kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴

دستور رئیس ‌قوه قضائیه برای تعیین تکلیف بیش از 1000 وسیله نقلیه توقیف‌شده در پارکینگ مهریز یزد

رئیس ‌قوه قضائیه گفت: اینکه بیش از هزار خودرو یا وسیله نقلیه توقیف شده بدون آنکه تعیین تکلیف شده باشند در یک پارکینگ خاک بخورند، با هیچ منطقی سازگار نیست.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در شورای قضایی استان یزد، با اشاره به برکت حضور مسئولان در بین مردم در اقصی نقاط ایران اسلامی و استماع مسائل و مشکلات آنها، از مسئولان عالی دستگاه قضایی که در جریان سفر به یزد‌، به نقاط مختلف این استان عزیمت کردند، قدردانی به عمل آورد و اظهار داشت: وقتی یک مسئول در بین مردم نقاط مختلف کشور حاضر می‌شود و مسائل و مشکلات آنها را از نزدیک لمس و حس می‌کند، این امر اثرات فراوانی دارد و با مطالعه مسائل و مشکلات از روی کاغذ متفاوت است.
رئیس ‌قوه قضائیه بر همین اساس خطاب به مسئولان عالی قضایی دستور داد گزارشی از موارد احصاء شده پیرامون محل مأموریت‌های اعزامی خود در سفر به استان یزد را به حوزه ریاست قوه قضائیه ارائه دهید و حوزه ریاست نیز به طور ویژه عملیاتی شدن مصوبات سفر به یزد را پیگیری کند.
در جریان این جلسه، حجت‌الاسلام پورخاقان، رئیس ‌سازمان قضایی نیروهای مسلح با ارائه گزارشی از سفر خود به شهرستان مهریز یزد، از اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای استقرار گیت الکترونیکی در مرکز بارانداز و حمل بار مهریز و مرتفع کردن مشکل صف کیلومتری کامیون‌های باری این منطقه، با مساعدت بخش‌های ذی‌ربط اجرایی خبر داد.
رئیس‌ عدلیه در ادامه به نبود مراکز پزشکی قانونی و شوراهای حل اختلاف در برخی از شهرستان‌های استان یزد و ایجاد مشکلات و گرفتاری برای مردم بدین واسطه اشاره کرد و از مسئولین استان حاضر در جلسه خواست با همکاری یکدیگر‌ و اتخاذ تدابیر لازم‌، زمینه ایجاد مراکز پزشکی قانونی و شوراهای حل اختلاف در همه شهرستان‌های استان یزد را فراهم آورند.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به گزارش رئیس ‌سازمان قضایی نیروهای مسلح مبنی بر موضوع استقرار بیش از هزار وسیله نقلیه توقیف شده در پارکینگ شهرستان مهریز و عدم تعیین تکلیف آنها، بیان داشت: اینکه بیش از هزار خودرو یا وسیله نقلیه توقیف شده بدون آنکه تعیین تکلیف شده باشند در یک پارکینگ خاک بخورند‌، با هیچ منطقی سازگار نیست؛ این وضع به هیچ وجه مناسب نیست؛ نباید بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف این مشکل را گردن یکدیگر بیندازند.
رئیس ‌قوه قضائیه گفت: مطابق گزارش دادستان مرکز استان یزد، برخی از این وسایل نقلیه مربوط به سال ۹۵ می‌باشند.
رئیس ‌عدلیه بر همین اساس، مقامات قضایی استان یزد را مکلف کرد تا موضوع تعیین تکلیف وسایل نقلیه توقیف شده در پارکینگ شهرستان مهریز را تا پایان ماه جاری در دستور کار قرار دهند و در این راستا گزارش ناظر بر پرونده‌های دارای حکم از دادگاه اصل ۴۹ که مالک برای تحویل گرفتن خودروها و وسایل نقلیه مراجعه نکرده و همچنین گزارش آن دسته از پرونده‌هایی که هنوز حکم آنها از ناحیه دادگاه صادر نشده را به معاون اول قوه قضائیه ارائه دهند.
