kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۵۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸

افق روشن جبهه مقاومت کابوس رژیم صهیونیستی

 
 
 
کامران پورعباس
رهبر انقلاب شکل‌گیری مقاومت در منطقه‌ غرب آسیا در دهه‌های اخیر را پُربرکت‌ترین پدیده‌ این منطقه دانسته و تلاش مجاهدانه محور مقاومت را موجب روزبه‌‌روز برجسته‌تر کردنِ مسئله‌ قدس و فلسطین در افکار عمومی جهان برشمردند. معظم‌له مردم فلسطین را بخش مهم و حسّاس و پیشران کیان مقاومت اعلام نمودند.
دکتر مسعود اسداللهی تأثیر محور مقاومت بر مقوله مقاومت فلسطین را چنین تشریح می‌نماید:
«شکل‌گیری پدیده مقاومت در کشورهای مختلف منطقه غرب آسیا باعث شد که محور مقاومت پیروزی‌های بسیار بزرگی را کسب کند.... 
محور مقاومت در عین حالی که در سوریه و عراق و یمن و... می‌جنگد، اما شعار فلسطین، روز قدس و حمایت از مقاومت فلسطینی را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند. وقتی محور مقاومت پیروزی به‌دست می‌آورد، پیامی که برای فلسطینی‌ها دارد این است که تنها نیستند و حامی قوی‌ای دارند و می‌توانند با ارتباط تنگاتنگ با این محور آنها هم روزبه‌روز به توانایی‌های بالاتری دست پیدا کنند و موفق باشند و پیروز بشوند....
با پیروزی‌های محور مقاومت دوباره مسئله فلسطین دارد به مسئله اصلی جهان عرب و اسلام تبدیل می‌شود. هرچند رژیم‌های عرب حمایت نمی‌کنند، اما ملت‌های عرب و مسلمان واقعاً پای کار هستند و حمایت می‌کنند. این نشان‌دهنده‌ این است که مقاومت فلسطین کاملاً از پیروزی‌‌های محور مقاومت دارد بهره‌مند می‌شود. پیروزی‌های محور مقاومت، پیروزی‌های فلسطینی‌ها هم هست و عکس آن‌هم صحیح است؛ یعنی هر چقدر مقاومت فلسطین پیروزی به‌دست بیاورد، برای محور مقاومت هم پیروزی به حساب می‌آید.»
امید و پیروزی‌آفرینی‌های روزافزون
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در مورد اراده شکست‌ناپذیر ملت فلسطین و امید و پیروزی‌آفرینی‌های روزافزون‌شان گفته است:
«هر روز در فلسطین و خارج از فلسطین شاهد تظاهرات و راهپیمایی هستیم.هر روز دختر و پسر جوان فلسطینی در اراضی اشغالی به عملیات جهادی و استشهادی روی می‌آورند. هر روز موشک یا پهپادی از فلسطین برمی‌خیزد. هر روز فلسطینی‌ها آمادگی‌هایشان را برای درگیری‌های آینده به رخ می‌کشند. هر روز حضور فلسطینیان در باب العامود و مسجدالاقصی قوی‌تر می‌شوند. در هر روز انواع سلاح در کرانه باختری و اردوگاه یا شهر جنین آماده شلیک می‌شوند. همه این تیرها، تفنگ‌ها، سلاح سرد و خون شهدا در فلسطین این نکته را به جهان گوشزد می‌کنند که با گذشت ده‌ها سال روند مأیوس‌سازی شکست خورد و سقوط کرد. مردم فلسطین نه تنها مأیوس و ناامید نشدند بلکه امروز بیش از هر زمانی امیدوارند و به پیروزیشان در آینده ایمان دارند.»
افولِ مهم‌ترین حامی رژیم صهیونیستی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در مورد افول مهم‌ترین حامی رژیم غاصب صهیونیستی فرمودند:
«امروز در میدان سیاسی، مهم‌ترین حامی رژیم غاصب، یعنی آمریکا، خود دچار شکست‌های پی‌درپی شده است: شکست در جنگ افغانستان، شکست در سیاست فشار حداکثری بر ایران اسلامی، شکست در برابر قدرت‌های آسیا، شکست در کنترل اقتصادی جهان، شکست در مدیریت داخلی خود و پدیده‌ شکاف عمیق در حاکمیت آمریکایی.»1401/2/9
همان‌گونه که ملاحظه می‌گردد شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی در بیانات رهبر انقلاب در کنار هم بیان شده است. 
