kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۶۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
کمیت و کیفیت بازار لوازم‌التحریر در آستانه خرید مدارس (بخش دوم)

نادیده گرفتن نوشت‌افزار غیر وطنی با سلیقه وطنی

 
 
 
در دهه شصت خرید مدرسه مختصر و مفید بود و دوام کیف و کفش ایرانی در رأس معیارهای این خرید به شمار می‌آمد. ورود نوشت‌افزار فانتزی برای جلوگیری از چشم و هم‌چشمی‌ها محدود و ممنوع بود. 
برای مثال یادم می‌آید به همراه پدرم از بازار صفای بوشهر یک کیف چرم مشکی خریده بودم که رویش طرح موتورسوار قرمزرنگ داشت. 
پدرم گفت: «بادوام هست و برای حمل دفتر و کتاب مدرسه‌ات در باران‌هایی که مثل دم اسب می‌بارد، خوب است.»
من همیشه همه سنگینی بارم را یک‌جا بلند کرده‌ام. دوست ندارم نصف‌اش بماند برای دیگری یا برای فردا و پس‌فردا. همه‌ کتاب‌هایم را گذاشتم توی کیف چرم موتوری و مانتو شلوار خاکستری یونیفرم مدرسه را پوشیدم. کلاه زیر مقنعه‌ام را گذاشتم و رویش مقنعه را به سر کردم.
در آیینه نگریستم. شش سال و خرده‌ای داشتم با شناسنامه‌ای که یک سال برای جلو‌انداختنِ رفتن به مدرسه بزرگ‌تر گرفته شده بود.
آستین مانتوام دستانم را پوشانده بودند. کلاه زیر مقنعه‌ام کج شده بود و شانه‌هایم زیر بار سنگین کیف موتوری فروافتاده بودند. 
ما تنها برای درس‌خواندن و ساختن فردای خود و کشور به مدرسه می‌رفتیم و به‌اندازه یک سرباز وظیفه‌شناس و هدفمند بودیم. مثل حالا نبود که بعضی‌ دنبال فلان مارک نوشت‌افزار فانتزی هستند. همه امکانات به شکل فوق‌العاده‌ای ساده و تلاشمان به شکل باورنکردنی مثل شرکت در یک ماراتن بود. 
هنوز به طرح کیف موتوری‌ام فکر می‌کنم که تمام این سال‌های دوندگی در زندگی نقش‌بند ذهنم بوده است. 
مردم و خرید سال تحصیلی جدید
باتوجه‌به تنوع تولیدات داخلی، عرضه باکیفیت نوشت‌افزار و وجود طرح‌های ملی، میهنی و اسلامی شایسته است با خرید این کالاها برای دانش‌آموزان، وطن‌دوستی را از سنین کودکی به فرزندان خود بیاموزیم. 
حامد بستان زاده یک فرهنگی می‌گوید: «در کشور نوشت‌افزار باکیفیت و حاوی پیام‌های انقلابی، اسلامی و تمدن ایرانی تولید می‌شود و دست‌کمی از مشابه خارجی ندارد و از تصاویر قهرمانان شاهنامه و شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در آنها استفاده شده است. برای گسترش فرهنگ ملی در جهان به مدل‌‌سازی و معرفی قهرمانان ایرانی نیاز داریم و در این راستا باید از تولیدکنندگان حمایت شود. فرهنگ استفاده از نوشت‌افزار ایرانی در حال شکل‌گیری است و این امید می‌رود که امسال دانش‌آموزانمان حمایت از «رونق تولید» را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.»
اکبر سنگانی یک تولیدکننده لوازم التحریر ایرانی می‌گوید: «با توجه به فرهنگ‌‌سازی انجام شده در سال‌های گذشته، استقبال از نوشت‌افزار ایرانی افزایش‌یافته و به همین واسطه تولید هم‌افزایش داشته است. خودکار و مداد از جمله آن بخش‌هایی است که افزایش تولید داشته‌اند. سهم تولید ایرانی از بازار کم است، اما پاک‌کن تولید می‌کنیم.»
این تولیدکننده می‌افزاید: «اگرچه واحدهای تولیدی مشکلات خاص خود را دارند، اما به‌طورکلی از شرایط رضایت دارند، چرا که همین که درباره تولید، صحبت‌های حمایتی می‌شود امیددهنده است.
میزان و کیفیت نوشت‌افزار در یکی، دو سال گذشته در ایران افزایش داشته است؛ چراکه با فعالیت‌های رسانه‌ای که انجام شده، مطالبات مردمی درباره خرید نوشت‌افزار ملی افزایش‌یافته و از سوی دیگر شرایط سخت ارز و گرانی واردات نیز به این امر کمک کرده است.»
