kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷
خواص گیاهان

خواص عرق شاتره و کاسنی و تاثیر آن بر کبد چرب

 

استفاده از عرق شاتره و کاسنی باعث رفع مشکلات پوستی و درمان کبد چرب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شا‌تره گیاهی یک‌ساله با نام علمی
Fumaria Officinals گیاهی علفی است که در زمین‌های کشاورزی رشد می‌کند. از تقطیر این گیاه عرق شاتره به دست می‌آید.
مصرف مواد غذایی که چربی مضر دارد باعث ذخیره آن در بدن و مقداری از این چربی در کبد انباشته می‌شود. این چربی انباشته شده در سلول‌های کبدی، باعث ایجاد بیماری، اختلال در عملکرد کبد و بروز کبد چرب می‌شود. ممکن است کبد شما چرب باشد و به دلیل خفیف بودن میزان چربی آن، متوجه نشوید. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه افراد به آن دچار می‌شوند. اگر کبد چرب پیشرفت کند و به صورت حاد بروز کند، باعث ایجاد نارسایی کبدی می‌شود و اگر سیگار می‌کشید یا از فست‌فود و غذا‌های پرچرب زیاد استفاده می‌کنید، کبد شما به زودی دچار چربی بیش از حد خواهد شد.
استفاده از عرق شاتره و کاسنی برای درمان گرمی و حرارت بالای بدن بسیار مناسب است. طبع عرق شاتره سرد است و باعث کاهش گرمی بدن می‌شود. اگر شما طبع سردی دارید و مایل به مصرف خواص عرق شاتره و کاسنی هستید، می‌توانید به مخلوط این دو عرق، نبات یا عسل اضافه کنید.
بیماری کبد چرب علائم خاصی ندارد و فقط با سونوگرافی یا آزمایش خون مشخص می‌شود. علی‌رغم اینکه علائم این بیماری مشخص نیست، می‌تواند سبب بروز خستگی، ایجاد لک روی پوست، زردی پوست، جوش پوستی و ایجاد درد در کبد شود؛ همچنین باعث بزرگ شدن طحال، ورم کردن شکم و باز شدن عروق هم می‌شود. اگر کبد چرب درمان نشود، بافت کبد را دچار فرسایش می‌کند تا جایی که کاملا از بین می‌رود و موجب گیجی، خستگی، خواب‌آلودگی، سرطان کبد، تجمع مایعات در شکم و ورم رگ‌ها می‌شود.
یکی از راه‌های درمان کبد چرب، رعایت رژیم غذایی سالم است. استفاده از عرق شاتره و کاسنی، باعث دفع سموم از کبد می‌شود. خواص عرق شاتره و کاسنی، زردی پوست را رفع می‌کند و با رقیق کردن خون باعث کاهش کلسترول موجود در رگ‌ها و کبد می‌شود. خواص عرق شاتره در طب سنتی برای درمان کبد چرب توصیه شده است.
تقویت سیستم ایمنی با عرق شاتره
عرق شاتره سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این خواص باعث جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد و ابتلا به بیماری‌ها می‌شوند. رادیکال‌های آزاد باعث تخریب بافت سلول‌ها می‌شود و به مرور زمان آسیب جدی به بدن می‌زند و سبب ایجاد سرطان می‌شود. عرق شاتره و کاسنی، علاوه‌بر افزایش مقاومت بدن، باعث درمان بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود. از خواص این عرق می‌توان به تب‌بر بودن آن و پایین آوردن درجه حرارت بدن اشاره کرد.
خواص عرق شاتره برای پوست
مشکلات پوستی می‌تواند ناراحتی زیادی برای شما ایجاد کند. مصرف غذا‌های چرب، فست‌فود، استرس و فشار عصبی، مصرف بیش از حد گرمی‌جات و آلودگی‌های جذب شده به پوست، باعث برهم خوردن تعداد هورمون‌ها و چرب شدن پوست می‌شود.
پوست چرب بیشتر مستعد بروز آکنه و جوش هستند. چربی پوست باید کنترل شود تا از بسته شدن منافذ جلوگیری کند. چربی بیش از‌اندازه پوست باعث کاهش زیبایی صورت می‌شود. شستن بیش از‌اندازه پوست هم باعث تحریک غدد چربی می‌شود و منجر به تولید چربی بیشتری می‌شود.
استفاده از عرق شاتره برای پوست باعث تنظیم چربی پوست می‌شود و به از بین بردن جوش، آکنه و لکه‌های ایجاد شده از چربی، کمک می‌کند. این عرق با پاکسازی پوست سبب رفع آلودگی‌ها می‌شود.
این عرق گیاهی موجب درمان خارش بدن هم می‌شود. خواص در برطرف کردن اگزما و عفونت‌های پوستی، جوش‌های چرکی و سرسفید موثر است. مصرف عرق شاتره برای افرادی که دچار جوش‌های جوانی و بلوغ شده‌اند مفید است.
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این عرق سبب افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر رادیکال‌های آزاد می‌شود.
