kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
گزارش کیهان از به هم ریختگی سیاسی و اطلاعاتی در آمریکا

مقام سابق آمریکایی: ترامپ هم به قدرت برسد به خانه بایدن یورش خواهد برد!

 


سرويس خارجي-
همزمان با برهم ریختگی اوضاعی سیاسی و اطلاعاتی آمریکا به دلیل پیدا شدن اسناد محرمانه امنیتی این کشور از اقامتگاه ترامپ، وکیل رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز هشدار داد که اگر ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور به کاخ سفید بازگردد از طریق اف بی‌آی به اقامتگاه «جو بایدن» حمله خواهد کرد.
اوضاع سیاسی و اطلاعاتی آمریکا این روزها بار دیگر به شدت به هم ریخته است. ماجرا از سه شنبه هفته گذشته و از زمانی آغاز شد که اف بی‌آی به اقامتگاه ترامپ در «فلوریدا» یورش برد. گفته می‌شود در این یورش پلیس فدرال 11 جعبه شامل اطلاعات محرمانه و سری از جمله اطلاعات هسته‌ای آمریکا را از اقامتگاه ترامپ کشف و ضبط کرده است.اسناد «فوق محرمانه» جزو سری‌ترین اسناد حکومتی هستند که بایستی در اماکن خاص نگهداری شوند زیرا افشای آنها می‌تواند امنیت ملی یک کشور را به خطر بیندازد.در آمریکا چندین قانون فدرال استفاده نادرست از اسناد طبقه‌بندی‌شده را ممنوع می‌کنند. از جمله این قانون‌ها، «قانون جاسوسی» است که خارج کردن بدون مجوز یا نگهداری اسناد یا مطالب محرمانه را ممنوع می‌کند. ترامپ در زمانی که در کاخ سفید بود مجازات مربوط به چنین اقداماتی را افزایش داد تا چنین جرائمی با حبس تا ۵ سال قابل جریمه باشند.طی روزهای اخیر اقدام اف بی‌ای به تشدید تنش‌های سیاسی بین دو حزب منجر شده دموکرات‌ها خواهان مجازات و حتی اعدام ترامپ شده‌اند و در مقابل جمهوری خواهان نیز می‌گویند اف بی‌آی باید منحل شود.
کابوس اطلاعاتی
از سوی دیگر پس از حمله سه شنبه هفته گذشته پلیس فدرال آمریکا به اقامتگاه ترامپ و کشف اسناد فوق سری و نگهداری آنها در شرایط نامناسب در این مکان، مدیران اطلاعاتی آمریکا این وضعیت را کابوسی برای مدیریت اطلاعات بسیار محرمانه کشور ارزیابی می‌کنند.این نخستین بار نیست که اتهام نقض قانون به دلیل خروج اطلاعات سری به ترامپ نسبت داده می‌شود. وی در دوران ریاست جمهوری خود هم گاهی اطلاعاتی را بدون در نظر گرفتن حساسیت آن به اشتراک می‌گذاشت. مقام‌های آمریکایی در آن زمان گفتند که ترامپ در اوایل دوران ریاست جمهوری خود، اطلاعات بسیار محرمانه را در مورد عملیات برنامه‌ریزی شده علیه داعش به وزیر امور خارجه روسیه داده است اما حالا وجود اسناد محرمانه در اقامتگاهی تابستانه که محل برگزاری مهمانی‌های وی بوده، وضعیت دیگری را رقم زده است. «مری مک‌کورد» یک مقام پیشین وزارت دادگستری آمریکا در این باره گفته نگهداری اسناد بسیار محرمانه در انبارهای نامناسب به ویژه در جایی مانند «مارالاگو» به دلیل حضور مهمانان خارجی افرادی که ممکن است با دولت‌ها و عوامل خارجی ارتباط داشته باشند، تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایجاد می‌کند.یک افسر سابق اطلاعاتی آمریکا نیز در این خصوص گفت:« این یک شرایط کابوس وار برای مدیریت دقیق اطلاعات بسیار محرمانه است. این یک کابوس است.»
