kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۹۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
تبعات جنگ اوکراین تمامی ندارد

از آماده‌باش سوئیس برای مقابله با شورش تا اعتصاب در بزرگ‌ترین بندر انگلیس

 

سرویس خارجی-
تاثیرات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و حتی امنیتی جنگ اوکراین در اروپا، هر روز به شکلی خود را نمایان می‌کند. در سوئیس پلیس می‌گوید کم‌کم خود را برای شورش‌های زمستانِ بدون گاز آماده می‌کند و در انگلیس نیز 2هزار کارگر در اعتراض به کم بودن حقوق و دستمزدشان در برابر تورم در بزرگ‌ترین بندر این کشور دست از کار کشیده‌اند.
از یک سو احتمال کمبود شدیدتر گاز طبیعی در زمستان، قیمت گاز در اروپا را مرتب بالا می‌برد، از سوی دیگر همین امر، بر قیمت سایر محصولات تاثیر می‌گذارد. بر اساس گزارش‌ها شاخص قیمت گاز در این قاره طی ۳ روز اخیر ۱۴ درصد افزایش‌ یافته و به یک رکورد جدید رسیده‌ است. قیمت گاز در این قاره تحت تاثیر جنگ اوکراین درحال‌حاضر معادل یک بشکه نفت ۴۱۰ دلاری معامله می‌شود که نشان‌دهنده تأثیرات مهلک اقتصادی آن بر منطقه است. از آن سو نگرانی‌ها درباره شورش شهروندان اروپایی در زمستانِ بی‌گاز نیز بالا رفته است. همین چند روز پیش بود که آلمان درباره شورش شهروندان خود در زمستان امسال هشدار داد. هنوز زمان زیادی از این هشدار نگذشته بود که دیروز خبر رسید، رئیس‌پلیس سوئیس هم هشدار داده که در فصل زمستان خود را برای سناریوی بروز شورش و ناآرامی به دلیل کمبود برق و انرژی آماده می‌کند. «فردی فاسلر» که با روزنامه «بلیک» صحبت می‌کرد، گفته: «قطعی برق پیامدهای بسیار جدی به همراه خواهد داشت. شرایطی را تصور کنید زمانی که ما دیگر قادر به خارج کردن پول از خودپردازها نبوده و قادر به پرداخت بهای کالای خریداری شده در فروشگاه یا بنزین در پمپ بنزین‌ها نیستیم. گرمکن‌ها دیگر کار نمی‌کنند و خیابان‌ها همگی در تاریکی باشند. در این شرایط امکان دارد که تصور کنیم مردم شورش کنند.» به گزارش فارس مقام‌های سوئیس تاکید کرده‌اند در صورتی که در فصل زمستان با کمبود گاز و برق مواجه شوند، محدودیت‌هایی برای مصرف ایجاد خواهند کرد.پیش از این، «ورنر لوگینبول» رئیس‌کمیته فدرال برق سوئیس از شهروندان این کشور خواسته بود به ذخیره‌‌سازی شمع و هیزم برای زمستان آتی پرداخته و در صورت رفتن برق از آنها استفاده کنند.
بزرگ‌ترین بندر انگلیس در اعتصاب
در انگلیس هم بحران اقتصادی و تورم منجر به شروع اعتصاب‌های فلج‌کننده در این کشور شده است. روز
یک‌شنبه اولین روز از اعتصاب 8 روزه کارگران در بزرگ‌ترین بندر کانتینری انگلیس آغاز شد. این اعتصاب چند روز
پس‌ از اعتصاب در حمل‌ونقل عمومی این کشور آغاز می‌شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از «پی‌ای مدیا»، حدود ۱۹۰۰ تن از کارکنان این بندر کانتینری در «فلیکستو» به دلیل مسائل مربوط به پرداخت دستمزد اعتصاب کردند. اقدامی که از سال ۱۹۸۹ اولین اعتصاب محسوب می‌شود و جدیدترین اقدام صنعتی است که به تعداد فزاینده‌ای از بخش‌های اقتصاد ضربه می‌زند. پس از یک رای‌گیری که طی آن افراد بیشتری به نفع اعتصاب رای دادند، کارکنان این بندر کانتینری از جمله رانندگان جرثقیل، گردانندگان ماشین‌ها و کارگران بارانداز دست به این اقدام می‌زنند.اتحادیه این کارگران اعلام کرد که این توقف تاثیر بزرگی بر این بندر خواهد داشت؛ بندری که در سال حدود4 میلیون کانتینر را از ۲ هزار کشتی جابه‌جا می‌کند.
شهردار لندن: چنین بحرانی ندیده بودیم
همزمان با شروع این اعتصاب شهردار لندن نیز در توئیتر از در راه بودن «زمستان سخت برای مردم انگلیس» خبر داده و نوشت که انگلیسی‌ها باید میان یکی از دو گزینه «گرم کردن خانه» یا «غذا خوردن» انتخاب کنند اما مردم توانایی انجام هیچ کدام را ندارند. «صادق خان» نوشت: «ما قبلا چنین چیزی ندیده بودیم. ما (امسال) با زمستانی رو‌به‌رو هستیم که میلیون‌ها نفر (مسئله‌شان) انتخاب گرم کردن (خانه) یا غذا خوردن خواهد بود اما به طرز غم‌انگیزی توانایی هیچ کدام را نخواهند داشت....این نمی‌تواند اتفاق بیفتد. دولت باید در این زمینه وارد عمل شود تا مردم بتوانند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند.» سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس نیز در هشداری مشابه اعلام کرده است بسیاری از مردم انگلیس ممکن است در فصل سرما مجبور شوند، میان ترک کردن وعده‌های غذایی برای گرم کردن خانه یا زندگی در سرما و رطوبت یکی را انتخاب کنند.این سازمان با ابراز نگرانی در مورد افزایش تعداد بیماران و مرگ و میر ناشی از زندگی در خانه‌‌های بسیار سرد در انگلیس، گفت، این تعداد در حال حاضر ۱۰ هزار نفر تخمین زده شده است. طی هفته‌‌های آینده پیش‌بینی می‌شود، افزایش قابل توجهی در قیمت انرژی در این کشور رقم بخورد، به طوری که قیمت برق برای افراد در یک سال، بیش از سه برابر خواهد شد.
