kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵

ویژگی‌های یاران امام حسین(ع) (پرسش و پاسخ)

 
 
پرسش:
چگونه ما می‌توانیم مانند یاران امام حسین(ع) به امام زمان خود وفادار بمانیم و از سیره نظری و عملی امام زمان(عج) تبعیت نماییم؟
پاسخ:
اینکه ما در زیارت وارث آرزو می‌کنیم «یا لیتنی کنت معکم» به معنی این است که خط جهاد و شهادت به روی پیروان حق گشوده باشد،‌و هم اعلام موضع و جانبداری از برنامه و حرکت عاشورایی شهدای کربلا است، و هم اعلام آمادگی برای حضور در کربلاهای مکرر تاریخ، و هم شعار شهادت‌طلبان و آرزوی وارستگان از تعلقات دنیوی است. اما اینکه ما چگونه می‌توانیم به این حال و مقام برسیم،‌لازمه آن این است که بدانیم یاران امام حسین و شهدای کربلا چه اوصاف و ویژگی‌هایی داشتند؟ تا با این شناخت بتوانیم آن خصوصیات را در خودمان پیاده کنیم و خود را به آن اوصاف برسانیم.
اوصاف شخصیتی یاران امام حسین(ع)
1- بهترین یاران
امام حسین(ع) هنگام غروب تاسوعا، ضمن خطابه‌ای حماسی،‌ در ستایش از یاران خود فرمود: «فانی لا اعظم لی اصحاباً اوفی و لاخیراً من اصحابی» من یارانی با وفاتر و بهتر از یاران خود سراغ ندارم. (مثیرالاحزان، ص 52) این سخن حکایت از آن دارد که یاران امام حسین(ع) انسان‌های خودساخته و کامل دوران امامت آن امام برحق بوده‌اند.
2- دستیابی به قله معرفت و یقین
سخنان شماری از یاران امام حسین(ع) در ابراز عشق و وفاداری به آن حضرت، حاکی از آن است که آنان به اوج قله معرفت و یقین دست یافته بودند مانند: سخن «سعید ابن عبدالله حنفی» خطاب به امام حسین(ع): «به خدا سوگند، اگر بدانم که کشته می‌شوم و بار دیگر،‌زنده می‌شوم و آن گاه، زنده زنده، سوزانده و قطعه قطعه می‌شوم و هفتاد بار دیگر، این کار با من تکرار می‌شود، از تو جدا نمی‌شوم تا در راه تو بمیرم! چرا چنین نکنم؟ کشته شدن که تنها یک بار است و پس از آن کرامت بی‌پایان همیشگی است» (تاریخ طبری، ج 5، ص 418) همچنین «زهیر ابن قین» می‌گوید: «به خدا سوگند! آرزو دارم که کشته شوم و دوباره، زنده شوم و باز کشته شوم و تا هزار بار، این گونه کشته شوم و خداوند با این کارم کشته شدن را از تو و از این جوانان خاندانت دور کند! (الارشاد، شیخ مفید، ج 2، ص 92)
3- شهود حقایق غیبی
برپایه شماری از روایات، یاران امام حسین(ع) جایگاه خود را در بهشت می‌دیدند، و بدین جهت با اشتیاق کامل به استقبال شهادت می‌رفتند. «محمد ابن عماره» می‌گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: یاران امام حسین(ع) چگونه از مرگ استقبال می‌کردند؟ حضرت فرمود: پرده از برابر آنها کنار رفت تا اینکه جایگاهشان را در بهشت دیدند.(علل‌الشرایع، شیخ صدوق، ص 229)
4- همانند شهیدان همراه پیامبران
از امام باقر(ع) روایت شده است که امام حسین(ع) هنگامی که یاران شهید خود را کنار هم قرار می‌داد، فرمود: کشتگان ما (مانند) کشتگان (همراه) پیامبرانند (بحرالانوار، ج 45، ص 80، ح 5)
5- سروران شهیدان
همان گونه که امام حسین(ع) سیدالشهدا (سرور شهیدان) لقب یافته است، یاران آن حضرت نیز سروران شهیدان شمرده شده‌اند. چنان که در روایتی از پیامبر(ص) که در آن به آینده امام حسین(ع) و ماجرای کربلا اشاره شده آمده است: گروهی از مسلمانان او را یاری می‌دهند. آنها در روز قیامت، از بزرگان شهیدان امتم هستند.(امالی، شیخ صدوق، ص 177، ح 178)