تهدید جولیانی
از سوی دیگر در پی حمله هفته گذشته مأموران
(اف بی‌آی) به عمارت «دونالد ترامپ» در ایالت فلوریدا، «رودی جولیانی» وکیل ترامپ هشدار داد که اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا پیروز شود، به خانه‌های
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «حمله» می‌کند.بنا بر گزارش وبگاه «اینسایدر»، جولیانی شهردار پیشین نیویورک و یکی از وفاداران قدیمی ترامپ به روزنامه «نیویورک‌پست» در این خصوص توضیح داد که اگر ترامپ مجدداً به عنوان رئیس‌جمهور به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند از اف بی‌آی برای انتقام‌جویی علیه بایدن استفاده کند.وی به این روزنامه گفت: «ورود با توسل به زور به خانه رئیس‌جمهور سابق یک اقدام سیاسی است به ویژه آن که اقدامی بی‌سابقه که قبلاً انجام نگرفته را انجام می‌دهید. ناگهان، شما اولین رئیس‌جمهور آمریکا می‌شوید که روند جمهوری موز را برای پیگرد قانونی سلف خود معرفی کردید»جولیانی ادامه داد: « اگر ترامپ انتخاب شود. اولین کاری که می‌کند، حمله به تمامی خانه‌های بایدن است»
سابقه سیاه ترامپ در لو دادن اسرار محرمانه
یک روزنامه انگلیسی نیز در گزارشی به موارد متعددی از سابقه سیاه ترامپ در افشای اسرار محرمانه این کشور اشاره کرد. به گزارش فارس، پس از آنکه رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اسناد محرمانه اتمی را با خود به عمارت لوکسش در فلوریدا برده بود، روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی به اقدامات بحث‌برانگیز او در قبال اطلاعات محرمانه آمریکا طی سال‌های گذشته پرداخت.
کوبیدن بر طبل جنگ داخلی
خبر دیگر از تشدید تنش‌ها در فضای سیاسی آمریکا این که هواداران مسلح رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پیام‌هایی ویدئویی دولت فعلی را به فساد متهم کرده و خواستار پیوستن به جنگ برای برکنار کردن آن شدند. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، شمار زیادی از هواداران دو آتشه و مسلح ترامپ، ویدئوهایی را در حمایت از او و تهدید علیه مقامات حزب دموکرات در رسانه اجتماعی «تیک‌تاک» بارگذاری کردند.در یکی از این ویدئوها، یکی از هواداران ترامپ، مخالفانش را «دموکرات‌های نازی» خطاب کرده و با نشان دادن کوله پشتی خود می‌گوید: «وقت رفتن است. همگی می‌دانید از چه کاری حرف می‌زنم»یکی دیگر از حامیان ترامپ در ویدئویی با لهجه غلیظ تگزاسی می‌گوید:‌ «در صفحه‌ام گوسفند نمی‌خواهم، به گرگ‌هایی نیاز دارم که در کنار من ایستاده و با این دولت فاسد، پلیس‌های فاسد و هر فرد فاسدی در این کشور مبارزه کند و کشورمان را به افتخار سابقش برگردانیم»یک هوادار دیگر رئیس‌جمهور سابق آمریکا خطاب به فرماندهان نظامی این کشور می‌گوید: «شما شاهد خیانت آشکار علیه کشورتان هستید. ما مردم از شما می‌خواهیم کاری بکنید»در یک ویدئوی دیگر، مرد میانسالی به دموکرات‌ها می‌گوید: «آن‌ها نمی‌توانند قسر در بروند. مبارزه در راه است. قرار نیست بامزه و زیبا باشد. این همان اتفاقی است که وقتی کمونیست‌ها تلاش می‌کنند کشور را بگیرند اتفاق می‌افتد. باید در جواب آنها بجنگیم. »