kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱

تأکید سران قوا بر بسیج امکانات و انجام اقدامات هماهنگ برای امدادرسانی به سیل‌زدگان

رؤسای سه قوه در نشست مشترک خود ضمن بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده کشور، بر ضرورت بسیج همه امکانات و انجام اقدامات هماهنگ برای امدادرسانی تاکید کردند.

در جلسه سران سه قوه به میزبانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، مسائل اولویت‌دار کشور با توجه به ضرورت هم‌افزایی قوا مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
در نشست سران سه قوه همچنین حادثه جاری شدن سیل در برخی مناطق و استان‌های کشور و ضرورت استمرار امدادرسانی به مردم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ضمن تشکر از اقدامات انجام شده و تلاش‌های بی‌وقفه امدادگران در شهرهای مختلف، بر لزوم بسیج همه امکانات و انجام اقدامات هماهنگ برای امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده از سیل تاکید شد.
ساماندهی واردات با الزام واردکنندگان به ثبت سفارش و جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات
همچنین در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بر ساماندهی واردات از طریق تقویت نظام ثبت سفارش و به‌کارگیری سازوکارهایی برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات تاکید و تصمیماتی را در این زمینه مصوب کرد.
در این شورا که شنبه‌شب به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد، چند موضوع مهم اقتصادی دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه موضوع ایجاد انضباط در واردات از جمله الزام واردکنندگان به ثبت سفارش و جلوگیری از رسوب کالاها در گمرکات از طریق تعیین تکلیف اموال تملیکی کشور مطرح و مقرر شد برای بهبود وضعیت واردات، ضوابط و مقررات لازم در این زمینه تهیه و برای بررسی و تصویب به جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه شود.
در این نشست همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای رئیس‌ قوه قضائیه با اشاره به بازدید میدانی خود از گمرکات کشور، از اقدامات و تدابیر دولت که موجب بهبود وضعیت ترخیص کالا از بنادر و سرعت عمل در تعیین تکلیف اموال تملیکی شده است، قدردانی کرد.
آبخیزداری در پیشگیری و کاهش تخریب‌های سیل
بسیار مهم است
رئیس‌جمهور همچنین در جلسه دیروز یکشنبه هیئت دولت ضمن ابراز تأسف و تسلیت نسبت به جان باختن جمعی از هموطنان در حوادث سیل اخیر در نقاط مختلف کشور، از صبوری و همراهی مردم در مدیریت بحران و تلاش‌ گروه‌های امداد و نجات در این حوادث، قدردانی کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین با تقدیر از حضور میدانی استانداران و فرمانداران و دیگر مسئولان محلی برای مدیریت کمک‌رسانی به سیل‌زدگان تأکید کرد: عصبانیت و هجمه معاندین به خدمتگزاران مردم در روزهای اخیر به‌خاطر عملکرد به‌موقع و حضور میدانی آنها برای مدیریت بحران بوده است.
رئیس‌جمهور تسریع در باز‌سازی سازه‌های آسیب‌دیده از سیل و همچنین جبران خسارت‌های وارده به مردم را مورد تأکید قرار داد و پرداخت تسهیلات به کشاورزان و دامداران خسارت‌دیده، خرید تضمینی دام از دامداران خسارت‌دیده و امهال زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات پرداختی به آنها را از جمله اقدامات حمایتی از خسارت‌دیدگان سیل برشمرد.
رئیسی موضوع آبخیزداری را نیز امری مهم در پیشگیری و کاهش تخریب‌های ناشی از سیل و هدایت سیلاب‌ها به مسیر سازندگی دانست و وزارت جهادکشاورزی را ملزم کرد با همکاری دیگر بخش‌ها لایحه‌ای جامع در این خصوص تدوین کنند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد که در این لایحه نقش مردم به‌طور ویژه دیده شده و همچنین برنامه‌ای دقیق و کاربردی برای آبخیزداری ۹۰ میلیون هکتار اراضی کشور در نظر گرفته شود.
رئیسی در ابتدای جلسه با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و تأکید بر تأسی دولت سیزدهم از آموزه‌های آن حضرت، اظهار داشت: سیره امام حسین(ع) برای همه انسا‌ن‌ها چراغ راه و پیام عاشورا راهنمایی برای همه عقلا و انسان‌های آزاده در دنیاست.