kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد

شناسایی و تأیید هویت پیکرهای مطهر 5 شهید مدافع حرم «خان‌طومان»

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از تفحص تعدادی از شهدای مدافع حرم از جمله سردار اسکندری و برخی شهدای خان طومان در سوریه خبر داد.

 

سرویس سیاسی ـ

در این اطلاعیه آمده است: با عرض تسلیت و تعزیت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، به آگاهی ملت شهید پرور و عاشورایی ایران اسلامی می‌رساند؛ در راستای پیگیری دستور سردار سرافراز سپاه اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر پیگیری ویژه مفقودین محور خان طومان، با عنایات الهی و تلاش‌های مستمر و شبانه‌روزی گروه تفحص، هویت پیکر مطهر پنج شهید مدافع حرم از استان‌های مازندران، البرز و فارس با نام‌های سردار شهید «عبدالله اسکندری»، سردار شهید «رحیم کابلی»، شهید والامقام «مصطفی تاش موسی»، شهید والامقام «محمد امین کریمیان» و شهید والامقام «عباس آسمیه»، از طریق تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه شناسایی و تایید گردید و پیکرهای مطهر این شهدای والامقام به میهن اسلامی بازگشت.
به گزارش تسنیم، بنابر اعلام روابط عمومی کل سپاه، پیکرهای مطهر این شهدای والامقام برای طواف و زیارت حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام عازم مشهد مقدس خواهد شد و پس از طواف ضریح مقدس امام هشتم توسط خادمان آستان مقدس رضوی، به زادگاه خویش رهسپار خواهند شد تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا تشییع و خاکسپاری شوند.
مراسم وداع
پنج‌شنبه ساعت 18 در میدان امام حسین(ع)
سردار حسن حسن زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در گفت‌و گو با فارس بیان داشت: مراسم مردمی وداع با ۵ شهید تازه تفحص شده مدافع حرم روز پنجشنبه ساعت ۱۸ در میدان امام حسین تهران برگزار خواهد شد.
سرداری که سرش بر نیزه شد
سردار شهید مدافع حرم عبدالله اسکندری از پیشکسوتان عرصه دفاع و مقاومت بود. هم در کردستان به تارومار گروهک‌های تروریستی پرداخت، هم هشت سال دفاع مقدس حماسه‌ها آفرید و هم در مقابل عربده کشی تروریست‌های تکفیری ایستاد و در نهایت نیز به هدف خودش یعنی شهادت رسید. شهید اسکندری در عملیات‌های خیبر، بدر، والفجر8، کربلای1،3،4،5،8، والفجر10، بیت المقدس4و7 حضور موثری داشت. وی در دوران بازنشستگی نیز از پای ننشست و به عرصه نبرد پا گذاشت. خودش یک بار گفته بود: «به والله قسم اگر ببینم باب شهادت در هر گوشه از جهان باز شده است، با آغوش باز به آنجا رفته و تا شاهد شهادت را در آغوش نکشم باز نخواهم گشت.» سرانجام به آرزوی خود رسید و در اول خرداد 1393 در حین ماموریت بر اثر اصابت گلوله تک تیرانداز داعشی به شهادت رسید و به جمع شهدای مدافع حرم پیوست. شهید اسکندری از نسل سرداران عاشورایی بود که همچون مولایش حسین، پس از شهادت سر از تنش جدا کردند و پیکرش بی‌سر به خاک سپرده شد. شهید مدافع حرم عبدالله اسکندری، قلم بسیار زیبایی داشت. در بخش‌هایی از یک مناجات نامه که از وی به یادگار مانده، نوشته بود: «خدایا ماه رجب بگذشت و من از خود نگذشتم پس تو از ما بگذر... خدایا از من آهی از تو نگاهی... از خود دور شدن و به محبوب خود نزدیک شدن را به ما عطا فرما»
روی قبرم بنویسید فدایی ولایت
شهید مدافع ‌حرم رحیم کابلی با اینکه بازنشسته شده بود، اما جهاد در راه خدا و در دفاع از حریم آل‌الله را بر استراحت و زندگی راحت ترجیح داد و در این راه جان داد. فرزند شهید کابلی می‌گفت: «پدرم وقتی که برای بار اول رفتند سوریه و دوباره برگشتند اولین چیزی که گفتند این بود «اشتباه کردم برگشتم می‌تونستم بمونم» و وقتی مادرم خواست وسایل را مرتب کنند و وسایل را از کیف خارج کنند اجازه ندادند؛ مهر نمازی که خواستند از کیف بردارند اجازه ندادند و تاکید کردند این مهر باشد و تا خون من با این تربت آغشته شود. در این نبرد (خان طومان) یک تیر هم به جایی که مهرشان بود اصابت کرد. پدرم برای بار دوم که در شلمچه اعزام شد حال و هوای دیگری داشت و از خانواده می‌خواست تا دعا کنیم که شهادت نصیبشان شود و از خدا خواسته بودم یک روزی با پسرشان هم لباس و همرزم جلوی دشمن بایستند که به این آرزویشان نیز رسیدند.» شهید کابلی در بخشی از وصیت‌نامه‌اش نوشته است: «همه شما را سفارش می‌کنم در گفتار و عمل پشتیبان ولایت ‌فقیه باشید. دوست را شناخته و با او هماهنگ باشید و همراه. مراد از دوست کسانی هستند که به معنای واقعی با تفکرات امام و شهدا و ولایت همراهند. دشمن را شناخته و از آنها بیزاری بجویید در گفتار و رفتار، دشمن شیطان بزرگ آمریکاست و طرفداران آمریکا... روی قبرم بنویسید فدایی ولایت، نوکر حرم.»
