kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۱
یک مسئول وزارت صمت ادعا کرد:

کاهش تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت ادعا کرد میزان خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان کاهش یافته است.

به گزارش مهر، عبدالله توکلی‌لاهیجانی در نشستی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا ۱۹ مرداد ماه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده است، مدعی شد: میزان خودروهای ناقص در کف پارکینگ‌ها کمتر از ۱۲ هزار دستگاه است.
رئیس ‌سازمان ملی استاندارد هم در نشستی با خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا خودروسازان در ایفای تعهدات خود در خودروهایی که توقف تولید دارند تعلل می‌کنند، ادعا کرد: پنج نوع خودرو شامل تیبا، تیبا 2، سمند، ساینا و 405 اس‌ال‌ایکس دیگر تولید نمی‌شود. البته تعهداتی که خودروسازان از قبل دارند باید انجام شود. هرچند خودروسازان بر اساس تعهدات 15 گانه باید برای این تعهدات اجازه می‌گرفتند و در این رابطه تخطی کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی اسلام‌پناه در واکنش به اظهارات پلیس راهور که اخیرا گفته بود کیفیت خودروهای تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده، اظهار کرد: اگر طبق قانون سازمان ملی استاندارد در این رابطه  مرجعیت دارد، بگذارید به وظایف خود عمل کنیم و اگر هم پلیس راهور مرجعیت دارد برود به وظایفش عمل کند.
وی درخصوص اینکه آیا احتمال توقف تولید تعداد بیشتری از خودروهاست، گفت: هدف کسب ایمنی، استاندارد‌سازی، رضایت مشتری و سلامت است. بر این اساس هر کالایی این موارد را پاس نکند، ممکن است مشمول بررسی، نظارت و کنترل باشد.
اسلام‌پناه از برنامه‌ریزی این سازمان برای تقویت عضویت‌ها در پیمان‌های بین‌المللی و افزایش سهم ایران در تجارت حلال خبر داد و افزود: با وجود شرایط جنگی و مشکلات تامین کالاهای اساسی در جهان، در ایران ذخیره‌‌سازی کالاهای اساسی استاندارد مطلوب است.
کیفیت ذاتی خودروها ارتقا نداشته است
همچنین مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: هر خودرو به طور ذاتی دارای سطح کیفی مشخصی است و حتی اگر به فرض یک خودرو بدون ایراد نیز تحویل مشتری شود، میزان کیفیت آن از سطح مذکور بالاتر نخواهد بود.
سعید تاجیک در مورد ادعای پلیس مبنی بر بهبود نیافتن کیفیت خودروهای داخلی افزود: بر اساس شاخص مذکور این ادعا درست نیست چرا که تعداد ایرادهای خودروهای داخلی در زمان تحویل به مشتریان کمتر شده است اما در صورتی که منظور پلیس از آن است که خودروها همان خودروهای قبلی با سطح کیفی ذاتی مشخص است که ارتقای ماهوی چندانی نداشته، این موضوع دیگری است.
 مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان این که به طور مثال خودروهایی مانند شاهین یا پژو پارس دارای سطح کیفی ذاتی مشخص است، ادامه داد: هدف وزارت صمت و شرکت بازرسی آن است که این خودروها در بهترین حالت بدون هیچ‌گونه ایرادی تحویل مشتریان شود اما نمی‌توان انتظار داشت اتفاق ماهوی چشمگیری در بهبود کیفیت و ایمنی این‌گونه خودروها حاصل شود.
 مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، افزود: اگر منظور پلیس آن است که محصولات تولیدی خودروسازان همان خودروهای مبتنی بر پلت‌فرم‌های قبلی با محدوده کیفی مشخص است، این حرف درستی است اما این که کیفیت این خودروها نسبت به قبل تغییری نکرده، صحیح نیست.