kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۳۴۹
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری:

زور و اجبار در قانون جوانی جمعیت مطرح نیست

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری توضیحاتی در رابطه با آخرین اخبار مربوط به حوزه بانوان و خانواده در کشور ارائه کرد. 
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، انسیه خزعلی روز گذشته در نشست خبری با برخی از اصحاب رسانه، درخصوص محدود شدن غربالگری در قانون جوانی جمعیت توضیح داد: در قانون جوانی جمعیت زور و اجبار مطرح نیست. غربالگری حذف نشده بلکه نظام‌مند شده است. مثل کشور انگلیس و بسیاری از کشورهای اروپایی در شرایطی که ریسک باشد غربالگری توسط پزشک توصیه می‌شود. برای مثال اگر سن خانم بالای ۳۵ سال باشد و یا در بین بستگانش سابقه بیماری خاص وجود داشته باشد وظیفه پزشک است که توصیه به غربالگری کند. غربالگری منع نشده است و اگر خانم خودش درخواست کند پزشک می‌تواند غربالگری را بنویسد.
خزعلی افزود: در حال حاضر سن ازدواج بالاست و متوسط سن ازدواج ۲۹ تا ۳۲ سال است و این رده سنی برای زنان و مردان پایین نیست. در مجموع در متوسط ایران کودک‌همسری غلبه ندارد اما وظیفه رفع همان مقدار کم که ظلم و اجحافی در حق بچه‌ها می‌شود را بر‌عهده داریم.
وی درخصوص فراگیر شدن بیمه زنان خانه‌دار، با بیان اینکه این امر نیازمند بودجه است، بیان داشت: در حال حاضر مقدار پرداخت خانم‌ها زیاد و سهم دولت کم است و این امر باید فراگیری بیشتری داشته باشد. در قانون جوانی جمعیت این امر از روستاها عملیاتی می‌شود و زنان خانه‌دار روستایی دارای سه فرزند بیمه می‌شوند و سپس به شهرها گسترش پیدا می‌کند.