kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۹۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
فرجام بازی آمریکا با آتش در شرق آسیا

تایوان: از هوا و دریا توسط چین محاصره شده‌ایم

علی‌رغم همه هشدارهای چین، «نانسی پلوسی» وارد جزیره تایوان شد و نتیجه این اقدام تحریک‌آمیز این شد که تایوان از شش جهت در محاصره چین است؛ تایپه می‌گوید از هوا و دریا محاصره شده‌اند.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
مجادلات بر سر سفر نانسی پلوسی رئیس‌دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان از چند هفته پیش زمانی که احتمال این سفر مطرح شد بالا گرفت. پکن از همان آغاز در سطوح مختلف از ارتش تا وزارت خارجه هشدارهای جدی و حتی پیام‌های تهدیدآمیزی را به واشنگتن ‌فرستاد تا پلوسی را از این سفر منصرف کند و شاید یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین این هشدارها از رئیس‌جمهور چین خطاب به همتای آمریکایی خود بود: «کسی که با آتش بازی کند خواهد سوخت.»
به هر روی پلوسی تمام هشدارها که حتی از طرف دولت آمریکا نیز مطرح شده بود، نایده گرفت و سه‌شنبه وارد خاک تایوان شد. پکن تایوان را بخشی از «چین واحد» می‌داند، اما مقامات تایپه سودای استقلال کامل از چین را در سر دارند، از این رو این سفر یک پیام جدی در حمایت از استقلال‌طلبان تایپه است، چیزی که مسلماً خون حزب حاکم کمونیست چین را به جوش می‌آورد.
نتیجه این اقدام تحریک‌آمیز این شد که ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) که قطعاً زیر بار تحرکات جدایی‌طلبانه نمی‌رود از آغاز برگزاری رزمایش‌هایی در اطراف جزیره تایوان خبر داد که طی آن از مهمات واقعی استفاده می‌شود. این مانورها در شش منطقه مختلف که از همه جهات، جزیره تایوان را احاطه می‌کنند، برگزار شد. وزارت دفاع تایوان نیز روز چهارشنبه ارتش چین را به نقض حریم آبی و محاصره این جزیره در هوا و دریا متهم کرد و از محاصره کامل تایوان خبر داد.
خروجی که آغاز یک بحران است
رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا که شامگاه سه‌شنبه وارد تایوان شده بود، بعد از دیدار با مقامات این جزیره، تقریباً ظهر چهارشنبه تایوان را به مقصد کره جنوبی ترک کرد اما به نظر می‌رسد پایان این سفر، نقطه شروعی برای تشدید تنش‌ها میان پکن و واشنگتن و نیز آشفته‌تر شدن روابط پکن و تایپه باشد.
پلوسی ۸۲ ساله با توقفی حدود نیم ساعته پای پله‌های هواپیما در فرودگاه تایپه، قبل از سوار شدن به هواپیما و با هدف جلب حداکثر توجه مقامات و مردم تایوان و اثرگذاری حداکثری این سفر، با وجود هوای گرم و کفش‌های پاشنه بلندی که راه رفتن با آن چندان برایش آسان نبود، زمان نسبتا زیادی را برای گرفتن چندین عکس یادگاری رسمی و غیر رسمی با مقامات و مسئولان بدرقه‌کننده، کارکنان فرودگاه و خدمه هواپیما صرف کرد. او در کنفرانس مطبوعاتی پایانی خود در تایپه مدعی شد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا متعهد به حفظ امنیت تایوان و حق دفاع این جزیره از خود هستند. روشن است که این کوشش‌ها با واکنش‌های نامعلوم چین مواجه خواهد شد.«ژی فنگ» معاون وزارت امور خارجه چین سه‌شنبه شب به وقت تهران، «نیکلاس برنز» سفیر آمریکا در چین را احضار کرد تا مراتب اعتراض شدید چین نسبت به سفر رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را اعلام کند. معاون وزارت امور خارجه چین همچنین هشدار داده که آمریکا باید اشتباهات خود را بپردازد. این البته بدیهی‌ترین اقدام در مقابل عمل تحریک‌آمیز آمریکاست و تبعات نامعلومی را می‌توان انتظار داشت.  
پکن همچنین اعلام کرد که وزیر امور خارجه این کشور هیچ برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش در پنجاه و پنجمین نشست وزرای خارجه آسه‌آن و نشست‌های مرتبط با آن در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج ندارد. به گزارش ایسنا، پکن همچنین گفت که آمریکا بهای تضعیف حاکمیت و منافع امنیتی چین را می‌پردازد. وزیر امور خارجه چین، ضمن محکوم کردن آمریکا به نقض حاکمیت کشورش گفت، هر کسی که به چین اهانت کند مجازات خواهد شد.
ایران و روسیه محکوم کردند
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان، بار دیگر بر حمایت از سیاست چین واحد تاکید و رفتار تنش‌زای مقامات آمریکا و مداخله در امور داخلی چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور را محکوم کرد. سفیر چین در تهران از موضع ایران در محکومیت اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و مداخلات این کشور در امور داخلی چین قدردانی کرد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با «افسارگسیخته» توصیف کردن اقدام رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا در سفر به تایوان، گفت واشنگتن با این کار می‌خواهد توجهات را از مشکلات داخلی خود منحرف کند.
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به افزایش تنش و تهدیدات چین و آمریکا علیه یکدیگر درپی سفر رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان واکنش نشان داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا خواستار این شد که مناقشات میان چین آمریکا پس از سفر پلوسی به تایوان از طریق گفت‌وگو و از طریق کانال‌های ارتباطی حل شوند تا از اشتباهات محاسباتی پرهیز شود.
اعتراضات گسترده علیه سفر پلوسی
از سان‌فرانسیسکو در آمریکا تا هنگ‌کنگ و تایوان، اعتراضات گسترده‌ای علیه سفر رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام گرفته است. همزمان با ورود پلوسی به تایوان، شمار زیادی از معترضان به این سفر، دست به تجمع زدند. فعالان مخالف جنگ و رهبران جوامع چینی ساکن آمریکا در شهر سان‌فرانسیسکو، زادگاه نانسی پلوسی، دست به تجمع اعتراضی زدند. «راشا تودی» نیز ویدئویی منتشر کرد از تجمع اعتراضی شهروندان هنگ‌کنگی علیه سفر پلوسی به تایوان.
ترامپ: این دیوانه چرا به تایوان رفت!
سفر تحریک‌آمیز نانسی پلوسی به تایوان علاوه‌بر محکومیت‌های گسترده‌ای که از سوی چین و متحدان این کشور دریافت کرد، با واکنش تند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز همراه شد. ترامپ بامداد روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی خود «تروث»، نوشت: «چرا این نانسی پلوسیِ دیوانه به تایوان رفته است. همیشه دردسرساز است. هیچ‌کدام از کارهای او درست انجام نمی‌شود (دو استیضاح شکست خورده، از دست دادن مجلس نمایندگان و غیره). حالا ببینید!»