kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۱۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳

جوانان مسجدی برای 1800 نفر شغل درست کردند

 
 
مسئول کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرایلی مسجدالنبی خُرماکلا می‌گوید: با تلاش‌های جوانان مسجد ما، امروز ۱۲۰۰ نفر جمعیت روستا مشغول به کار شده‌اند و ۶۰۰ نفر هم از روستاهای مجاور اشتغال پایدار یافته‌اند.
ولی‌الله نادعلی‌زاده، مسئول کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرایلی مسجدالنبی خُرماکلا و پایگاه بسیج شهید موسوی این مسجد که به‌عنوان کانون برتر کارآفرینی سال ۱۴۰۰ در رویداد فهما معرفی شده است، اظهار داشت: از سال ۱۳۷۵ جوانان روستا، کانون فرهنگی و هنری مسجد را راه‌اندازی کردند که هم‌اکنون دارای سالن مطالعه، مجموعه فعالیت‌های قرآنی، دوره آموزشی کشاورزی و... است.
وی با بیان اینکه روستای ما در بخش غربی قائمشهر قرار دارد، دارای ۱۲۰۰ نفر جمعیت است و مساحت کل روستا هم ۲۵۰ هکتار است، گفت: مردم روستا بیشتر به کشاورزی مشغول هستند. نوعی از لیموترش را در مزارع کشاورزی روستا کشت کردیم که خارج از فصل نیز محصول می‌دهد و امروز به لیموترش خُرماکلا در بازار مشهور است. این لیموترش از نژاد لایم‌کوات، امروز در ۱۰۰ واحد گلخانه‌ای روستا در حال کشت است.
مسئول کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرایلی مسجدالنبی خُرماکلا گفت: درخت این لیمو چندبار در سال میوه می‌دهد و حتی خارج از فصل نیز برای روستاییان باردهی دارد. ابتدا برای ۴۰ جوان هزار متر زمین تهیه و این کار را آغاز کردیم. این زمین‌ها هم‌اکنون بعد از ۲ سال به محصول رسیده و بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه در آنها وجود دارد. محصولات این باغات علاوه‌بر مصرف داخل به عراق، امارات، افغانستان، روسیه و ارمنستان صادر می‌شود.
نادعلی‌زاده افزود: ۵۰۰ واحد گلخانه‌ای برای کشت و پرورش گل و گیاه زینتی نیز داریم. پویشی راه‌اندازی کردیم با عنوان «هر یک خانه یک گلخانه» و تسهیلات از طریق بنیاد برکت، بنیاد علوی، وزارت کشاورزی، بانک پارسیان و... به مردم روستا دادیم تا برای خود گلخانه راه بیندازند.
درآمد ماهیانه ۵ میلیون تومانی برای زنان خانه‌دار​
وی افزود: در حیاط خانه‌ها که معمولاً باغ ۲۰۰ متری وجود دارد، گلخانه ایجاد کردیم. آموزش‌های لازم را هم به مردم دادیم تا زنان خانواده علاوه‌بر خانه‌داری، بچه‌داری و یا همسرداری در زمینه تولید گل‌های زینتی و محصولات صیفی نیز فعال شوند تا کمکی به درآمد خانواده باشد. این کار موجب شد خانواده‌ها ماهیانه ۵ میلیون تومان درآمد داشته باشند. هم اکنون ۵۰۰ واحد گلخانه ایجاد شده است.
نادعلی‌زاده ادامه داد: ۸۰ ـ ۹۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای راه‌اندازی این کسب‌‌و‌کارها از طریق وام و تسهیلات محقق می‌شود و مردم تنها ۱۰ ـ ۲۰ درصد سرمایه به همراه زمین می‌آورند که ۵ برابر سرمایه اولیه درآمد کسب می‌کنند. هدف ما از راه‌اندازی این کسب‌وکارها تنها گذران زندگی برای افراد نیست، بلکه به‌دنبال ایجاد رفاه و تولید ثروت برای آنان هستیم.
مسئول کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرایلی مسجدالنبی خُرماکلا با اشاره به اینکه این روستا هم‌اکنون دارای ۵۰ هکتار باغات و گلخانه است که می‌توان گفت در سطح جهان بی‌نظیر است، تصریح کرد: با تلاش‌های مسجد ما، امروز ۱۲۰۰ نفر جمعیت روستا مشغول به کار شده‌اند و ۶۰۰ نفر هم از روستاهای مجاور مشغول به کار هستند. این افراد علاوه‌بر کشاورزی در صنعت بسته‌بندی و حتی نصب سازه گلخانه اشغال دارند.