kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۶۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
در گفت‌وگوی تلفنی 2 ساعته رهبران چین و آمریکا

شی‌جین پینگ خطاب به بایدن: هرکس با آتش بازی کند خواهد سوخت!

پیش از سفر پر حاشیه «نانسی پلوسی» به شرق آسیا و اما و اگرهای سفر او به تایوان، رؤسای جمهور چین و آمریکا با هم یک مکالمه تلفنی دو ساعته داشتند که در آن «شی جین‌پینگ» خطاب به همتای آمریکایی خود هشدار داده هرکس با آتش بازی کند خواهد سوخت!

 


سرویس خارجی-
صحبت‌ها و مجادلات بر سر رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان مدتی است بالا گرفته و با وجود مخالفت تلویحی «جو بایدن» با این سفر و هشدارها و تهدیدات تند و تیز پکن، نه تنها پلوسی خبری از معلق شدن این سفر نداده بلکه او از اعضای کنگره برای سفر به تایوان نیز دعوت کرده است.
پکن مدت‌هاست که در سطوح مختلف از ارتش تا وزارت خارجه هشدارهای جدی را به واشنگتن می‌فرستد تا پلوسی را از این سفر منصرف کند. شاید در آخرین و جدی‌ترین این هشدارها رئیس‌جمهور چین خطاب به همتای آمریکایی خود در یک مکالمه تلفنی 2 ساعته هشدار داد: «کسی که با آتش بازی کند خواهد سوخت.» به گزارش فارس، رئیس‌جمهور چین به همتای آمریکایی هشدار داد: «چین صراحتاً با مداخله در امور تایوان مخالف است و قاطعانه از حق حاکمیت خود دفاع می‌کند.» «کین گانگ»، سفیر چین در آمریکا نیز در مورد سفر پلوسی هشدار داده، اگر کسی بخواهد جزیره تایوان را از کشور چین جدا کند و بخواهد اصل اساسی چین [چین واحد و این‌که تایوان جزئی از آن است] را به چالش بکشد، در آن صورت ارتش اقدامات قاطعانه‌ای را برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور اتخاذ خواهد کرد.
بایدن: به من ربطی ندارد
از طرف دیگر کاخ سفید نیز نگران است که دیدار نانسی پلوسی از تایوان که «عبور از خط قرمز چین» است، به تبعاتش نیرزد. بایدن روز پنجم مرداد به طور تلویحی از هم‌حزبی خود، یعنی خانم پلوسی، خواست تا به توصیه‌های ارتش توجه کند: «ارتش فکر می‌کند که انجام این سفر در حال حاضر فکر خوبی نیست». سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری پنج شنبه شب خود درباره موضوع حساس سفر رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا گفت، جو بایدن معتقد است، به او ربطی ندارد که به پلوسی توصیه کند به تایوان برود یا نه.
احتمال لغو سفر
حالا خبر می‌رسد که یکی از منابعی که بعدازظهر پنجشنبه برنامه سفر را بررسی کرده است، گفته که سفر تایوان در این برنامه «غیرقطعی» ذکر شده است. تور آسیایی پلوسی شامل سفر به کشورهای متحد آمریکا در آسیا شامل ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور خواهد بود. هیئت پلوسی روز جمعه، آخرین روزی که مجلس نمایندگان آمریکا قبل از تعطیلات ماه اوت جلسه برگزار می‌کند، این سفر را آغاز کرد. گرچه این سفر در ابهام است اما یکی از دستیاران نانسی پلوسی گفته که رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا از دیگر اعضای کنگره این کشور برای همراهی با او در سفر به تایوان دعوت به عمل آورده است. همچنین مقامات پنتاگون گفته‌اند اگر رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند ارتش این کشور تدابیری «فراتر از معمول» جهت تضمین امنیت او در منطقه به کار خواهد گرفت. در همین حین خبر می‌رسد که ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» به همراه گروه رزمی خود سنگاپور را ترک کرده و به سمت خلیج تایوان حرکت می‌کند. روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» بامداد پنجشنبه به نقل از یک گروه تحلیلی محلی گزارش داد که ناوگروه تهاجمی نیروی دریایی آمریکا در شرق آسیا به سمت تایوان در حال حرکت است. در همین زمینه «ویلیام برنز»، رئیس‌«سی‌آی‌ای»، هفته گذشته گفته یود، با وجود این ‌که ارزیابی می‌شد چین از عواقب به بار آمده برای روسیه به خاطر حمله‌اش به اوکراین درس عبرت گرفته باشد، به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور چین هنوز مصمم است تا از زور علیه تایوان استفاده کند. همچنین ژنرال «مارک میلی»، رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، که برای هماهنگی با کشورهای هم‌پیمان در حوزه هند و اقیانوسیه در برابر اقدامات احتمالی چین علیه تایوان به آسیای شرقی سفر کرده بود، گفته که ارتش چین در پنج سال گذشته در هوا و دریا تهاجمی‌تر عمل می‌کند.
گفتنی است، کار به جایی رسیده است که برخی از ناظران جهانی بعید ندانسته‌اند که حمله چین به تایوان و واکنش احتمالی آمریکا به آن، به جنگ جهانی منجر شود. جالب توجه است که مشاور امنیت ملی انگلیس در سخنرانی اخیر خود که به صورت مجازی انجام شده است، گفته که فقدان گفت‌وگو (میان کشورهای غربی با روسیه و چین) در زمانی اتفاق می‌افتد که نه تنها «طیف وسیع‌تری» از خطرات راهبردی وجود دارد، بلکه در نتیجه پیشرفت‌های علم و فناوری، تکثیر تسلیحات و افزایش رقابت در عرصه‌هایی مانند فضا، «مسیرهای تشدید تنش» بیشتری در روابط فی مابین آنها وجود دارد. او درباره افزایش احتمال جنگ اتمی در جهان هشدار داد.
هفته پیش رو اما نشان خواهد داد، کدام یک از طرفین(چین یا آمریکا) کوتاه می‌آید!