دکتر مسعود اسداللهی معتقد است که افول آمریکا قطعاً تأثیر مستقیم بر افول اسرائیل دارد:
«افول آمریکا قطعاً تأثیر مستقیم بر افول اسرائیل دارد؛ چراکه اسرائیل با حمایت آمریکا و جهان غرب توانسته بود چند دهه پیروزی‌های بزرگ به‌دست بیاورد. ارتش رژیم صهیونیستی از نظر تسلیحاتی به‌طور عمده به آمریکا و کشورهای غربی مثل انگلیس و فرانسه وابسته است. در جنگ‌های طولانی به‌خصوص در جنگ ۳۳، وقتی انبارهای مهمات ارتش رژیم صهیونیستی خالی می‌شد، آمریکا با پل هوایی بمب‌های جدیدی را به رژیم صهیونیستی می‌رساند. کمک‌های چند میلیاردی سالیانه‌ آمریکا به اسرائیل این ارتش را سرپا نگه داشت و این ارتش توانست مقابل دیگران تفاخر به قدرت کند.اما از وقتی که آمریکا دچار مشکل شد و الآن هم در افغانستان خروج ذلت‌‌بار داشت و میلیاردها دلار سلاح را روی زمین گذاشت و فرار کرد، آبروی ارتش آمریکا از بین رفت و این تأثیر مستقیم روی ارتش رژیم صهیونیستی داشت و اسرائیلی که به کمک‌ها و هیبت آمریکا وابسته است، دچار مشکل شد....
وقتی که ارباب آن‌طوری ضعیف شود، رژیم صهیونیستی هم به‌شدت تأثیر می‌پذیرد و حتی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی تنش‌های سیاسی ایجاد می‌شود؛ چون آمریکا دیگر قادر نیست در خیلی جاها از رژیم صهیونیستی حمایت کند، ولی صهیونیست‌ها هنوز از آمریکا انتظار ابرقدرتی را دارند که بدون توجه به واقعیت‌ها تمام‌قد پشت‌سر این رژیم بایستد؛ اما دیگر آمریکا، آمریکای سابق نیست که بتواند چنین کاری را انجام دهد. هزینه‌های این حمایت برای آمریکا، خیلی گران تمام‌ شده است. به همین خاطر، افول آمریکا تأثیر مستقیم بر افول اسرائیل دارد.»
شکست جریان سازش و عادی‌‌‌سازی
رهبر انقلاب در بیاناتشان در روز قدس، موضع همیشگی و راهبردی و استراتژیکِ جمهوری اسلامی مبنی بر حمایت و طرف‌داری از جبهه مقاومت و مقاومت فلسطین را اعلام نموده و سازش را باطل شده و عادی‌‌‌سازی را خیانت دانسته و محکوم نمودند. 
دکتر عباس خامه‌یار پیشینه خط سازش و عادی‌‌‌سازی و بی‌ثمر و نافرجام و شکست‌خورده بودنش را گوشزد و آن را توطئه‌ای نافرجام برای مقابله با جمهوری اسلامی می‌داند:  
 طرح سازشی که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند، از همان ابتدایی شروع شد که انورسادات در سال ۱۹۷۹ به قدس سفر کرد و عادی‌‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را کلید زد. این سفر قرار بود معیشت و زندگی مردم اردن و مصر را بهتر کند و آنها را وارد بهشت کند، ولی این پروژه شکست خورد. آنچه در اسلو، شرم‌الشیخ، کمپ دیویدِ مادرید و طرح‌های دیگری برای عادی‌‌سازی روابط اتفاق افتاد، همه‌اش دروغ و باغ سبز نشان‌دادن بود، اما واقعاً کویر خشک و خالی بود و تأثیری نداشت. آنچه امروز به نام عادی‌‌سازی روابط دارد انجام می‌شود هم به‌هیچ‌وجه عادی‌‌سازی روابط نیست؛ چون افکار عمومی کشورهای عربی خاطره خوشی از این عادی‌‌سازی ندارند. آنچه امروز دارد انجام می‌شود، ایجاد محور سیاسی، نظامی و امنیتی با هدایت و رهبری آمریکایی‌ها برای مقابله با جمهوری اسلامی است، نه عادی‌‌سازی بین ملت‌ها. به نظر من، این‌هم ره به‌ جایی نخواهد برد.»
سیدحسن نصرالله در مورد خطرناک بودن و تبعات شومِ عادی‌‌‌سازی هشدار می‌دهد:
«همه کشورهایی که روابط خود را با دشمن اسرائیلی عادی می‌کنند هرجا که هستند باید محکوم شوند و باید موضع لازم و مناسب با خیانتی در این سطح، اتخاذ شود.... 
با این روند عادی‌‌سازی باید مقابله شود. روابط شما با اسرائیل از شما محافظت نخواهد کرد.