مسئولان قدر مردم را بدانند
شهید مدافع حرم مصطفی تاش‌موسی، اهل شهرستان رامسر و از رزمندگان لشکر 25 کربلا بود که به طور داوطلبانه برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) و مبارزه با نیروهای تکفیری 18 بهمن سال 94 به استان حلب سوریه اعزام شد. وی پس از 14 روز حضور در جبهه سوریه، سحرگاه 24 بهمن 1394 به درجه رفیع شهادت نائل می‌آید. شهید مدافع حرم تاش موسی در وصیت‌نامه‌اش نوشته بود:  «خداوند را شاکرم و خوشحالم که مرگم را این‌گونه رقم زد و تنها خواسته من این بود و از خانواده ام می‌خواهم که نگران و ناراحت نباشند، زیرا می‌دانم که این‌گونه برایم بهتر است و خوشحال‌ترم.... در طی سال‌ها زندگی، بهترین دوران را در سپاه داشتم و بهترین دوستان را در سپاه انتخاب کردم و بهترین آدم‌ها در روی زمین پاسداران می‌باشند و امیدوارم در جمع شهدای پاسداران قرار بگیرم. افتخار می‌کنم که سربازی کوچک برای حرمین خانم حضرت زینب(س) و خانم حضرت رقیه(س) اگر قبول کنند باشم و از هیچ کسی دلخوری ندارم. اما آنچه همیشه باعث رنج من می‌شد اینکه‌ای مسئولین! قدر مردم ایران زمین را بدانید، قدر جوانان را بدانید که هر چه دارید و هستید از همین مردم است. و توصیه دوم اینکه رهبر فرزانه را تنها نگذارید که این روزها می‌دانم که چه به او می‌گذرد و از خانواده ام می‌خواهم که هیچ وقت در هیچ زمانی خدایی ناکرده حرفی بر زبان نیاورند تا من یا کسی دلخور و رنجیده شود. قدر و منزلت خود را مثل همیشه بدانید که خداوند رحیم و بخشنده است.»
بورسیه آلمان را رها کرد و به جبهه مقاومت پیوست
روحانی شهید مدافع حرم محمد امین کریمیان یکی دیگر از شهدای مدافع حرم دهه هفتادی محسوب می‌شود که در اوج جوانی، به همه خوشی‌ها و لذت‌های عالم پشت پا زد و سعادت را در جهاد و شهادت جست. آن طور که خانواده اش در مصاحبه‌ای بیان کرده‌اند، شهید محمد امین کریمیان متولد سال 73 و طلبه حوزه علمیه بود که به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط داشت و سال آخر کارشناسی فلسفه را می‌گذراند و بورسیه تحصیل در فلسفه غرب دانشگاه آلمان نیز پذیرفته شده بود، اما با رها کردن همه تعلقات، برای دفاع از حرم به سوریه رفت. وی پنجمین شهید مدافع حرم شهرستان بابلسر محسوب می‌شود که در27 خرداد 1395 بر اثر اصابت دو گلوله به پا و سینه به درجه رفیع شهادت رسید. شهید مدافع حرم محمدامین کریمیان در بخشی از وصیت نامه اش نوشته بود: «من از این دنیا با همه زیبایی‌هایش می‌روم. همه آرزوهایم را رها می‌کنم اما به ولایت و حقانیت علی بن ابیطالب و خداوندی خدا یقه‌تان را می‌گیرم اگر امام خامنه‌ای را تنها بگذارید. دشمن بداند اگر از سرهایمان کوه‌ها درست کنند هرگز نخواهیم گذاشت روزی نسل‌های بعدی ما در کتاب تاریخشان بخوانند امام خامنه‌ای (حفظه الله) مثل جدش حسین(ع) تنها ماند. سلام مرا به حضرت آقا برسانید و بگویید اگر دوباره زنده شوم از تکه تکه شدن در راه ایشان ابایی ندارم.»
کتاب‌های شهدا را مطالعه کنید
شهید مدافع حرم عباس آسمیه در سال 1368 به دنیا آمد. به تحصیل علم همت گماشت و بعد از اخذ مدرک دیپلم در بخش هوا و فضای سپاه مشغول خدمت شد. ایشان فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد قزوین بود. خیلی به هیئت و حضور در مساجد و ذکر اهل بیت(ع) علاقه داشت. همیشه با وضو و مراقب رفتارش با دیگران به خصوص نامحرمان بود. آسمیه در جوانی به استخدام سپاه پاسداران درآمد. مدتی به عنوان تیرانداز نمونه انتخاب شد. به علوم اسلامی علاقه مند بود و به مطالعه کتاب‌های حوزه روی آورد. در دی ماه سال 1394 داوطلبانه برای حراست از حرم آل الله به سوریه رفت و در روز بیست و یکم دی ماه سال 1394 در سن 26 سالگی به شهادت رسید.
مادر شهید می‌گوید: «عباسم کتاب شهدا را بسیار دوست داشت و با آنها به خصوص شهید همت ارتباط زیادی برقرار می‌کرد. یک روز قبل از رفتن به سوریه به من گفت: مادر، من از هر کدام از شهیدان چیزی را یاد گرفته ام اگر روزی نبودم به دوستان و آشنایان بگویید این کتاب‌ها را مطالعه کنند و با درس گرفتن از منش و رفتار شهدا زندگی خود را به جلو ببرند.»