kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۱
یک پژوهشگر:

تولیدات کشاورزی بعد از انقلاب ۴ برابر شده است

قائم ‌مقام موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: در طی ۴۰ سال گذشته علاوه‌بر توسعه زیر بنایی در روستاها، تولیدات کشاورزی نیز بیش از چهار برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «مجتبی پالوج» در بازدید از نمایشگاه همه با هم که به بررسی دستاورهای انقلاب اسلامی ایرانی می‌پردازد، خاطرنشان کرد: در 40 سال گذشته تولید کشاورزی حدود چهار برابر شده و از 25 میلیون تن به 125 تا 130 میلیون تن رسیده است که این به محرومیت‌زدایی و تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند.
او افزود: فلسفه جهاد سازندگی ساخت زیربناها‌هایی مثل برق آب و راه بود که در کنار اینها کارهای فرهنگی و اجتماعی و توسعه کشاورزی هم در مناطق محروم انجام می‌دهد و نتیجه اقدامات این است که امروز می‌بینیم چه تعداد از روستاها دارای آب و برق شده‌اند و چه مقدار راهسازی انجام شده است. 
قائم‌مقام موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: روستاها کانون تولید کشاورزی هستند و باید رویکرد یکپارچه در توسعه کشاورزی و روستایی داشته باشیم و کارکرد روستا را به عنوان قطب تولید محور تعریف کنیم. این مسئله باید مورد پذیرش سیاستمداران قرار بگیرد که از روستا چه توقعی دارند. پالوج با بیان اینکه در روستاها نزدیک  به 20 میلیون نفر انسان زندگی می‌کنند و تولید کشور را شکل می‌دهند افزود: امنیت غذایی حاصل دسترنج کشاورزان و روستاییان است.
افزایش ۵۱ درصدی خرید تضمینی گندم
خودکفایی در تولید محصولات اساسی، هدف محوری دولت سیزدهم است. در همین راستا، پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد که خرید تضمینی گندم از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به میزان خریدِ بازه زمانی مشابه سال گذشته، 51 درصد رشد داشته است و با ادامه روند تحویل این محصول در استان‌های مختلف کشور، پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایانِ فصلِ زراعی سال 1401 افزایش ‌یابد.
این موفقیت در شرایطی حاصل شده است که میزان خرید تضمینی گندم سال 1401، نسبت به سال 1400 در برخی استان‌ها تا چهار برابر افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، استان خوزستان با خرید تضمینی یک میلیون و 358 هزارتن گندم در کشور پیشتاز است و استان‌های گلستان با 757 هزار تن، کردستان با 560 هزار تن، فارس با 483 هزار تن و کرمانشاه با 466 هزار تن‌، چهار استان دیگر پیشگام خرید این محصول در کشور هستند.
بر پایه این گزارش، پنج استان دیگری که بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را در کشور داشته‌اند، به ترتیب آذربایجان غربی با 369 هزار تن، خراسان رضوی با 343 هزار تن، همدان با 309 هزار تن، لرستان با 261 هزار تن و اردبیل با 217 هزار تن هستند.
گفتنی است‎‎؛‌ تاکنون شش میلیون و 770 هزار تن گندم در قالب خرید تضمینی از گندمکاران خریداری شده است؛ در صورتی که سال گذشته تا این تاریخ، چهار میلیون و 486 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود.