kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
تحلیل هنری کیسینجر از تنش‌های غرب و شرق

آمریکا در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار دارد؛ اوکراین کریمه و دونباس را از دست رفته بداند

 

هنری کیسینجر سیاستمدار کهنه کار و وزیر امور خارجه پیشین آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در آستانه جنگ با مسکو و پکن در مورد مسائلی است که خود در ایجاد آنها نقش داشته است.
افزایش تنش‌ها بین غرب و شرق بر سر موضوعات مختلف مثل جنگ اوکراین و تایوان باعث شده که هنری کیسینجر استراتژیست سرشناس آمریکایی بار دیگر نسبت به خطر تشدید تنش‌ها و بروز جنگ بین آمریکا با روسیه و چین هشدار دهد.این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا گفت: «ما در آستانه جنگ با روسیه و چین در مورد مسائلی هستیم که تا حدی بدون درنظر گرفتن عواقب، در ایجاد آنها نقش داشته‌ایم.»
کیسینجر سیاستمدار، دیپلمات ومشاور ژئوپلیتیک
 آلمانی-آمریکایی است که به عنوان وزیر امور خارجه  و مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت‌های ریچارد نیکسون و
جرالد فورد فعالیت کرده‌ و اکنون ۹۹ سال سن دارد وی در این مصاحبه در مورد اوکراین گفت که در گذشته بهترین نقش این کشور مانند فنلاند به عنوان یک پل میان روسیه و غرب بود با این وجود دیگر در شرایط کنونی اوکراین را باید بخشی از ناتو به حساب بیاوریم. بر اساس این گزارش حمله روسیه به اوکراین دیدگاه کیسینجررا تغییر داده و او را به این باور رسانده که پس از این باید « اوکراین به هر شکلی، رسمی یا غیر رسمی، به عنوان عضوی از ناتو در نظر گرفته شود.»او یک بار دیگر تأکید کرد در مسئله اوکراین راه‌حلی غیر از جدی گرفتن نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه وجود ندارد. کیسینجر معتقد است ناتو با ارسال این پیام به اوکراین که می‌تواند به این ائتلاف بپوندد مرتکب اشتباه شده است. به گزارش ایرنا وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین استدلال کرد که روسیه احتمالا به عنوان یک توافق با اوکراین، کریمه و بخش‌هایی از دونباس را  در کنترل خود خواهد داشت.روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته کیسینجر معتقد است جهان کنونی بر روی یک «نامعادله خطرناک» قرار گرفته است. او می‌گوید: «در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار گرفته‌ایم- به دلیل اختلاف بر سر مسائلی که هیچ دیدگاهی درباره نحوه پایان یافتن آنها یا تبعات آنها نداریم.» از نظر کیسینجر راه‌ حل‌ها ساده نیست. او می‌گوید: «الان دیگر شما نمی‌توانید بگویید که ما بین روسیه و چین جدایی‌انداخته و آنها را به جان هم می‌اندازیم. تنها کاری که می‌توان انجام داد تسریع نکردن تنش‌ها و ایجاد راه‌حل است و برای این کار، بایستی هدف داشت»وزیر خارجه اسبق آمریکا، درباره شدت گرفتن تنش‌ها بر سر تایوان هم اظهارنظر کرده و می‌گوید نگران است که آمریکا و چین در حال حرکت به سمت بحران هستند.
اعتصاب فلج‌کننده در انگلیس
خبر دیگر درباره تاثیرات جنگ اوکراین بر اقتصاد کشورهای اروپایی این که هزاران خدمه و راهبر قطار روز شنبه در انگلیس به دلیل حقوق پایین و شرایط کاری دشوار دست به اعتصاب زدند و این موجب به هم خوردن خدمات در بسیاری از نقاط این کشور شد. به نوشته وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» اعتصاب ۲۴ ساعته خدمات ریلی را در مسیرهای اصلی از جمله بین لندن، اسکاتلند و ولز و همچنین قطارهای شهری اطراف پایتخت متوقف کرد.این در حالی است که مسافران انگلیسی پیش از این نیز شاهد تابستانی پر از هرج و مرج به دلیل لغو پروازها و تاخیرهای طولانی در فرودگاه‌ها و بنادر بوده‌اند.اعتصاب روز شنبه موجب آشفتگی مسافران و هواداران فوتبال شد که برای سفر و دیدن مسابقات به شبکه ریلی متکی هستند.در طول دو ماه گذشته، هزاران نفر از نظافتچی‌ها و کارکنان تعمیر و نگهداری راه‌آهن مجموعه‌ای اعتصابات یک روزه را برگزار کردند. اعتصاب‌های بیشتر در بخش ریلی برای روزهای آینده برنامه‌ریزی شده است و همراه با اعتصاب کارکنان اتوبوس و مترو در لندن، پیش‌بینی می‌شود که  حمل‌ و نقل عمومی در لندن فلج شود.با تداوم موج اعتصابات کارگری در انگلیس، کارکنان بخش پست این کشور نیز از برنامه خود برای پیوستن به اعتصابات اعتراضی اخیر این کشور علیه مشکلات اقتصادی و معیشتی خبر داده‌اند. روزنامه تلگراف نیز گزارش داد با افزایش هزینه‌های انرژی‌، مدارس انگلیس در حال بررسی کاهش روزهای آموزش به سه تا چهار روز در هفته هستند. به گزارش ایرنا، این رسانه افزود: مدیران، هیئت امنای مدارس و فرمانداران در تعطیلات تابستانی، «جلسات بحران» برگزار می‌کنند تا در مورد نحوه سرپا نگه داشتن مدارس در فصل پاییز تصمیم گیری کنند.تلگراف به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد مدیران مدارس سه یا چهار روز در هفته را همزمان با افزایش حقوق معلمان و هزینه‌های فلج‌کننده انرژی در نظر گرفته‌اند.این گزارش افزود: برنامه‌ریزی برای افزایش حقوق معلمان برای ماه سپتامبر(شهریور) همزمان با افزایش هزینه‌های انرژی، بر بودجه مدارس فشار وارد خواهد کرد.  انتظار می‌رود هزینه‌های انرژی مدارس افزایشی ۳۰۰ درصدی داشته باشند.
استقرار جنگنده‌های اف -22 در لهستان
خبر دیگر این که منابع رسانه‌ای از استقرار شماری جنگنده آمریکایی در لهستان با هدف تقویت پوشش هوایی اعضای ناتو خبر دادند. به گزارش فارس، به نوشته وبگاه «اوییشن سورس نیوز»
پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرده است که در راستای برنامه ناتو در تقویت دفاع جامع کشورهای عضو این ائتلاف، ۱۲ فروند جنگنده اف-۲۲ رپتور آمریکا با ترک پایگاه خود در آلاسکا وارد لهستان شده‌اند. به‌دنبال فرود این جنگنده‌ها در لهستان، ژنرال «جیمز هکر»  فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا  و آفریقا از این جوخه دیدن کرد. وی گفت که استقرار این جنگنده‌ها گامی قابل توجه در حمایت از متحدان ما در ناتو است. وی به توانمندی درگیری هوایی و حمله به اهداف زمینی از سوی این جنگنده‌ها اشاره کرد.قرار است ۶ فروند جنگنده «اف-۱۵ ایگل» نیروی هوایی انگلیس در حمایت از جنگنده‌های اف-۲۲ وارد لهستان ‌شوند.آمریکا مدت‌هاست به بهانه مقابله با روسیه جنگنده‌ها و نیروهای نظامی خود را در کشورهای اروپای شرقی مستقر می‌کند.