kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
آمارها نشان داد

افزایش ۸۳ درصدی اجاره‌بهای مسکن در تهران طی ۲ سال اخیر

 
 
در دو سال اخیر اجاره‌بهای مسکن در تهران ۸۳ و سه دهم درصد افزایش یافته حال آنکه می‌بایست حداکثر ۴۵ درصد رشد می‌کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی در آخرین گزارش وضعیت بازار مسکن در تیر ماه امسال از افزایش ۴۷ و چهار دهم درصدی اجاره مسکن در شهر تهران نسبت به تیر ماه سال گذشته و ۵۲ و سه دهم درصدی در همه مناطق شهری خبر داده است.
رشد ماهانه اجاره مسکن در تیر ۱۴۰۱ نسبت به خرداد امسال نیز چه در شهر تهران و چه در همه مناطق شهری چهار و نیم درصد بوده است.
این در حالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا در خرداد ۱۳۹۹ حداکثر سقف مجاز افزایش اجاره‌بهای مسکن را ۲۰ درصد اعلام کرده بود. ستاد ملی مقابله با کرونا در تیر ماه ۱۴۰۰ نیز با افزایش حداکثر ۲۵ درصدی اجاره‌بهای مسکن در تهران، ۲۰ درصدی در کلانشهرها و ۱۵ درصدی در سایر مناطق شهری نسبت به رقم اجاره همان واحد مسکونی در ماه مشابه سال قبل از آن موافقت کرد. برای سومین سال متوالی نیز در دولت سیزدهم مجدداً سیاست تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید که نرخ آن برای تهران حداکثر ۲۵ درصد بود.
بنابراین در تیر ماه امسال می‌بایست حداکثر اجاره مسکن نسبت به تیر ۱۳۹۹ به رقم ۴۵ درصد در تهران می‌رسید. حال آنکه بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی در تیر ۱۴۰۱ نسبت به تیر ۱۳۹۹ میزان افزایش اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران اجاره مسکن ۳۴ و 9 دهم درصد در تهران و ۳۸ و هفت دهم درصد در کل مناطق شهری افزایش یافته است.
به عبارت دیگر در دو سال اخیر اجاره‌بهای مسکن در تهران ۸۳.۳ درصد افزایش یافته حال آنکه می‌بایست حداکثر ۴۵ درصد رشد می‌کرد که نشان‌دهنده افزایش ۳۷ و سه دهم درصدی اجاره مسکن بیش از سقف تعیین شده از سوی نهادهای سیاست‌گذار بخش مسکن بوده است.
رشد ۲۱۸ درصدی
خرید خانه‌های بالای ۲۰ سال
بررسی جدیدترین گزارش تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد طی تیرماه امسال در مناطق 22گانه تهران 10 هزار و 294 واحد مسکونی در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شده که نسبت به تیرماه سال گذشته 103 درصد افزایش یافته است. این میزان معاملات مسکن نسبت به خرداد 1401 حدود 26 درصد کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند انتظارات کاهش قیمت به واسطه تاثیر برخی رویدادهای احتمالی باشد. در بخش توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده براساس شاخص «تفکیک عمر بنا» نیز به دلیل تورم‌های پیاپی سال‌های گذشته تقاضا به سمت و سوی واحدهای با عمر ساخت بالای 20 سال بوده است. بر این اساس در ماه مورد اشاره با آن‌که واحدهای با عمر تا 5 سال با 30 و یک دهم درصد بیشترین سهم را در سبد معاملات مسکن مردم داشته است، ‌اما واحدهای با عمر بالای 20 سال نیز رشد 218 و چهار دهم درصدی را ثبت کرده است.
در ماه گذشته دو هزار و 114 فقره از معاملات مسکن شهر تهران برای واحدهای با عمر بیش از 20 سال بود. تیرماه سال گذشته سهم این نوع ساختمان‌ها در معاملات 664 فقره بوده است.
جابه‌جایی ۱۰ تا ۱۵ درصد مستأجران
رستم قاسمی وزیر راه و شهر‌سازی هفته گذشته در برنامه زنده تلویزیونی درخصوص سیاست‌های اجاره‌بهای مسکن اظهار کرد: قیمت‌گذاری برای بخش خصوصی و مردم در بسیاری از کشورهای دنیا که دچار بحران می‌شوند وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: با مصوبه شورای عالی سران قوا تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم جابه‌جا شدند و بخش زیادی از مردم حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد واحد مسکونی اجاره‌ای را تخلیه نکردند. به گفته وزیر راه و شهر‌سازی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار مشاور املاک در کشور داریم که تعداد کمی از آنها به سامانه کد رهگیری متصل هستند اما این سامانه به وزارت راه و شهر‌سازی منتقل شده و همه بنگاه‌ها را به کد رهگیری وصل می‌کنیم؛ اگر این اتفاق رخ دهد به صورت برخط می‌توانیم متوجه شویم که چه موجر یا مشاور املاکی نسبت به سال قبل سقف اجاره بها را رعایت کرده یا خیر؛ اگر از سقف مجاز رقم قرارداد اجاره بیشتر بود، سامانه کد رهگیری به سامانه وزارت راه هشدار می‌دهد. این اتفاق برای سال آینده حتماً عملیاتی خواهد شد.