kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵

آمریکا نمی‌خواهد امتیازات مدنظر در برجام را به ایران بدهد(خبر ویژه)

«به هم خوردن دوباره برجام، دیگر برای ایران شوک‌آور نیست و امروز ملت و نخبگان به این نتیجه رسیده‌اند که برجام توافقی نیست که روی آن بشود حساب کرد.»


این تحلیل را دیاکو حسینی، از مدیران سابق مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری (در دولت روحانی) عنوان کرده و به روزنامه آرمان گفته است: دولت آمریکا نیز به نظر نمی‌رسد که آماده نرمش باشد تا امتیازات مطلوب ایران را بپذیرد و ارائه دهد. این وضعیت سبب شده تا این نتیجه حاصل شود‌، توافق سخت به دست می‌آید. در عین حال ایران و آمریکا حاضر نیستند تا شکست مذاکرات را اعلام کنند. ممکن است یکی از دلایل این اتفاق این باشد که حداقل طرف ایرانی شرایط را برای توافق مهیا نمی‌بیند زیرا طرف آمریکایی با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای کنگره‌، نمی‌تواند به ایران امتیازی بیش از این بدهد.
وی می‌افزاید: برخی بر این باور هستند که اگر آمریکا بار دیگر از برجام خارج شود‌، یک شوک اقتصادی بزرگ به ایران وارد می‌شود که این باور به حقیقت نزدیک نیست زیرا در زمان ترامپ تصور این امر سخت بود و کسی انتظار بر هم خوردن توافق را نداشت اما امروز این آمادگی به وجود آمده است و گزینه‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین علت دیگر با برهم خوردن برجام‌، شوک اقتصادی آن دوران تکرار نمی‌شود. این بار اگر آمریکا از برجام خارج شود شرایط کاملا متفاوت است زیرا ایران توان انجام اقدام متقابل دارد به واسطه پیشرفت‌هایی که در برنامه هسته‌ای خود داشته است. به همین علت می‌توان از ضمانت برجام بهتر استفاده کرد. امروز دولت‌، ملت و نخبگان به این نتیجه رسیده‌اند که برجام دیگر توافقی محکم نیست و نمی‌توان روی آن حساب زیادی باز کرد و به همین علت دیگر اتفاقات گذشته تکرار نخواهد شد. ایران این بار دیگر غافلگیر نمی‌شود و دیگر شوک اقتصادی به ایران تحمیل نمی‌شود و به همین علت نباید خیلی نگران تحمیل شوک اقتصادی بود. پذیرش این موضوع کمک می‌کند تا ایران با خیال راحت‌تری به توافق بازگردد و از منافع اقتصادی آن طی دو سال و نیم آینده بهره‌مند شود تا اگر حتی دولت دیگری در آمریکا بر سرکار آمد‌، حداقل تا میزانی خود را از نظر اقتصادی تقویت کرده باشد. باید امروز از مواهب حداقلی برجام استفاده کرد تا پول‌های بلوکه شده به کشور بازگردد و بتوان فروش نفت را به شکل بهتری از سر گرفت. ایران باید این هوشمندی را داشته باشد و پس از احیای برجام‌، آمادگی در جامعه ایجاد شود تا دیگر به کشور شوک وارد نشود.
نکته اخیر در سخنان آقای حسینی در حالی است که هیچ چشم‌انداز تضمین شده‌ای مبنی بر اینکه دولت بایدن در صورت توافق احتمالی، حتی در همان 3 تا 6 ماه اول، مجدداً آن را زیر پا نگذارد، وجود ندارد. به عبارت دیگر، اکنون حرف از 2/5 سال توافق نیست بلکه آمریکا به شهادت تجربه برجام، - اگر تضمین معتبری ارائه نکرد و تحریم‌ها را لغو نکرده باشد، همان چند ماه اول توافق را نقض می‌کند. سخنان دیاکو حسینی هم ناظر بر این است که آمریکا آماده است پس از توافق، دوباره زیر آن بزند.