kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۳۸۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۱
رئیس ‌سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران:

صدور شناسنامه فنی و ملکی کشور الزامی است

 

رئیس‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: صدور شناسنامه فنی ملکی الزام‌آور است چرا که سندی است که در قالب آن تمام مشخصات سازه‌ای و اجرایی مشخص می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رامین کرمی درباره الزام صدور شناسنامه فنی برای املاک و ساختمان‌ها تصریح کرد: قانون مجری ذی‌صلاح در اکثر پروژه‌های ساختمانی اجرایی شده است و در چند ماه گذشته، نظام مهندسی تهران نسبت به یکپارچه‌سازی سامانه‌های شهر تهران و شهرستان‌ها اقدام کرد و الزام‌آور بودن قانون مجری ذی‌صلاح را هم از رؤسای دفاتر نظام مهندسی و هم از شهرداری‌ها و استانداری خواستار شده‌ایم و تمام تلاش ما بر نهادینه کردن این قانون مهم است.
او افزود: با رای دیوان عدالت بدعت‌گذاری نادرستی در امر اجرای قانون مجری ذی‌صلاح با صورت گرفت و امیدواریم که با پیگیری‌هایی که از سوی شورای مرکزی نظام مهندسی و سازمان نظام مهندسی تهران در حال انجام است، رای دیوان عدالت در امر مجری ذی‌صلاح شکسته شود و این موضوع اجرایی شود.
رئیس‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: صدور شناسنامه فنی ملکی الزام‌آور است چرا که سندی است که در قالب آن تمام مشخصات فنی، سازه، معماری، تاسیسات و عوامل اجرایی، مشخص می‌شود. در همه جای دنیا املاک در زمان خرید و فروش بر اساس جزئیات شناسنامه فنی ملکی ارزش‌گذاری می‌شود.
کرمی تصریح کرد: شناسنامه فنی هویت ملک است و با وجود اینکه دیوان اخذ حق‌الزحمه بابت صدور شناسنامه ملکی را لغو کرده است اما در این دوره صدور شناسنامه فنی تا جایی که در توان سازمان باشد اجرایی خواهد شد و امیدواریم هویت ساختمان را زنده کنیم و سرمایه ملی را به راحتی از دست ندهیم.
صدور آزمایشی شناسنامه فنی املاک در 12 شهر
یادآور می‌شود، در اواخر خردادماه سال جاری، نایب‌ رئیس ‌سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفته بود: صدور شناسنامه فنی و مهندسی ساختمان در ۱۲ شهر به صورت آزمایشی آغاز می‌شود.
احمدی تصریح کرده بود ساختمان‌سازی در ایران در دست کسانی است که بحث‌های فنی را فراموش کرده‌اند ولی باید تلاش کنیم که به نقطه ایده‌آل حوزه ساخت‌و‌ساز برسیم. حضور مجری و مهندس صاحب صلاحيت در ساختمان‌های بالای هزار متر در تهران الزامی می‌شود.
به گفته نائب رئیس ‌نظام مهندسی ساختمان به زودی در ساختمان بالای یک‌هزار متر در استان تهران شاهد حضور مهندس و مجری صاحب صلاحيت خواهیم بود. پیش از این در برخی از پروژه‌ها در شهر تهران شاهد آن بودیم که از مجری صاحب صلاحيت استفاده نمی‌شد که با اجرای این قانون، برطرف خواهد شد.
احمدی تاکید کرده بود که شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی استان صادر می‌شود چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهر‌سازی باید در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید شود
گفتنی است، کم‌کاری در اجرای قوانین نظام مهندسی موجب اتفاقاتی چون متروپل شد. به همین دلیل از سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها خواسته شده که با همت قوی و تجهیز شدن به دانش روز وارد بحث مجری ذیصلاح، بیمه تضمین کیفیت و شناسنامه فنی ملکی شوند که گام بسیار اساسی در صنعت ساختمان است و موتور توسعه هر کشوری محسوب می‌گردد.
ضرورت صدور شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌ها، یک نیاز مبرم است و این حق شهروندان است که اطلاعات کاملی درباره موارد فنی و جزئیات اجرایی ملکی که خریداری می‌کنند، داشته باشند به طور کلی گران‌بهاترین سرمایه هر فرد ساختمانی است که در آن سکونت دارد. چرا که ارزش مادی بسیار بالایی هم دارد.