می‌خواهم این اطلاعات را به شما و به رسانه‌ها بدهم، پس از آنکه صهیونیست‌ها، موساد، به تجاوز به جمهوری اسلامی از اربیل عراق اقدام کرد و جمهوری اسلامی به هدف قرار دادن مقر موساد در اربیل، با دوازده فروند موشک فاتح۱۱۰ اقدام کرد که به دقت به هدف اصابت کرد، ایران پیامی روشن و علنی داد و من می‌خواهم به این پیام علنی یک پیام غیرعلنی نیز اضافه کنم، ما می‌دانستیم جمهوری اسلامی به کشور‌های منطقه که روابط خود را با اسرائیل عادی و با اسرائیل رابطه برقرار کرده‌اند و اسرائیل دفاتری در این کشور‌ها باز کرده؛ گفته است هر حمله و تجاوزی به ایران از این کشور‌ها صورت بگیرد ایران با حمله به پایگاه اسرائیلی در این کشور‌ها، به آن پاسخ خواهد داد.»
افول و از نَفَس افتادنِ رژیم صهیونیستی
رهبر انقلاب در جای جای سخنرانی روز قدس، مصادیق و نشانه‌های افول، سقوط، دست‌وپا زدن و از نَفَس افتادنِ رژیم صهیونیستی را افشا نمودند. 
افول رژیم صهیونیستی در حوزه‌های متعددی کاملاً محسوس است.
دکتر مسعود اسداللهی در این‌باره می‌گوید:
«ما در بسیاری از زمینه‌ها در اسرائیل افول را می‌بینیم. کارشناسان، نویسندگان، سیاستمداران و اهل قلمی که در خود اسرائیل می‌نویسند، اعتراف می‌کنند که اسرائیل بسیار ضعیف شده است.... 
جنگ‌هایی که اخیراً بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی و بین مقاومت فلسطین و این رژیم اتفاق افتاده، جبهه‌ داخلی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده است. اصلاً بعد از جنگ ۳۳روزه، جبهه‌ داخلی در رژیم صهیونیستی باب شد؛ چون تا قبل از جنگ ۳۳روزه همواره رژیم صهیونیستی افتخار می‌کرد که در هیچ جنگی دشمن موفق نشده که به داخل و عمق خاک‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی حمله کند و همواره این رژیم صهیونیستی بوده که جنگ را به داخل کشورهای عربی هم‌جوار منتقل کرده است. از جنگ ۳۳روزه، بخش عمده‌ای از سرزمین‌های اشغالی و صهیونیست‌نشین مورد هدف قرار گرفت و برای اولین بار صهیونیست‌ها مزه بمباران‌شدن و موشک‌باران‌شدن و تلفات‌دادن و ویران‌شدن را احساس کردند، برخلاف دهه‌های قبل که ملت‌های عرب همواره تلخی این نوع حوادث را با گوشت و پوست احساس می‌کردند. به همین خاطر، بعد از جنگ ۳۳روزه، یکی از معضلات رژیم صهیونیستی حمایت از جبهه‌ داخلی شد. دستگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی مانورهای بسیار زیادی را برگزار کردند، اما در مانورها برایشان مشخص که جبهه‌ داخلی‌شان بسیار آسیب‌پذیر است؛ بنابراین، امنیتی که وعده دادند، محقق نشد....
الان‌ دوران افول اسرائیل است؛ دورانی که اسرائیل روزبه‌روز دارد قدرت بازدارندگی‌اش را از دست می‌دهد و قادر نیست که از خودش دفاع تمام‌عیار بکند. الان اسرائیل قادر نیست به حزب‌الله و غزه حمله اساسی و گسترده کند، چراکه می‌داند پاسخ کوبنده دریافت خواهد کرد. الان حشدالشعبی عراق هم به این معادله پیوسته و اسرائیلی‌ها نگران حملات از طریق خاک عراق هستند. تهدیدها و قدرت موشکی انصارالله هم آن‌قدر توانمندشده که به اعتراف خود کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی، یمنی‌ها به‌رغم اینکه خیلی از خاک فلسطین دور هستند، اما موشک‌هایی دارند که قادرند بخش‌هایی از مناطق صهیونیست‌نشین در فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار بدهند. خب، این‌ها همه نشانه قدرت محور مقاومت و افول رژیم صهیونیستی است.»
افق روشن پیروزی 
و سرانجام آنکه سیدحسن نصرالله در سخنرانی روز قدس از افق روشن پیروزی برای فلسطین به برکت خون شهدا می‌گوید:
«اگر امروز می‌گوییم قدس و فلسطین در ذهن و یاد و خاطر ماست و اینکه فلسطین در افق‌های روشن پیروزی قرار دارد و قدس در دایره مقاومت جای دارد، این از برکات خون شهداست. این نتیجه خون شهداست. ده‌ها هزار شهید در فلسطین و لبنان و کشور‌های دیگر منطقه در این راه جان دادند. محور مقاومت شهدایی از مرد و زن و کودک و سالخورده و رزمنده و سرباز و افسر و فرماندهان بزرگ تقدیم کرده است که آخرین آنها شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان‌الله علیه بود. خط جهاد و شهادت این مسئله را زنده نگه داشت.»
پی‌نوشت:
منبع تمامی نقل‌قول‌هایی که ذکر شد، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی 
خامنه‌ای است.