kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
ضرغامی:

در ۱۱ ماه گذشته حدود ۳ میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کرده‌اند

 
 
 
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در
۱۱ ماه گذشته بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران آمده‌اند و این تعداد در حال افزایش است.
به گزارش ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی سه‌شنبه شب در برنامه صف اول اظهار داشت: از ابتدای مسئولیت من در وزارت میراث فرهنگی، همه فعالان صنعت گردشگری گفتند که مسئله اول توقف گردشگری به خاطر شیوع کرونا است، به علت نگرانی‌هایی که در شیوع کرونا وجود داشت ورود گردشگر به کشور متوقف شده بود، با برنامه‌ریزی که انجام شد و دستور‌العمل‌هایی که در دولت و ستاد ملی کرونا تصویب شد و اعتماد رئیس‌جمهوری، از آبان ماه ۱۴۰۰ محدودیت صدور روادید برای گردشگران خارجی لغو شد.
ضرغامی افزود: در ۱۱ ماه گذشته به ویژه پس از صدور مجدد روادید‌، بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی 
(حدود ۳ میلیون گردشگر) به ایران سفر کرده‌اند، این رقم جدا از گردشگر درمانی است که در زمان کرونا هم به ایران می‌آمدند، درهای گردشگری تازه باز شده و تورها به ایران می‌آیند و به سرعت این رقم در حال افزایش است. وی بیان داشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری تا اواخر سال ۲۰۲۴ به وضعیت عادی قبل از کرونا باز می‌گردد، این صنعت آسیب جدی دیده و حدود دو سال طول می‌کشد خسارت‌های آن جبران شود، اما با تلاش و برنامه‌ریزی‌های ما گردشگری در ایران زودتر از این موعد راه خواهد افتاد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: امسال در زمینه گردشگری داخلی رشد ۴۰ درصدی نسبت به آمارهای قبل از کرونا داشتیم، در نوروز ۱۴۰۱ با سونامی سفر مواجه بودیم، ۲۳ دستگاه در ستاد هماهنگی خدمات سفر با محوریت وزارت میراث فرهنگی فعالیت کردند، بسیاری از مشکلات با هماهنگی بین بخشی حل شد، حتی برخی استان‌ها بحران اماکن اقامتی داشتند که جلوی آن گرفته شد. ضرغامی ادامه داد: اکنون در گردشگری داخلی وضع خوبی داریم، بسیاری از هتل‌ها که در دو سال قبل خالی بود و برای آنها مسافر وجود نداشت، نرخ اشغال کامل دارند، اگر همان روند دوران کرونا را ادامه می‌دادیم و رها می‌شدند، امکان احیا و بازگشت وجود نداشت اما اکنون رونق پیدا کرده‌اند.