بالاترین تورم 70 سال گذشته در آلمان
در آلمان نیز مردم این کشور با افزایش نرخ تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. رئیس‌بانک مرکزی آلمان هشدار داده که این کشور به دلیل بحران انرژی با بالاترین نرخ تورم 70 سال گذشته مواجه خواهد بود. به گزارش فارس، «جواشیم ناجل» رئیس‌بانک مرکزی آلمان روز شنبه در مصاحبه‌ای گفته بحران انرژی در آلمان به دلیل کاهش صادرات گاز روسیه به این کشور سبب خواهد شد تا تورم به 10 درصد برسد و آلمان وارد رکود شود. رئیس‌بانک مرکزی آلمان گفت که نرخ تورم دو رقمی در آلمان، 70 سال پیش تجربه شده بود و آلمان‌ها در سال 1951 نرخ تورم 11 درصدی را داشتند.«ناجل» اضافه کرد: «اوضاع اقتصاد ملی برای سال آینده نیز متشنج باقی خواهد ماند و موضوع تورم در سال 2023 نیز به کنار نخواهد رفت.» چندی پیش نیز روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آلمانی خبر داده بود که این کشور قصد دارد تعطیلی سه نیروگاه هسته‌ای خود را به تاخیر بیندازد. این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که آلمان خود را برای کمبود احتمالی منابع انرژی در فصل زمستان آماده می‌کند. یافته‌های جدیدترین نظرسنجی نیز نشان می‌دهد که ۶۲ درصد مردم آلمان از عملکرد اولاف شولتس ناراضی‌اند و تنها ۲۵ درصد
پاسخ‌دهندگان مدیریت وی را تأیید می‌کنند.
ترور دختر فیلسوف مطرح روس
در چنین فضایی خبر رسیده که «داریا دوگین» دختر «الکساندر دوگین»، فیلسوف مشهور، کهنه‌سرباز و مفسر سیاسی روسی، شنبه شب در پی انفجار مهیب خودرویش در نزدیکی مسکو کشته شد. به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تودی، این رویداد در بزرگراهی حدود ۲۰ کیلومتری غرب مسکو رخ داد. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که این انفجار درست وسط بزرگراه رخ داده و اجزای منفجر شده به اطراف پرتاب شده است. اوایل شامگاه  شنبه، «الکساندر دوگین» طی جشنواره‌ای درخصوص «سنت و تاریخ» سخنرانی کرد و دختر او هم به عنوان مهمان در آن حضور داشت. برخی از گزارش‌های تایید نشده نشان می‌دهند که دوگین در ابتدا قصد داشت به همراه دخترش این جشنواره را ترک کند اما بعدا تصمیم گرفت که خودروی جداگانه‌ای بگیرد و بدین ترتیب خودروی خود را به دخترش «داریا» داد!
پروفسور «الکساندر دوگین» فیلسوفی است که به دلیل دیدگاه‌های ضد غربی و «نئو-اوراسیایی» خود مشهور است. رسانه‌های غربی طی دهه اخیر بارها از «الکساندر دوگین» به عنوان یکی از نیروهای محرکه سیاست خارجی روسیه و مغز متفکر ولادیمیر پوتین، یاد کرده‌اند. او با مرحوم نادر طالب‌زاده روابط صمیمانه‌ای داشت. به‌شدت ضدصهیونیسم بود و از شهید حاج قاسم سلیمانی تجلیل فراوانی می‌کرد. پروفسور دوگین در راهپیمایی اربعین نیز شرکت کرده بود و تشیع را مذهب نجات‌بخش می‌نامید.
همچنین روزنامه «دیلی میل» از دوگین به عنوان «یکی از طراحان جنگ روسیه-اوکراین» یاد کرد «دنیس پوشیلین»، رهبر جمهوری خودخوانده دونتسک، «تروریست‌های اوکراینی» را به انفجار خودروی دختر دوگین متهم کرد. از سوی دیگر برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است رژیم اسرائیل ممکن است پشت این ترور باشد.شباهت زیاد این اقدام به عملیات‌های تروریستی ویژه موساد، این گمانه را تقویت می‌کند که به‌دلیل تقابل علنی‌شده تل‌آویو-مسکو در موضوع اوکراین، دست موساد در کار است. طی ماه‌های گذشته با علنی شدن حمایت رژیم صهیونیستی از اوکراین، روسیه با تغییر آشکار موضع در قبال شرارت‌های اسرائیل مانند تعطیلی آژانس یهود، این پیام مهم را به تل‌آویو داد که خصومت علیه مسکو را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.