kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۴

حکمرانی خوب اقتصادی یعنی همین رکوردهای منفی که جابه‌جا کردید؟!(خبر ویژه)

رئيس بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید در حالی این روزها آدرس حکمرانی خوب اقتصادی را می‌دهد که دوره مدیریت وی، رکورددار آمارهای منفی اقتصادی بوده است.

روزنامه دنیای اقتصاد ضمن انتشار اظهارات عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با نشریه تجارت‌نیوز (تحت عنوان، آدرس حکمرانی خوب اقتصادی)، از قول وی نوشت: «حکمرانی نامناسب‌، اقتصادی عامل اصلی مشکلات چند دهه گذشته بوده است که مشخصه آن عدم تکیه بر دانش و یافته‌های علم اقتصاد برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است. البته همواره تاکید داشته‌ام که در تداوم شرایط تحریمی که به عنوان موتور اصلی رشد نقدینگی و تداوم تورم و محدود‌سازی سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی عمل می‌کند‌، ذی‌نفعان تحریم برای بهره‌مندی از تـداوم هزینه‌های مبادلاتی تحريــم‌، نقـش فعالی دارنـد عـلاوه بر این ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجزای دولت و بین دولت و مجلس دیده می‌شود.»
وی همچنین گفته است: «آنچه اهمیت دارد‌، اصلاح مادی است که در حدود شش دهه گذشته برقرار بوده است. کوچک کردن بدنه متورم دولت‌، قطع وابستگی دولت به درآمدهای بی‌ثبات نفتی و باز کردن راه برای حضور تولیدات بخش خصوصی در عرصه رقابت بین‌المللی‌، کارهایی است که باید انجام دهیــم وگرنه از قطار پیشرفت فاصله خواهیم گرفت».
رئیس ‌کل سابق بانک مرکزی در مواجهه با این سؤال که چرا سیاست‌گذار در ایــران موفق نمی‌شـود تورم را کنترل کند، پاسخ داد: «قبلا هم گفته‌ام تورم شاید پلیدترین کلمه در اقتصاد باشد که بلای جان اقتصاد کشور ما در حدود نیم قرن گذشـته است. متاسفانه این‌گونه تورم‌، مانند خـوره‌، نه تنهـا کارکرد عادی اقتصاد را به هم می‌ریزد‌، بلکه هم‌زمان اخلاق‌، انسانیت‌، درستکاری و پاکدستی را هم نابود می‌کند. تورم می‌تواند هم از ناحیه کمبـود عرضه و هم از طرف مازاد تقاضا ایجاد شـود‌، در طرح عرضه‌، افزایش قیمت نهاده‌ها‌، محدودیت واردات‌، تحریم‌، جنـگ‌، خشکسالی و بلایای طبیعی از مهم‌ترین عوامل هستند. در طـرف تقاضا‌، مهم‌ترین عامل مازاد تقاضای دولت است. البته افزایش دستمزدها و قیمت برخی از دارایی‌ها و مانند آن نیز موثر هستند. ولی هیچ‌کدام از آنها به ‌اندازه تقاضای دولت در روند بلندمدت تورم تاثیرگذار نیستند.»
اظهارات آقای همتی در حالی است که عملکرد دولت مدعی تدبیر و دوره مدیریتی وی در این دولت، از لحاظ آمار و ارقام اقتصادی، یکی از ناموفق‌ترین دوره‌ها بوده است.
در همین زمینه روزنامه ایران در گزارشی می‌نویسد: نرخ ارز در دوره مدیریت دولت سیزدهم به طور متوسط هر ماه 1/6 درصد افزایش یافته است‌، در حالی که در دوره همتی در دولت دوازدهم نرخ ارز ماهانه 5/2 درصد گران شـده بود.
با ورود همتی به ساختمان شیشه‌ای میرداماد‌، بسیاری امید داشتند که بازار ارز به پایان نوسان خود رسیده و رئیس‌جدید بانک مرکزی به‌زودی افسار نرخ ارز را خواهد کشید. امیدها به همتی بـرای حفظ ارزش پول ملی اما تنها چند روز بیشتر دوام نداشت. روند صعودی نرخ ارز با آغاز به کار همتی ادامه یافت تا جایی که نرخ ارز تنهـا حـدود یک ماه پس از آغاز به کار همتی و در میانه همان سال به بیش از ۱۵ هزار تومان هم رسید.
هرچند در مقطعی نرخ ارز به کمتر از ۱۵ هزار تومان هم فروکش کرد اما رشد قیمت دوباره اوج گرفت تا در نیمه سال ۹۹ قیمت هر دلار به حدود ۳۲ هزار تومان هم افزایش یافت. یادآور می‌شود دولت روحانی با شکستن رکورد تورم در محدوده 60 درصد به پایان رسید و در حوزه نقدینگی نیز رکورد 8 برابر شدن حجم نقدینگی را بر جای گذاشته بود.