kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۹۹۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴

آمریکا، بازنده بزرگ جنگ اوکراین از نگاه نشنال‌اینترست 

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در تحلیلی از پیامدهای مداخلات واشنگتن در جنگ روسیه و اوکراین نوشته فارغ از آنکه چه طرفی در این درگیری پیروز شود، آمریکا بازنده راهبردی این مناقشه خواهد بود.
 
 
سرویس خارجی-
 
نردیک به 6 ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد. بر اساس گزارش‌ها در جبهه میدانی جنگ در شرق اوکراین متمرکز شده است. در حوزه اقتصادی اما جنگ به ضرر اروپا و آمریکا در حال مغلوبه شدن است و گزارش‌ها از افزایش شدید و روزانه قیمت برق و گاز در کشورهای غربی حکایت دارد. به گفته کارشناسان ادامه این روند به بروز بحران گسترده و حتی آشوب‌های اجتماعی در کشورهای غربی منجر خواهد شد. نشریه آمریکایی نشنال اینترست نیز از زاویه دیگری به این جنگ پرداخته و نوشته «فارغ از نتیجه این جنگ آمریکا بازنده این مناقشه خواهد بود.»
تارنمای این نشریه آمریکایی درباره نتایج این جنگ نوشته: «روسیه با چین و دیگر کشورهای اوراسیا از جمله عربستان، ایران، هند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روابط نزدیک‌تری برقرار کرده و از اروپا و آمریکا دوری خواهد جست. مسکو با علم به اینکه اروپا دیگر بزرگ‌ترین مشتری نفت و گاز آن نخواهد بود، در پی افزایش فروش این محصولات به کشورهای آسیایی به خصوص چین و هند بوده و از زمان حمله به اوکراین با کنار زدن عربستان به بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت به چین تبدیل شده است.»
این گزارش می‌افزاید: «روابط نزدیک مسکو و پکن در حوزه انرژی، این دو کشور را به متحدانی راهبردی در اوراسیا تبدیل خواهد کرد. چین با در اختیار داشتن روسیه به عنوان تامین‌کننده متعهد انرژی انعطاف راهبردی بیشتری هنگام مراوده با آمریکا و متحدان آن در منطقه اقیانوس هند و آرام خواهد داشت.از زمان حمله به اوکراین روسیه تجارت انرژی با هند را به شدت افزایش داده و در حالی‌که دهلی‌نو پیشتر نفتی از مسکو وارد نمی‌کرد، حجم این واردات اکنون به روزانه ۷۶۰ هزار بشکه رسیده است. افزایش فروش سوخت‌های فسیلی به هند به تلاش‌های آمریکا، استرالیا و ژاپن در نزدیک‌تر کردن دهلی‌نو به دایره کشورهای دموکراتیک منطقه هند و آرام ضربه خواهد زد.
به گزارش ایرنا نشنال اینترست می‌افزاید: «از سوی دیگر تحریم‌های غرب در حوزه انرژی تا حدی اثر معکموس داشته و در بخش تامین اختلال‌هایی ایجاد کرده و تورم را افزایش داده تا حدی که اتحادیه اروپا اکنون در تکاپوست تا از پس پیامدهای اقتصادی آن بر آید. بروکسل حتی بی‌سر وصدا گامهایی را برای کاهش تحریم‌های نفت و گاز روسیه برداشته تا به ثبات بازارهای انرژی کمک کرده باشد. در حالی‌که غرب روسیه را متهم می‌کند که از حربه صادرات نفت و گاز بهره‌برداری می‌کند، واقعیت آن است که این غرب بود که برای نخستین بار شمشیر انرژی را برکشید و بلافاصله پس از حمله به اوکراین، اعلام کرد که خرید سوخت‌های فسیلی از روسیه را کاهش می‌دهد.»
اخطار
 همزمان «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیروز (دوشنبه) با اخطار به ناتو درباره عواقب رعایت نکردن خطوط قرمز مسکو، گفت سیاست این ائتلاف بسیار خطرناک است و می‌تواند به درگیری قدرت‌های اتمی منجر شود.ریابکوف در مصاحبه با روزنامه «ایزوِستیا» گفت: «روند مخرب کشورهای ناتو در نادیده گرفتن خطوط قرمز ما، داخل‌شدن به رویارویی با روسیه در اوکراین و حرکت کردن در مرز درگیری مسلحانه مستقیم، بسیار خطرناک است. بدیهی است که این امر، تشدید بیشتر تنش‌ها را در پی دارد که می‌تواند به درگیری نظامی قدرت‌های اتمی منجر شود»معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که باید از چنین سناریویی جلوگیری شود و کشورهای دارای سلاح اتمی باید به اصل عدم پذیرش جنگ با یکدیگر پایبند باشند.وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرد مسکو در طول عملیات نظامی خود موشک‌های مافوق صوت کینژال را در این کشور مستقر کرده است. به گزارش ایسناوزارت دفاع روسیه به تازگی اعلام کرد که سه فروند جنگنده میگ ۳۱‌ای مجهز به موشک‌های کینژال را در منطقه کالینینگراد مستقر کرده است؛ کالینینگراد یکی از مناطق ساحلی حوزه بالتیک روسیه است که میان لهستان و لیتوانی، دو کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا قرار دارد.پوتین ماه گذشته در روز نیروی دریایی روسیه اعلام کرد، نیروی دریایی در ماه‌های آتی موشک‌های کروز مافوق صوت دریافت می‌کند. این موشک‌ها می‌توانند ۹ برابر سرعت صوت پرواز کنند و از پدافندهای هوایی پیشی بگیرند.