سیما احمدی یک مادر درحالی‌که با برخی همسایگان در تلاش برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی جهت شروع سال تحصیلی در نقاط مرزی محروم کشور است، به گزارشگر کیهان می‌گوید: «امسال به‌واسطه کاهش قدرت خرید خانواده‌ها و علم به اینکه خرید نوشت‌افزار هنوز برعکس سال‌های پیش، بازار داغی پیدا نکرده است، بعضی‌ها دست‌به‌جیب شده‌اند تا نیاز فرزندانی را تأمین کنند که شاید هرگز آنها را ندیده و نخواهند دید.»
رنگین‌کمان الگوها و طرح‌های ایرانی
نمایشگاه ایران نوشت که هشتمین دوره خود را یکم شهریورماه آغاز کرده است، به‌گونه‌ای سعی کرده تا محصولات را با قیمت مناسبی به خانواده‌ها عرضه کند. علاوه‌بر قیمت مشکل دیگری که در حوزه نوشت‌افزار با آن مواجه هستیم، چاپ عکس‌هایی از الگوها و قهرمانان غربی بر روی محصولات نوشت‌افزار است. البته این نمایشگاه همه تلاش خود را کرده است تا محصولاتی کاملاً ایرانی عرضه کند.
این نمایشگاه که پس از دو سال وقفه کار خود را با حضور بیش از ۶۰ تولیدکننده آغاز کرد، به عرضه محصولات کاملاً ایرانی می‌پردازد. هشتمین نمایشگاه ایران نوشت در دوطبقه واقع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است. بخشی از طبقه پایین نمایشگاه تحت عنوان سرزمین نوشت‌افزار و سرزمین کیف و کوله‌پشتی، توسط خانه خلاق و نوآوری تجاری‌‌سازی محتوا (تم)، اداره می‌شود.
مهدی یوسف‌وندی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری تجاری‌‌سازی محتوا (تم) و مسئول این دو بخش می‌گوید: «مجمع ایران نوشت در هر دوره از نمایشگاه فضایی را به گروهی از تولیدکنندگان ایرانی در حوزه نوشت‌افزار اختصاص می‌دهد که محصولات خود را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند. در این دوره فضایی بالغ بر یک هزار متر در دو بخش سرزمین نوشت‌افزار و کیف و کوله‌پشتی اختصاص‌داده‌شده که در این فضا نوشت‌افزار، کیف، کوله‌پشتی، کتاب و اسباب‌بازی عرضه می‌شود.»
وی ادامه می‌دهد: «برای نخستین‌بار حجم قابل‌توجهی از این فضا را به اسباب‌بازی و کتاب اختصاص دادیم. همچنین از شش ناشر با ۸۰۰ عنوان کتاب دعوت کرده‌ایم تا کتاب‌هایشان در این دوره از نمایشگاه عرضه شود و البته کتاب‌هایی انتخاب شد که دارای محتوای مناسبی هستند؛ چراکه برخی از تألیفات، محتوای مناسبی نداشتند.»
مسئول بخش سرزمین نوشت‌افزار می‌افزاید: «در این بخش یک هزار اسباب‌بازی از ۷۰ تولیدکننده و دوهزار نوشت‌افزار از یک‌صد تولیدکننده و دویست لوازم جانبی از ۳۰ تولیدکننده، عرضه می‌شود.»
وی در ادامه می‌گوید: «یکی از اتفاقاتی که در این دوره از نمایشگاه رقم زدیم، دریافت و تکمیل اطلاعات تماس تمامی خریداران بود تا از این طریق بتوانیم توسعه محصولات را به اطلاع آنها برسانیم، مخاطبان اصیلی که به دنبال محصولات ایرانی هستند. ما باید این مخاطبان را در همین دایره حفظ کنیم و آن را گسترده‌تر کنیم.»
یوسف‌وندی توضیح می‌دهد: «علاوه‌بر تکمیل اطلاعات مشتریان، آمار مناسبی از مشتریان و نوع خریدشان به دست آورده‌ایم که می‌توانیم این آمار را در اختیار مجمع ایران نوشت قرار دهیم تا متوجه شوند کدام محصول مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است؟»
وی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «ما در خانه خلاق تم، بخشی با عنوان پروانه تشکیل داده‌ایم که این بخش به مذاکره با تولیدکنندگان می‌پردازد تا کالاها با برچسب‌هایی از الگوها و قهرمانان ملی‌مان تولید شوند. بخش پروانه در سال جاری با ۴۰ تولیدکننده وارد مذاکره شد و هم اکنون این تولیدکنندگان کالاهای‌شان را با کاراکترهای ایرانی تولید می‌کنند. همچنین برای نخستین‌بار در کشور در حوزه مدادرنگی توانسته‌ایم با شرکت بسیار بزرگی قرارداد ببندیم تا یکی از محصولات پرفروش‌شان که مدادرنگی که ۱۲ رنگ است، با کاراکتر پسر دولفینی تولید کنند که این اتفاق بسیاری بزرگی است؛ چراکه در سال‌های گذشته با وجود مذاکره‌های بسیار اما تولیدکنندگان راضی به این کار نمی‌شدند.»
