kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵

 اظهارات ضد و نقیض درباره سفر پلوسی به تایوان ارتش چین بار دیگر به آمریکا هشدار داد

 
 
 از یک سو دفتر «نانسی پلوسی» تایوان را در فهرست کشورهای مقصد او در سفر اخیرش قرار نداده و از سوی دیگر رسانه‌ تایوانی مدعی شده، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا احتمالاً امشب وارد تایوان خواهد شد. در میان این اخبار ضد و نقیض ارتش چین بار دیگر هشدار داد که قاطعانه از یکپارچگی و تمامیت ارضی دفاع خواهد کرد.
صحبت‌ها و مجادلات بر سر سفر نانسی پلوسی رئیس‌دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان از چند هفته پیش زمانی که احتمال این سفر مطرح شد بالا گرفته است. پکن از همان آغاز در سطوح مختلف از ارتش تا وزارت خارجه هشدارهای جدی و حتی پیام‌های تهدیدآمیزی را به واشنگتن می‌فرستد تا پلوسی را از این سفر منصرف کند. آخرین خبرها حاکی از آن است که این هشدارها و تهدیدات گویا به ثمر نشسته است. دفتر رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا با صدور یک بیانیه درباره سفر دوره‌ای خود به تعدادی از کشورهای آسیایی توضیحاتی ارائه داد؛ توضیحاتی که در آن اشاره‌ای درباره سفر احتمالی این مقام ارشد کنگره به تایوان نشده بود و نام این جزیره در فهرست مقصدهای پلوسی در این سفر نبود.
اما حالا رسانه‌ تایوانی تی‌وی‌بی‌اس مدعی شده است، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا احتمالاً سه‌شنبه شب وارد تایوان خواهد شد و روز بعد با رئیس‌جمهور «تسای اینگ ون» دیدار خواهد کرد. به گزارش ایسنا، دفتر ریاست جمهوری تایوان و وزارت امور خارجه آن از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند. این در حالی است که رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا تور آسیایی چهار کشوری خود را از دوشنبه در سنگاپور آغاز کرد. سه کشور دیگر مالزی، کره جنوبی و ژاپن هستند.
در این بحبوحه سخنگوی نیروی هوایی چین با اشاره به تایوان و همزمان با افزایش تنش‌ها بر سر این جزیره گفت، چین قاطعانه از یکپارچگی و تمامیت ارضی دفاع خواهد کرد. سخنگوی نیروی هوایی چین همچنین در یک نمایش هوایی گفت، نیروی هوایی چین چندین مدل مختلف از جنگنده‌هایی را در اختیار دارد که می‌توانند بر فراز جزیره پرواز کنند. وی افزود: «نیروی هوایی چین اراده محکم، اعتماد کامل و توانایی کافی برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را دارد.»