تقویت دستگاه گوارش با عرق شاتره
عرق شاتره باعث هضم راحت غذا می‌شود. از خواص شاتره در طب سنتی، به تقویت دستگاه گوارش اشاره شده است. این عرق می‌تواند اشتهای شما را زیاد کند و باعث افزایش عملکرد سلول‌های معده شود. عرق شاتره با ترشح آنزیم‌ها، باعث هضم غذا و ایجاد احساس گرسنگی می‌شود، خون را تصفیه و به بهبود سیستم گوارشی کمک می‌کند. بهترین زمان استفاده از خواص عرق شاتره، قبل از غذا است.
سایر خواص عرق شاتره
عرق شاتره با دفع صفرای بدن، موجب افزایش کارایی کلیه و کیسه صفرا می‌شود. این عرق
ادرار آور است و سموم بدن را دفع می‌کند.
اسپاسم عضلانی در اثر گرفتگی ناگهانی عضلات و غیر ارادی بودن آن‌ها، به وجود می‌آید. این مشکل در اثر ورزش سنگین، گرفتگی عروق، فشار روانی و کمبود مواد معدنی به وجود می‌آید. یکی از راه‌های جلوگیری از بروز گرفتگی عضلات، مصرف مایعات است. از خواص عرق شاتره در طب سنتی، می‌توان به تأمین آب مورد نیاز بدن اشاره کرد و این خاصیت سبب پیشگیری از ایجاد گرفتگی عضلانی می‌شود. عرق شاتره خواص ضد اسپاسم دارد.
درمان تپش قلب بالا با عرق شاتره
تپش قلب می‌تواند به صورت لرزیدن و کوبیدن قلب در قفسه سینه احساس شود. ضربان غیرمعمولی قلب، یا احساس تپش آن در گلو، می‌تواند از نشانه‌های تپش بالای قلب باشد. تپش قلب معمولا مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، ولی اگر ادامه پیدا کند و خیلی شدید باشد، باید برای درمان آن اقدام کرد. افتادگی دریچه میترال، آریتمی و نارسایی قلبی، مشکلات روحی یا روانی، ورزش‌های سنگین، استفاده از کافئین، بیماری‌های خاص مثل اختلال در تیروئید یا بیماری‌های ریوی، عوارض جانبی برخی دارو‌ها و بی‌خوابی، می‌توانند از دلایل تپش قلب بالا باشند.
مصرف دارو‌هایی که تپش قلب را منظم کنند و آرام‌بخش باشد، می‌تواند مناسب باشد، ولی استفاده از عرقیات گیاهی اثر بهتری روی درمان تپش قلب می‌گذارد و عرق شاتره می‌تواند آرامش شما را باز گرداند و ریتم تپش قلب را منظم کند.
عرق شاتره، قاعده‌آور طبیعی
یائسگی، وضعیتی است که در آن عادت ماهیانه زنان قطع می‌شود. این دوران معمولا از ۵۰ سالگی به بعد شروع می‌شود و علائم زیادی دارد. در دوران یائسگی زنان باروری خود را از دست می‌دهند. عوامل زیادی در اتفاق افتادن یائسگی تأثیر دارند مثل: سلامتی بدن، نژاد، ویژگی فیزیکی بدن، مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات، تعدادی از این عوامل هستند.
از نشانه‌های یائسگی می‌توان به
گر گرفتن، لرزیدن و عرق کردن، اختلال در خواب، اضافه وزن و ریزش مو اشاره کرد. ممکن است برخی زنان به یائسگی زودرس دچار شوند. دارو‌های هورمونی می‌توانند از بروز یائسگی زودرس جلوگیری کنند. می‌توانید برای این کار از عرق شاتره استفاده کنید. از فواید این عرق می‌توان به قاعده‌آور بودن آن اشاره کرد. عرق شاتره هورمون‌ها را تنظیم می‌کند و باعث منظم شدن سیکل قاعدگی می‌شود. اگر در دوران پریود خونریزی کمی دارید، از عرق شاتره برای تسکین درد استفاده کنید.
مضرات عرق شاتره
مصرف بیش از‌اندازه از این عرق باعث ایجاد اختلال در عملکرد ریه و مشکلات تنفسی می‌شود.
یکی از مضرات عرق شاتره می‌تواند طبیعت سرد آن باشد. این عرق ممکن است برای کسانی که طبع سردی دارند مشکل ایجاد کند و باعث بروز سردرد و سرگیجه شود. در صورت استفاده از این عرق در عادت ماهیانه، همراه آن نبات استفاده کنید تا سردی آن برای شما مشکلی ایجاد نکند و مضرات عرق شاتره شما را دچار اختلال نکند.
مصرف عرق شاتره در دُز بالا، اسهال شدید ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید از خواص درمانی آن استفاده کنید، حتما با پزشک خود در مورد میزان مصرف آن مشورت کنید.
همان‌طور که اشاره شده، عرقیات گیاهی از خوراکی‌ها و مواد غذایی با‌کیفیت و دارای ارزش دارویی هستند که مصرف آنها بسیار آسان است. توصیه می‌شود زنان باردار، کودکان و افرادی که دارای قند خون و دیابت هستند قبل از مصرف مداوم از خواص عرقیات گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.