پویش مشق مهربانی آغاز شد
امیرحسین عرب‌زاده معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی می‌گوید: «مبالغ جمع‌آوری شده پس از اتمام پویش به تهیه و توزیع ملزومات موردنیاز برای بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش تخصیص می‌یابد.»
وی از آغاز پویش «مشق مهربانی» در راستای تأمین و تهیه نوشت‌افزار دانش‌آموزان تحت پوشش خبر داده و می‌افزاید: «در آستانه بازگشایی مدارس مشارکت‌های مردمی خرد و کلان برای تأمین مایحتاج تحصیلی فرزندان تحت پوشش بهزیستی اعم از نوشت‌افزار، البسه، کیف و کفش از طریق این پویش جمع‌آوری می‌شود.»
عرب‌زاده ادامه می‌دهد: «پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت آحاد مردم، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی پویش «مشق مهربانی» با شعار مهر پایان ندارد، از ۱ لغایت ۲۰ شهریورماه برگزار می‌شود.»
معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی می‌افزاید: «مبالغ جمع‌آوری شده پس از اتمام پویش به تهیه و توزیع ملزومات موردنیاز برای بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز تحت پوشش تخصیص می‌یابد؛ همچنین ملزومات تحصیلی با رعایت رویکردهای دینی و بومی و درنظرگرفتن مقاطع تحصیلی و جنسیت دانش‌آموزان تهیه و توزیع می‌شود.»
وی یادآور می‌شود: «خیران و نیکوکاران با پیوستن به این پویش می‌توانند از روش‌های مختلفی همچون گزینه «سازمان بهزیستی کشور» در اپلیکیشن‌های سکه، آپ، همراه‌کارت، ستاره یک، پی‌پاد، پاس و... که به همین منظور فعال شده است، اقدام به پرداخت کمک‌های نقدی خود کنند.» 
پدیده سلبریتیسم
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید: «روزی که برای اولین‌بار دغدغه تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی مطرح می‌شد، خیلی‌ها باور نمی‌کردند که این کار به نتیجه برسد، اما امروز شاهد هستیم که هشتمین نمایشگاه در حال افتتاح است. کیفیت نمایشگاه و محصولات هم به‌هیچ‌وجه با نمایشگاه اول قابل‌مقایسه نیست.»
وی می‌افزاید: «دنیای امروز دنیای نمادهاست. امروز سبک زندگی، گرایش‌ها، تمایلات و رفتار بچه‌های ما را نمادها می‌سازند؛ نمادهایی که از طریق شبکه عظیمی از صنعت سرگرمی در اختیار فرزندان عزیز ما قرار می‌گیرد؛ انیمیشن، فیلم، کتاب، تولیدات فضای مجازی، پدیده سلبریتیسم و مسائلی ازاین‌دست شکل‌دهنده شخصیت فرزندان عزیز ما هستند.»
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید: «از طرفی شاهدیم که جریان استکبار تمام توان خود را به کار گرفته است تا از همین طریق، ضدارزش‌های فرهنگی خودش را به نام ارزش در سبک زندگی فرزندان ما رسوخ بدهد. امروز متأسفانه شاهدیم که در گستاخانه‌ترین شکل ممکن، همجنس‌گرایی را هم وارد انیمیشن‌های کودکان کرده‌اند و این‌ها فاجعه بزرگی برای بشریت است. در این شرایط راهکار چیست؟ بیانیه بدهیم و محکوم کنیم؟ بگیروببند راه بیندازیم و این محصولات را سانسور کنیم؟ قطعاً حاکمیت وظیفه دارد فضا را سالم‌‌سازی کند، اما راهکار اصلی این نیست. راهکار اصلی تولید فرهنگی و توجه به صنایع فرهنگی و تولیدات فاخر بومی و ایرانی و اسلامی است.»
وی ادامه می‌دهد: «مجمع ایران نوشت، بخش نوشت‌افزار را به‌خوبی بر عهده گرفته است و ما وظیفه داریم سایر بخش‌ها از جمله انیمیشن، کتاب، فیلم و غیره را به دوش بگیریم. کانون در دوره تحولی خودش کارهای خوبی را برنامه‌ریزی کرده است که ان‌شاءالله انجام دهد و در بحث نوشت‌افزار هم تمام‌قد در خدمت این حرکت است.»