رئیس ‌قوه قضائیه در همین راستا مجدداً به مسئولین ذی‌ربط قضایی از جمله نمایندگان دستگاه قضایی در سازمان اموال تملیکی تاکید کرد تا موضوع تعیین میزان وسایل نقلیه‌ای که به دلایل مختلف از جمله گذشت مدت زمان قانونی معین از ساخت، قابلیت ترخیص ندارند را در اولویت قرار دهند تا نسبت به طرح این موضوع و اتخاذ تصمیم در قبال آنها در جلسه سران قوا، اقدامات مقتضی به عمل آید.
پیش از سخنان رئیس ‌قوه قضائیه، صاحبکار معاون راهبردی، شاهرخیان معاون مالی، حجت‌الاسلام پورخاقان رئیس ‌سازمان قضایی نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس‌حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، سراج معاون سیاسی، الفت معاون منابع انسانی، جهانگیر معاون پیشگیری، بابایی رئیس‌سازمان ثبت، محمدی رئیس ‌سازمان زندان‌ها، کاظمی‌فرد رئیس ‌مرکز آمار و خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور به ارائه گزارش‌هایی از سرکشی‌ها و بازدیدهای خود از مراکز قضایی شهرستان‌های مختلف استان یزد و موارد احصاء شده و تصمیمات اتخاذ شده، پرداختند.
حدنگاری 98 درصد اراضی استان یزد
در همین راستا، بابایی رئیس ‌سازمان ثبت، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد عرصه‌های ملی استان یزد، دارای اسناد شده‌اند و کار حدنگاری ۹۸ درصد از اراضی این استان نیز انجام گرفته است و ما امیدواریم تا پایان سال، استان یزد را به عنوان نخستین استان کشور که در آن، کاداستر تکمیل می‌شود، معرفی کنیم.
محمدی، رئیس ‌سازمان زندان‌ها نیز در این جلسه، ضمن ارائه گزارشی، بیان داشت: بالغ بر ۲۳ درصد زندانیان استان یزد را مددجویان غیربومی تشکیل می‌دهند که در حال اتخاذ تدابیر و تمهیدات برای انتقال آن دسته از زندانیان متقاضی غیربومی این استان هستیم.
دیدار چهره به چهره ۳۴۱ نفر از شهروندان یزدی با مسئولان عالی قضایی
همچنین علی‌اصغر رفاهی رئیس ‌مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه نیز در این جلسه با اشاره به ملاقات‌های مردمی چهره به چهره مسئولان عالی قضایی از جمله معاون اول دستگاه قضا، رئیس ‌دیوان عالی کشور و سخنگوی قوه قضائیه در جریان سفر به استان یزد، اظهار کرد: در جریان سفر هیئت عالی قضایی به استان یزد، مجموعا ۳۴۱ نفر از شهروندان یزدی با مسئولان عالی قضایی به صورت چهره به چهره دیدار کردند که از این تعداد ۲۸۲ نفر در مرکز استان و ۵۹ نفر در شهرستان‌های استان یزد بودند.
وی افزود: در جریان سفر یک روزه هیئت عالی قضایی به استان یزد، هزار و ۹۷۵ فقره درخواست مردمی دریافت شد که ۲۱۷ فقره از این درخواست‌ها مربوط به شهرستان‌های استان بود.
رفاهی با بیان اینکه تمامی درخواست‌های واصله در مرکز استان یزد، اسکن و ثبت شده و به کارتابل اداره ارتباطات مردمی قوه قصاییه ارسال شدند و‌ پیامک ثبت درخواست نیز جهت پیگیری برای مردم ارسال گردید، گفت: بر مبنای کارشناسی اولیه، هزار و ۱۰۰ فقره از این درخواست‌ها مرتبط با دستگاه قضایی و مابقی غیرمرتبط با دستگاه قضایی بودند.
وی با اشاره به نام‌نویسی ۴۱ نفر از شهروندان یزدی در سامانه ارتباطات مردمی قوه قضائیه از هفته‌ها و ماه‌های گذشته برای ملاقات با رئیس‌ دستگاه قضا، عنوان کرد: طی روزهای گذشته با تمامی این ثبت‌نام‌کنندگان جهت ملاقات با رئیس‌عدلیه تماس گرفته شد و‌ در نهایت با تعداد ۳۰ نفر از این افراد ملاقات صورت گرفت.