kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت:

کسانی که دلسوز ایران و اسلامند قدردان مجاهدت‌های مدافعان حرم هستند

رئیس‌جمهور با گرامیداشت یاد سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی گفت: شهدای مدافع حرم علاوه‌بر پاسداری از حریم اهل بیت‌(ع)، از امنیت و اقتدار کشور نیز دفاع کردند و همه کسانی که دلسوز ایران و اسلامند، قدردان این مجاهدت‌ها هستند.


آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در جلسه روز چهارشنبه هیئت‌ دولت، قرار گرفتن موفقیت‌آمیز ماهواره «خیام» در مدار، دریافت پیام، کنترل و مدیریت داده به دست متخصصان ایرانی را افتخار‌آمیز و اقتدار‌آفرین توصیف و از همه متخصصان هوافضا و سازمان فضایی قدردانی کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت دانش هوا-فضا به عنوان پیشران برای کمک به توسعه کشور در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم بنا دارد عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه را جبران کند و در آینده شاهد رونمایی از دستاوردهای جدیدی در این زمینه خواهیم بود که کمک شایانی به محیط زیست، اکتشافات معدنی، مدیریت مخاطرات طبیعی و پایش مرزها می‌کند.
دکتر رئیسی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و قدردانی از تلاش‌های آنان برای آگاهی بخشی به جامعه، بر اهمیت جهاد تبیین تاکید کرد و از همکاران دولت خواست در تعاملی سازنده و صمیمانه با اصحاب رسانه، اقدامات دولت در همه بخش‌ها را به مردم گزارش دهند و اجازه ندهند هیچ گره ذهنی در افکار عمومی باقی بماند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت مردمی از همان روز اول استقرار، تمام تلاش خود را برای حل مشکلات به کار گرفته و لازم است این تلاش‌ها هنرمندانه به اطلاع مردم برسد، ضمن آنکه اگر وعده یا کاری هم بر زمین مانده، باید دلایل آن برای مردم تبیین شود.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری هجدهم مرداد به نام شهدای مدافع حرم در تقویم رسمی کشور، یاد و خاطره این شهدا را گرامی داشت و تصریح کرد: شهدای مدافع حرم، پاسداران حریم اسلام هستند که در مظلومیت، جانانه از ارزش‌ها دفاع کردند و به شهادت رسیدند.
رئیس‌جمهور با گرامیداشت یاد سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی گفت: شهدای مدافع حرم علاوه‌بر پاسداری از حریم اهل بیت‌(ع)، از امنیت و اقتدار کشور نیز دفاع کردند و همه کسانی که دلسوز ایران و اسلام‌اند، قدردان این مجاهدت‌ها هستند.
بررسی آخرین وضع بازار سرمایه
در جلسه ستاد اقتصادی دولت
همچنین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد و در این جلسه گزارشی از آخرین وضع بازار سرمایه، تحولات این بازار و نوسانات آن ارائه و دلایل این روندها تشریح شد.
در ادامه جلسه همچنین نتایج مصوبات پیشین ستاد درخصوص بازار سرمایه و اقدامات دستگاه‌های اجرایی در این زمینه در قالب گزارشی مطرح شد و مورد آسیب‌شناسی قرار گرفت.
رئیس‌جمهور پس از استماع گزارش‌های دستگاه‌های مسئول، بر لزوم حفظ ثبات بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه بازار سرمایه باید به گونه‌ای عمل کنند که این بازار برای فعالان آن پیش‌بینی‌پذیر و باثبات باشد.
رئیسی همچنین از اهتمام جدی دولت برای حفاظت از منافع مردم و سهامداران در بازار سرمایه خبر داد و با تاکید بر ضرورت شفافیت و ثبات مقررات در این بازار افزود: برای تحقق پیش‌بینی‌پذیری بازار سرمایه لازم است مقررات این بازار کاملا شفاف باشد و در عین حال از تغییرات مکرر در مقررات به طور جدی پرهیز شود. در ادامه این جلسه علاوه‌بر تاکید مجدد بر اجرای مصوبات پیشین ستاد اقتصادی دولت درخصوص بازار سرمایه، راهکارهای دیگری درخصوص بهبود روند و ثبات‌بخشی به این بازار مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.
سیاست قطعی دولت، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری مراسم اربعین است
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با جمعی از فعالین راهپیمایی اربعین در تشریح ویژگی‌های مراسم عظیم اربعین حسینی، گفت: راهپیمایی اربعین نمادی برای بقای عاشورا و یکی از جلوه‌های جبهه بین‌المللی مقاومت است.
وی با تشریح نقش دولت برای تسهیل حضور مردم در مراسم اربعین، تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، در تمامی ارتباطات و دیدارها با مسئولین عراقی، مسائل اربعین را با محوریت حل مشکلات زائرین حسینی پیگیری کرده‌ایم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه انجام وظایف دستگاه‌‌های اجرایی در تسهیل سفر زائران اربعین هیچ منافاتی با مردمی بودن این مناسبت ندارد، اظهار داشت: نقش دستگاه‌های دولتی در مراسم اربعین پشتیبانی و تسهیل‌گری است و از آن‌جایی‌که موکب‌ها را خود مردم برپا می‌کنند، دستگاه‌های متولی باید وظایف حمایتی خود را انجام دهند.
رئیس‌جمهور با اشاره به نقش بی‌بدیل مردم در خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی در زمینه‌‌های مختلف، از پیشنهاد تشکیل ستاد مردمی اربعین که توسط برخی از شرکت‌کنندگان در این جلسه مطرح شد، استقبال کرد و گفت: سیاست قطعی دولت، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری مراسم اربعین است و از شکل‌گیری ستاد مردمی اربعین حمایت می‌کنیم و آن را به رسمیت می‌شناسیم.
رئیسی تاکید کرد: کلیه استانداران و مسئولین دولتی موظف به حمایت و میدان دادن به ستادهای مردمی اربعین هستند.
رئیس‌جمهور با تقدیر از مردم برای مدیریت زمان حضورشان در کشور عراق، تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌ها در ایام اربعین متناسب و دقیق باشد تا خدای ناکرده شاهد اتفاق‌های ناگوار همانند ازدحام و سرگردانی زائرین نباشیم.
آیت‌الله رئیسی در مورد تردد زائرین غیر ایرانی از کشورمان، تصریح کرد: مرزها باید آماده خدمت‌رسانی و تسهیل تردد زائرین غیر ایرانی و تکریم آنها به عنوان زائرین امام حسین‌(ع) و میهمانان ما باشد.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور ۱۰ نفر از حاضرین به نمایندگی از فعالین مردمی اربعین حسینی نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مسائلی همچون تسهیل عبور زائرین افغانستانی و پاکستانی از ایران برای تشرف به عتبات عالیات، رفع مشکلات حمل‌و‌نقل جاده‌ای و هوایی در مسیرهای ایران و عراق، جلوگیری از ازدحام جمعیت پشت مرزها، تدبیر برای پیشگیری از گرمازدگی زائرین و حضور خبرنگاران فعال در حوزه اربعین مطرح کردند.