بحران انرژی و احتمال فروپاشی انگلیس 
اما در حالی که ارتش انگلیس از احتمال مداخله مستقیم در جنگ اوکراین سخن می‌گوید سی ان ان از احتمال فروپاشی این کشور به دلیل بحران انرژی و بحران تورم خبر می‌دهد. در گزارش سی ان ان آمده است: «انگلیس در شرایط رویارویی سخت با یکی از گرم‌ترین تابستان‌ها در تاریخ خود، بحران‌هایی از قبیل افزایش نرخ تورم، اعتصاب کارکنان در بخش‌های مختلف، وضعیت بغرنج بهداشتی و قطع آب شهری را در سایه انفعال دولت تجربه می‌کند. »
این گزارش می‌افزاید: «احساس فروپاشی در این کشور همچنان در حال افزایش است. مسئولان حوزه بهداشت روز جمعه هشدار جدی درباره یک بحران انسانی صادر کردند درحالی‌که هنوز هم اقدامی برای جلوگیری از افزایش قیمت انرژی در زمستان در انگلیس صورت نگرفته است.» بر اساس این گزارش «متیو تیلور» مدیر اجرایی کنفدراسیون خدمات سلامت ملی انگلیس در بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از افراد ممکن است با انتخاب وحشتناکی بین حذف وعده‌های غذایی برای گرم کردن خانه‌هایشان و زندگی در شرایط سرد، مرطوب و بسیار ناخوشایند مواجه شوند. این وقایع درست در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که خدمات سلامت ملی احتمالا سخت‌ترین زمستان را تجربه خواهد کرد.»
 سی ان ان می‌افزاید: «تداخل بسیار غیر معمول چندین چالش در حالی است که چند هفته گذشته هشدارهایی درخصوص آغاز بدترین بحران هزینه زندگی در انگلیس عنوان شده بود. تورم هفته گذشته از ۱۰ درصد عبور کرد و خانوارهایی که با مشکل خرید گوشت دست و پنجه نرم می‌کردند، اکنون با محدودیت بیشتری مواجه هستند. انگلیس در مسیر پا گذاشتن به رکود است و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی تا پایان سال و پس از آن همچنان در سراشیبی باشد.»
آماده‌باش 
تارنمای «اکسپرس» نیز در گزارشی از وخامت بحران انرژی در اوکراین نوشت: «نمایندگان محافظه‌کار پارلمان انگلیس خواستار آن هستند که با آمادگی در مقابله با بحران انرژی، مانع استفاده  ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از این بحران علیه غرب شوند. »به گزارش ایرنا، اکسپرس نوشت: محافظه‌کاران انگلیسی می‌گویند رئیس‌جمهور روسیه با بالا بردن قیمت‌های انرژی و ایجاد کمبود گاز در زمستان،  قبل از این که ارتش این کشور شکست بخورد، روی اختلافات بین انگلیس و کشورهای اتحادیه اروپا شرط‌بندی کرده است.انجمن مستقل برای محافظه‌کاران در انگلیس خواستار برنامه‌های فشرده‌ای برای افزایش بهره وری انرژی در انگلیس با هدف کاهش این بحران، از جمله از طریق عایق کاری خانه‌ها و کاهش اتلاف انرژی شده است.
گسترش بحران از شرق به جنوب اروپا
اما در خبری دیگر که از گسترش بحران از شرق به جنوب اروپا حکایت داردرئیس‌جمهور صربستان در سخنان تندی از حمایت از اقلیت این کشور در کوزوو خبر داد. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «آلکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان گفت که  در صورت عدم اقدام از سوی ناتو، صربستان خودش برای محافظت از اقلیت خود در این استان جدایی‌طلب حرکت خواهد کرد.سخنان تند رئیس‌جمهور صربستان پس از شکست مذاکرات سیاسی میان سران صربستان و کوزوو در روزهای گذشته با میانجیگری اتحادیه اروپا در بروکسل صورت گرفت.صربستان به همراه متحدانش شامل روسیه و چین از به رسمیت شناختن اعلامیه استقلال کوزوو در سال ۲۰۰۸ خودداری کرده‌اند. مداخله ناتو در سال ۱۹۹۹ به جنگ بین نیروهای صرب و جدایی طلبان در کوزوو پایان داد و سرکوب خونین بلگراد علیه اکثریت آلبانیایی‌های کوزوو را متوقف کرد. به گزارش فارس، در پی تشدید تنش‌ها میان کوزوو و صربستان، گشت‌زنی نیروهای ناتو در بخش‌های شمالی کوزوو افزایش یافته است.گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای ناتو با تعداد قابل توجهی در نقاط ایست و بازرسی در مرز میان صربستان و کوزوو حضور یافته تا در صورت ضرورت بتوانند مداخله کنند.
علی‌رغم هشدارهای روسیه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره دخالت در تنش‌ها بین صربستان و منطقه خودمختار کوزوو، این ائتلاف نظامی اما به اظهارات تحریک‌آمیز درباره مداخله نظامی ادامه می‌دهد.«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو چهارشنبه گذشته هشدار داده بود در صورت تشدید تنش‌ها بین کوزوو با صربستان، نیروهای حافظ صلح این ائتلاف نظامی را در کوزوو افزایش خواهد داد.