kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱

هشدار کیسینجر نسبت به ویرانی جهان در پی تشدید تنش میان آمریکا و چین

 
 
 
وزیر خارجه اسبق آمریکا در سخنانی نسبت به تشدید درگیری میان آمریکا و چین و توان هر یک از آنها برای نابود کردن جهان هشدار داد. 
هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با سی ان ان هشدار داد که تشدید تنش میان آمریکا و چین ممکن است که به مواجهه نظامی ختم شود که نابودی جهان را به همراه دارد. وی گفت: از نظر تاریخی، آغوش باز آمریکا برای چین یک اشتباه نبوده و من معتقد هستم که به مدت ۳۰ سال برای آمریکا مفید بوده است. پس از آن چین سریع‌تر از آن چیزی که کسی تصورش را می‌کرد توسعه یافت و شاید باید زودتر به این موضوع توجه می‌شد، چراکه این امر منجر به تبدیل شدن چین به دومین کشور قدرتمند جهان شد. به گزارش ایسنا کیسینجر ادامه داد: مشکل اساسی زمانی به وجود آمد که آمریکا به این باور رسید کشوری می‌تواند بر آن غلبه کند و این مسئله به صورت خودکار ما را به یک رویارویی خاص کشاند. این نکته شاید در پایان دولت اوباما یا اوایل دولت ترامپ واضح یا واضح‌تر شد.
وی همچنین تصریح کرد: اکنون گزینه این است که آیا ما باید با چین از طریق رویارویی برخورد کنیم یا اینکه می‌توانیم سعی کنیم با این وضعیت منحصر به فرد به طور کامل از طریق گفت‌وگو تعامل کنیم.کیسینجر همچنین گفت: نکته بسیار منحصر به فرد در این باره، این است که هر یک از دو کشور به طور یک‌جانبه می‌توانند جهان را ویران کنند و اگر درگیر شوند، جهان بسیار بدتر از آنچه بعد از جنگ جهانی اول بود به نظر می‌رسد. من فکر می‌کنم این وظیفه سیاست خارجی ما و آنها است که مسائل خارج از کنترل را مورد بررسی قرار دهند.کیسینجر اخیراً درباره جنگ اوکراین نیز گفته بود باید این بحران از طریق مذاکره با روسیه حل و فصل شود.