kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۳۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷
طحان نظیف در نشست خبری:

بسیار علاقه‌مندیم انتخابات آینده با قانون اصلاح‌شده برگزار شود

سخنگوی شورای نگهبان طحان نظیف اصلاح قانون انتخابات را مطالبه همیشگی شورای نگهبان دانست و با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات که براساس آسیب‌شناسی و همراه با راهکار است، ضرورت دارد، گفت: ما بسیار علاقه‌مندیم که ان‌شاءالله سال آینده انتخابات مجلس را با قانون اصلاحی و به‌روزرسانی شده برگزار کنیم.


دکتر‌هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره طرح «شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» گفت: شورا در مرحله قبل نسبت به این مصوبه ایرادها و ابهامات متعددی داشت. با اصلاحاتی که در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، اكثر ابهام‌ها و ایرادات برطرف شده اما چند مورد معدود همچنان باقی است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی درباره شفافیت آرای مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در این مصوبه بیان داشت: مجلس نسبت به ایرادات شورا در این‌باره اصلاحی انجام نداده و تلقی ما این است که مجلس نسبت به مصوبه قبلی خود اصرار دارد لذا ایرادات شورای نگهبان در اين باره کماکان به قوت خود باقی است.
طحان‌نظیف همچنین درباره اصلاح قانون انتخابات خاطرنشان کرد: این موضوع مطالبه همیشگی شورای نگهبان بوده است. اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات که براساس آسیب‌شناسی و همراه با راهکار است، ضرورت دارد. آن سیاست‌ها باید به‌صورت جزئی و دقیق در قوانین و مقررات پیش‌بینی شود. حدود 6 سال از ابلاغ آن سیاست‌ها می‌گذرد. رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر نمایندگان نسبت به این موضوع تاکید کردند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: البته من در رسانه‌ها خواندم که در کمیسیون شوراها طرحی با این موضوع در حال بررسی است. ما پس از تصویب این طرح در کمیسیون و صحن علنی مجلس و دریافت آن اظهارنظر خواهیم کرد اما بسیار علاقه‌مندیم که انتخابات آینده با قانون اصلاح شده برگزار شود. ما چه طرح و چه لایحه دریافت کنیم نسبت به آن اظهارنظر می‌کنیم. ما بسیار علاقه‌مندیم که ان‌شاءالله سال آینده انتخابات مجلس را با قانون اصلاحی و به‌روز رسانی شده برگزار کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره دلایل هجمه‌های گاه و بیگاه به آیت‌الله جنتی، اظهار داشت: آیت‌الله جنتی هم از مبارزین قبل از انقلاب و هم از یاران امام و همراهان رهبری هستند؛ ایشان یکی از قدیمی‌ترین اعضای شورا هستند که بسیاری از اوقات وقتی می‌خواهند شورا را مورد حمله قرار دهند، به ایشان حمله می‌کنند؛ در حالی که شورا 12 نفر است و ایشان یکی از این 12 نفر است و تصمیم‌گیری در شورای نگهبان جمعی است و در حوزه مصوبات و انتخابات به 7 رای نیاز داریم.
سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی شد
به منظور توسعه ارتباطات شورای نگهبان و تسهیل تعاملات و تقویت ارتباط دو سویه مردم با این شورا در دو حوزه مسئولیت شورای نگهبان یعنی حوزه حقوقی اعم از مصوبات مجلس، اساسنامه‌ها و استعلامات دیوان عدالت اداری و همچنین تفسیر اصول قانون اساسی و حوزه انتخابات، سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، این سامانه پل ارتباطی مردم شریف و نامزد‌های محترم انتخاباتی با شورای نگهبان است تا به صورت مستقیم ارتباط گرفته و به سهولت درخواست‌ها و موارد مدنظر خود را ارسال و پاسخ دریافت کنند.
این شورا علاوه‌بر تلفن ‌گویا و ایمیل، از این طریق نیز شنوای سؤالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم خواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه از ابتدا گزارش‌ها، سؤالات و پیشنهادات مردم به صورت دسته‌بندی شده دریافت می‌شود، همین موضوع موجب تسریع در اقدام و پاسخ‌دهی به‌موقع به مردم می‌گردد. ضمن اینکه در این سامانه سؤالات متداول و پرتکرار نیز به همراه پاسخ آنها در دسترس عموم مردم عزیز قرار خواهد گرفت.
دکتر طحان‌نظیف اظهار داشت: از دیگر ویژگی‌های مهم «سامانه ارتباطات شورای نگهبان»، دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارش‌های مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است؛ که علاوه‌بر تسهیل ارتباط مردم و نامزد‌های انتخاباتی با این شورا، موجب اقدام به‌موقع این شورا در مواردی است که نیاز به اقدام سریع دارد.
بنا بر اعلام سخنگوی شورای نگهبان از مزیت‌های سامانه‌ مذکور در ایام برگزاری انتخابات این است که هنگام ارسال و ثبت شکایت هر یک از داوطلبان انتخاباتی، علاوه‌بر سهولت ارسال متن شکایت و مستندات آن، کد رهگیری صادر و جهت پیگیری در اختیار داوطلب مربوطه قرار می‌گیرد.
راه‌اندازی این سامانه صرفه‌جویی در وقت داوطلبان و هزینه‌های رفت‌وآمد، نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی اخذ شکایات را در پی دارد و زحمت مراجعه حضوری داوطلبان انتخاباتی از اقصی‌نقاط کشور به ستاد مرکزی أخذ شکایات در تهران را از بین می‌برد.
این سامانه هم‌اکنون به آدرس https://em.shora-gc.ir بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان قرار دارد.