kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
وزیر نفت:

مشکلی در صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نداریم

 
 
 
وزیر نفت گفت: در صادرات و فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی مشکلی نداریم و در حال انجام است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، جواد اوجی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره ساخت دو پترو پالایشگاه اظهار کرد: این پترو پالایشگاه‌ها با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه یکی به نام شهید سلیمانی در کنار پالایشگاه خلیج‌فارس و دیگری در منطقه جاسک است.
وی افزود: با اجرای این پروژه‌ها براساس برآوردی که کردیم در دوره ساخت و احداث این پتروپالایشگاه‌ها بالغ بر چهار هزار نفر مشغول به کار می‌شوند. این نیت و قصد در دولت سیزدهم وجود دارد و به سمتی می‌رویم که از خام‌فروشی جلوگیری کرده و با تبدیل نفت خام به ارزش افزوده خوراک برای صنایع پتروشیمی فراهم شود.
وزیر نفت ادامه داد: به عنوان مثال برای پتروپالایشگاه «قاسم سلیمانی» نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار و پالایشگاه جاسک هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته و این اقدامات با استفاده از ظرفیت و توان هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی در کشور و همچنین مشارکت دادن بانک‌ها انجام می‌شود.
اوجی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین حسن این کار این است که بنا داریم بخشی از سهام این پتروپالایشگاهی‌ها را در بازار بورس انرژی عرضه کنیم که مشارکت مردمی را هم به همراه دارد. همچنین موجب جمع کردن نقدینگی در سطح جامعه شده و به سمت عرضه تولید می‌رویم و از تورم و نقدینگی بالا جلوگیری می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر خوراک برای صنایع پایین‌دست پتروشیمی انجام می‌شود. در حقیقت با احداث این پتروپالایشگاهی‌ها از خام‌فروشی جلوگیری می‌کنیم و تبدیل نفت خام به ارزش افزوده که همیشه دغدغه رهبری و تأکید ایشان و همچنین دولت سیزدهم است در دستور کار قرار دارد. این پترو پالایشگاه‌ها در کنار تولید نفت خام و گاز، تولید خوراک برای منطقه پایین‌دست پتروشیمی‌ها هم فراهم می‌کنند که از خام‌فروشی جلوگیری و نفت خام به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.
وزیر نفت تصریح کرد: مستحضر هستید که فرآورده‌های نفتی تحریم‌ناپذیر است و امروز شاهدیم که در صادرات و فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌ها مشکلی نداریم و در حال انجام است. از طرفی اشتغال‌زایی بالایی هم وجود دارد. 
اوجی درباره تولید بنزین با توجه به مصرف جامعه گفت: در تلاش هستیم مصرف را مدیریت کنیم و امیدواریم مردم هم کمک کنند. همچنین در مورد غیریارانه‌ای کردن گاز پرمصرف‌ها، فعلا برنامه‌ای نداریم.
توسعه صنایع پایین‌دستی با پالایشگاه‌‌سازی
همچنین به گزارش وزارت نفت، «هادی بیگی‌نژاد»؛ عضو کمیسیون انرژی گفت: پالایشگاه‌‌سازی سبب توسعه صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات پتروشیمی می‌شود و به تقویت منابع ارزی کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ساخت پروژه‌های نفت و گاز به‌ویژه پتروپالایشگاه‌ها سودآور بوده و برگشت سرمایه خوبی دارد، ادامه ‌داد: احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، جلوگیری از فروش نفت خام، تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش، ایجاد ارزش اقتصادی برای کشور، اشتغال، بی‌اثر کردن تحریم‌ها، افزایش درآمد ارزی، رسیدن به تنوع مشتری و غیره را در پی خواهد داشت.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح ‌کرد: راه‌اندازی و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها افزون بر مزیت‌هایی که دارد، سبب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش نیز می‌شود. ضمن اینکه هدایت نقدینگی به سمت تولید، بالا رفتن ارزش پول ملی و اشتغال‌زایی، بدون شک با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصاد ملی محقق می‌شود.
گفتنی است، تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی ساخت پترو پالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین روز دوشنبه (دهم مردادماه) در حضور رئیس‌جمهوری امضا شد.