبرخوردار میتوانند، بستری مناسب برای آموزش و تولید باشند و بخشی از ظرفیتهای این دانشآموزان برای تولید لوازمالتحریر به کار گرفته شود.»
فعالان حوزه نوشتافزار با بیان دیدگاهها و پیشنهادهای خود، اظهار میکنند که مهمترین محور اثر فرهنگی استفاده از لوازمالتحریر ایرانی بر دانشآموزان، تقویت روحیه خودباوری است که از همان ابتدای دوران یادگیری جمله «ما میتوانیم» را مشق میکنند.
ویژگیهای یک خرید خوب برای فصل مدرسه
شروع فصل مدرسه با هیجان خاصی برای دانشآموزان همراه است و البته با دغدغه برای والدین آنها؛ یکی از دغدغههای اصلی والدین دراینبین نحوه خرید وسایل مدرسه از جمله لباس فرم، کیف و کفش است. وسایلی که استاندارد نبودن آنها میتواند آسیبهای جدی برای دانشآموزان به همراه داشته باشد.
الهه صادقی کارشناس مسئول سلامت مدارس مرکز بهداشت با اشاره به شروع خرید مدارس و دغدغه والدین برای انجام یک خرید استاندارد، میگوید: «با توجه به اینکه بیش از نیمی از روز دانشآموزان با کیف و کفش و لباس فرم مدرسه سرکار دارند، ضروری است برخی نکات درخصوص استاندارد این وسایل و نحوه خرید آنها مدنظر قرار گیرد.»
صادقی درخصوص ویژگیهای لباس فرم مدرسه اظهار میدارد: «لباس فرم مدرسه باید آزاد و راحت باشد، چرا که دانشآموز ساعات طولانی آن را به تن دارد و در این میان در زنگ تفریح و ورزش دوندگی و فعالیت بسیار دارد، بنابراین بسیار مهم است
که لباس فرم مدرسه نهایت راحتی را داشته باشد.»
وی با تأکید بر استفاده از شلوارهای نخی برای دانشآموزان، میگوید: «شلوارهای لی راحتی و آزادی عملی که باید برای دانشآموزان را ندارد، بنابراین توصیه میشود والدین حتماً برای دانشآموزان شلوارهای نخی خریداری کرده و برای دانشآموزان ابتدایی حتماً بهجای کمربند از کِش استفاده کنند.»
وی میافزاید: «لباس دانشآموزان ابتدایی باید دو جیب بزرگ داشته باشد تا دانشآموز بتواند وسایل همراه مانند لیوان و دستمال و یا خوراکی خود را در آن قرار دهد.»
صادقی بر شستوشوی روزانه جوراب دانشآموزان تأکید کرده و میافزاید: «بهخاطر فعالیت بسیار دانشآموزان، باید جوراب آنها بهصورت روزانه شسته و اتو شود.»
وی یادآور میشود: «والدین همچنین نباید به حرف مغازهدار مبنی بر اینکه «کفش بعداً جا باز میکند» توجه کنند، چرا که تا زمانی که کفشاندازه پای دانشآموز شود و بهاصطلاح جا باز کند، پای دانشآموز بهاندازه کافی آسیب میبیند.»
وی یادآور میشود: «در زمان خرید کفش دانشآموز باید جورابی که همیشه میپوشد را نیز به پا داشته باشد تا اندازه کفش مناسب انتخاب شود.»
صادقی تصریح میکند: «کفش استاندارد کفشی است که قسمت جلوی آن پهن بوده و حداقل سه سانت پاشنه داشته باشد.»
وی یادآور میشود: «وجود سه سانت پاشنه برای کفش دخترانه و پسرانه ضروری است و پاشنههای کوتاهتر و یا بلندتر از آن موجب فشار بر ستون فقرات شده و آسیبهایی را برای دانشآموزان به همراه دارد.»
این کارشناس سلامت در ادامه کیف را هم وسیلهای مهم در سلامت دانشآموزان دانسته و میگوید: «ساعات طولانی کیف بر روی دوش دانشآموزان قرار دارد، بنابراین ضرورت دارد این وسیله متناسب با وزن و توانایی دانشآموز در حمل آن خریداری شود.»
صادقی خاطرنشان میکند: «حتی خرید کیفهای چمدانی و چرخدار هم توصیه نمیشود، چرا که دانشآموزان برای بالارفتن از پله مجبور به حمل این کیفها با دست هستند و زمانی که عجله دارند کشیدن این نوع کیفها میتواند موجب آسیب در دستان آنها شود.»
این کارشناس سلامت درخصوص میزان وزن کیف هم میگوید: «وزن هر کیف با وسایل درون آن باید ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن دانشآموز باشد، به طور مثال یک دانشآموز ۳۰ کیلویی نهایتاً باید کیفی به وزن سه تا چهار کیلوگرم را حمل کند، چرا که حمل کیفهای سنگین میتواند موجب قوز زدن و یا کشیدگی شانه شود.»
صادقی یادآور میشود: «عرض کولهپشتی هم نباید از شانههای دانشآموزان بیشتر باشد و توصیه میشود بند کولهپشتیها حتماً پهن بوده و از پد اسفنجی برای قسمتی از بند که روی شانه قرار میگیرد، استفاده شود.»
وی از والدین خواست تا تمام وسایل مدرسه را حتماً از نوع سبک آن انتخاب کنند، بهعنوانمثال جامدادیهای پارچهای خریداری کرده و ظروف تغذیه دانشآموز را از نوع سبک آن انتخاب کنند.